Nu jäklar.....

Sv: Nu jäklar.....

Stoet nedärver nästan i princip alltid mer än hingsten och har man tagit några föl så har man ju hum om vad stoet normalt sett lämnar exteriört sett.Allt beror ju på vad man är ute efter.

Ett sto med god exteriör kan gott och väl kompensera en 35 poängshingst om man vet vad man har för sto och vad stoet normalt sett lämnar efter sej.Då är man kanske inte ute efter att få ett föl som kniper topp-placering i fölchampionatet, men som ändå är vettig exteriört samt att man kanske hoppas på det där lilla extra talangmässigt som fadern då har.

Irco Mena är ett bra exempel på att en avkomma kan bli bra ändå trots att fadern Irco Marco har låga exteriörspoäng....tack vare en mamma som nedärver sej hyfsat väl exteriört.

Men vet man inte vad ens sto lämnar blir det ju förstås lite svårare....

sorry om det blir HELT off topic nu, men jag har undrat rätt länge - de holsteiner med S i "prefix" (vet inte vad det heter när det inte är före :) ), kommer de från nåt speciellt stuteri? Vilket isåfall, och finns det mer på nätet om detta?
Jag undrar egentligen mest bara för att min gamle ponny hade en mor med S efter sej (Gitti S hette hon), han var en tysk ridponny (född 81) men på papprena fick man bara se far-mor-morfar (mycket knepigt!), jag fick reda på morfarsfar också (mest tack vare att en ridponnyhingst som blev godkänd i Tyskland nåt år hade morfadern i stammen). Han var ju också brännmärkt men jag lyckades aldrig riktigt klura ut hur märket såg ut. Det var lite knepigt med hans liv också, han föddes enligt papprena i Tyskland men något uppfödarnamn fanns inte - och det var först när han kom till Holland som 5-åring som det fanns någon sorts "dokumentation" (med ägare och vaccination och röntgenplåtar osv).
Vore ju kul om man kunde få reda på NÅGOT om stammen, då han ju var en kanontrevlig häst...

Blodet bakom Silbersee har jag goda erfarenheter eftersom mina hästar stammat ur samma fullblodslinjer och gemensamt för dessa är att de vart speciella i psyket :angel: .... personliga, talangfulla men egna! :)

Jag har dessutom haft en Silvesteravkomma ( Silwester e. Silbersee ) och denna var mer än lovligt egen :eek: , diskuterade detta faktum med en av Sveriges elitryttare en gång som oxå hade en Silvestermärr och den hoppade hus men var inte lätt att handskas med i stallet etc :crazy: . Silvesterhästarna var dessutom "ökända" i tyskland för sitt egna humör enligt flera oberoende källor. Nu kan man ju hoppas att det mesta angående honom kom från mamman, och då går ju Silbersee själv fri från "skuld".

MEN...... jag skulle aldrig tvekat på att använda Silbersee själv eller hans avkommor heller för den delen med tanke på blodet, prestationerna etc.

Tror Cortus skulle passa utmärkt, han är en av mina favoriter. Har fött upp två föl efter honom. En hingst, Cortus-Brilliant-Hertigen och ett stoföl i år, Cortus-Krevad-Falstaff-Darbhanga xx-Hyperbole xx-Light o Love xx, mkt fullblod i stammen alltså. Båda är mkt trevliga både exteriört och i temperamentet. Du kan se dem på vår hemsida under avkommor. /Cina

selmaH skrev:
Tror Cortus skulle passa utmärkt, han är en av mina favoriter. Har fött upp två föl efter honom. En hingst, Cortus-Brilliant-Hertigen och ett stoföl i år, Cortus-Krevad-Falstaff-Darbhanga xx-Hyperbole xx-Light o Love xx, mkt fullblod i stammen alltså. Båda är mkt trevliga både exteriört och i temperamentet. Du kan se dem på vår hemsida under avkommor. /Cina

Åh, vad skoj... skall kika på din hemsida! :)

KUL att höra! Min kille är som sagt jättetrevlig, och så vitt jag vet bra möderne. Mamman tävlade fälttävlan.

Har kollat fullbloden bakåt på allbreed, och det är verkligen bra! Kul också att Man o War finns med på ett hörn. Kollade skimlarna i os-fälttävlan, och de hade sin färg från "Grey Line"./T_B

Jezz skrev:
Åh, vad skoj... skall kika på din hemsida! :)

Fiiina pållar! :)
Hjärtat klappar som sagt för Cortus, har hört så mkt gott om hans avkommor!
Sen har jag ju en killa här hemma efter just Cortus... och han är en helt underbar individ!

Burra skrev:
Att låta ens exteriört framstående sto kompensera 35 poängarens exteriör tror jag inte leder till någon större framgång i aveln.

Inte om man enbart ser till exteriör kanske men jag anser att det beror mycket på vad stoet, och stostammen innan, lämnat och vad det är för egenskaper och blod man är ute efter. Inom prestationsaveln sätter jag en god exteriör högt men prioriterar faktiskt kapacitet, hinderteknik och hållbarhet om exteriören inte har allt för stora avvikelser på hingsten i fråga. En hingst som är godkänd på prestationer och som är av mycket bra blod som passar mitt stos linjer men som har en något mindre god exteriör, kan jag trots allt tänka mig att använda även om en hingst med 'allt' naturligtvis vore det optimala.

Så är ju trots allt huvudsaken vad hingsten NEDÄRVER tycker jag, se tex. på Don Primero - inte särskilt rolig exteriör men fantastiskt fina avkommor flertalet av dem.

Huvudsaken är ju trots allt att hingst och sto kompletterar varandra och man vet vad man är ute efter.

Läste du mitt svar om min bekanta som haft ett Feuerbach xx-sto i avel? Ligger rätt långt upp nu. Kan PM:a dig en hemsida med bilder på avkommorna :)

Stoet nedärver nästan i princip alltid mer än hingsten

Jag menar att stoet har den största betydelsen för VAD man får för föl i slutenden.Ett bra sto med god nedärvning producerar goda föl oavsett hingst som "läggs på".

Har också ägt en Silvester avkomma. Han är den mest underbara häst man kan tänka sig. Mycket nerv, men han höll sig alltid "på mattan" och hade mer respekt för mig och andra som hanterade honom än han hade för de saker han blev stirrig/rädd för. Han var fostrad i Tyskland och 13 år gammal när jag köpte honom och han kom till Sverige som 12 åring. Han var ue: Calvados I (ej godkänd hingst i Holstein, men både han och hans son Calvados II användes en hel del i aveln ändå, vad jag förstått) - Tin Rodd xx. Tyvärr blev han triangelmärkt pga en skada som 16 åring, men lever (vad jag vet) än idag som promenad/sällskapshäst.

Var glad för att han höll sig på mattan, den