Nu jäklar.....

Sv: Nu jäklar.....

Det finns många hästar med Silbersee-blod ( Spender S pappa ) som är lite koko :eek: .... bara en liten parantes :) men, jag har haft flera stycken hästar med snarlika gener med Silbersee och trots deras ibland mycket speciella humör :devil: så har de alla hoppat hus och haft superba gångarter.

Tänk dig för innan du använder en 35 poängare för hur som helst när du vill sälja "hopphästen" så är det väldigt avgörande om hästen är snygg och kan röra sig, ta som regel att hingsten bör ha 40 poäng för fula hästar är mycket svårsålda.

Burra skrev:
Tänk dig för innan du använder en 35 poängare för hur som helst när du vill sälja "hopphästen" så är det väldigt avgörande om hästen är snygg och kan röra sig, ta som regel att hingsten bör ha 40 poäng för fula hästar är mycket svårsålda.

Men vad du anser fult kan ju andra anse vara fint, alla har inte samma tycke och smak. Han har 7: or rakt igenom, inte kanske det bästa, kritiken var ju ändå rätt så bra.

Utlåtande:

Stor massiv hingst. Vackert huvud, väl ansatt något bred hals, djup bog, ngt låg bakom manken, långt plant kors. Aningen parallellförskjuten och tåtrång båda fram. Energisk, rörlig, ngt kort skritt. Traven energisk med viss elasticitet.

Man får ju heller ej förglömma att detta är en hingst som är avlad för hoppning. Inte för sina gångarter.

Både du och Burra har rätt på olika sätt.Folk är extremt petiga med att de ska ha "allt i ett paket".Dvs de önskar den ultimata hästen som både rör sej och hoppar bra plus att den ska vara snygg.

Det är alltid lättare att sälja en vacker häst än en ful just när det handlar om föl och unghästar...däremot när de kommer uppåt i åldern och verkar extremt lovande så verkar exteriören inte lika viktig om hästen i sej är en extrem begåvning.

Jag har sett flertalet exempel på hästar som sålts till ganska dyra priser som inte alls skulle plocka några direkta poäng exteriört men som haft ett sockersött huvud som folk fallit för...men nog är det bäst att alltid tänka till lite extra.

Jovisst är det så, men sedan är det ju också så att det jag tycker är fult kan Burra tycka är snyggt. Lika dant med dig och mig, bara för att jag tycker att en häst är snygg så är det ju inte säkert att du tycker det. Det var så jag menade.

Precis! Allt är ju en smaksak!

Sedan finns det ju hingstar som jag inte kanske tycker är så snygga men som lämnat avkommor som förvånar en självt...tex Emmerton.

Skulle bli glad om du kunde berätta mer om dina Silbersee-erfarenheter! Min är snäll men blir uttråkad om det inte händer saker... och då kan det bli BUS! Annars den coolaste av coola!mvh/T_B

Jag är inte säker på att alla efter den hoppande 35 poängaren blir hopphästar som lyser med sin hoppförmåga, och idet läget är avkomman som utseendemässigt liknar fadern inte speciellt värdefull

Nej, en 35-poängare är inte vad jag normalt tittar på, men denna gång är jag eventuellt beredd att göra en chansning efter vad jag sett hos både hingsten OCH de avkommor jag sett.
En av avkommorna hade 49-poäng vid fölmönstringen och exteriören på någon av dem (den andra var inte visad) var det då inget fel på i alla fall, därav min eventuella chansning i vår.

Så beror det ju på vad man har för exteriör på stoet också - om man vågar chansa eller ej - och med den exteriören som mitt sto har + hennes hoppförmåga, så vågar jag trots allt chansa om jag nu bestämmer mig för honom. Det är trots allt en kvalitetshingst för övrigt och då är det en viss skillnad tycker jag.

Se upp med benställningen bara, inte roligt med en godkänd hingst som är parallellförskjuten båda fram. Märkligt att de har släppt igenom dom benen med en 7:a??

Det kan jag hålla med om. Men för att hingsten har 35 poäng så är det ju inget som säger att han nedärvet det, du har ju trotts allt ett sto som är mamma till fölet också. Kan väga upp för och nackdelar så. Är iofs inte säkert att det slår åt rätt håll.

Jag kan ju bara säga att Tornesch (stavning?) och Dirco Hästak är hingstar som jag skulle kunna tänka mig att använda... Har sett dem båda live och oj, oj...

Jag har en unghäst (född 2002) e. Cortus undan fullblod (som är 158 cm, e. Baffin-Tammerfors).
Den avkomman är den som ser mest lovande av de jag fött upp, hittills, mkt kan ju hända på vägen... :) Du kan se bilder på min hemsida stallpooh.se, han heter Cassius Pooh.

Han blir stor, är nu över 1.70, med lååånga ben, lite nervig och helt underbar!
Så jag tycker du ska ta Cortus eftersom du själv är inne på honom.

Lycka till! :)

Pooh skrev:
Jag har en unghäst (född 2002) e. Cortus undan fullblod (som är 158 cm, e. Baffin-Tammerfors).
Den avkomman är den som ser mest lovande av de jag fött upp, hittills, mkt kan ju hända på vägen... :) Du kan se bilder på min hemsida stallpooh.se, han heter Cassius Pooh.

Han blir stor, är nu över 1.70, med lååånga ben, lite nervig och helt underbar!
Så jag tycker du ska ta Cortus eftersom du själv är inne på honom.

Lycka till! :)

Ska genast kika på din hemsida!! :)
Är ju som sagt förälskad i Cortus.. har träffat honom live ... och jisses vilken häst!
Min underbara cortus unghäst skulle jag inte byta mot ngt i världen! :love:
Mkt intressant att du har en cortus - fullblod!

Fiiiin unghäst!! =)
Till salu oxå? ;)

Jaa... jag tror ju som sagt inte Cortus är fel på ett fullblod.. och din unghäst blir ju inte liten trots att mamman är det.

Spender är knappast ensam om att vara lindrigt parallellförskjuten bland de godkända hingstarna - Silvano tex. är betydligt mer parallellförskjuten än Spender... Tornesch är en FANTASTISKT fin hingst, dock tror jag inte att han förärver så mycket storlek som trådskaparen önskade och har kritiken 'små hovar' vilket ofta är vanligt bland fullblod, en liten parentes bara. Men det är samma sak där som att ev. använda en 35-poängare (som dock är bevisat hållbar för stora klasser) - en chansning, precis som all annan avel :)

Att Tornesch fallit bort för mig personligen är för att han har samma svagheter i sin exteriör som mitt sto.

Hej, jag är Jezz medryttare, tänkte jag skulle lägga in min absolut första tråd (på detta för mig nyupptäckta forum) när det gäller det här underbara fullblodsstoet.
Jag erkänner direkt att min svaga sida är hingstar och avel. Men som ”Lillans” kompis vet jag att hon är het som en skållad xx när det gäller, men samtidigt otroligt klok och lätt lärd. Hon gör bara det som är roligt vilket gör det till en utmaning att rida och hitta på olika trix för att vi ska fungera ihop och ha kul.
Jag skulle ju vilja att hennes bebis fick allt bra hos henne(typ:hopp, gångarter, kolkhet), kanske att det heta i henne dämpades lite.
Hur är Cortus? Jezz har ju en valack efter honom som är en brutal komplimang till Cortus och hans mamma. En riktig en på miljonen.
Har ni samma erfarenheter?

Att låta ens exteriört framstående sto kompensera 35 poängarens exteriör tror jag inte leder till någon större framgång i aveln.

Liknande trådar

Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 626
Senast: Hippocampus
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 538
Senast: Stina12
·
Avel Jag har ett halvblodssto e.Danone (De Niro -Weltmeyer)- Electro - Ciceron . 170cm Hennes mormor Biscaya är Elit premierad, fick diplom...
Svar
6
· Visningar
1 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar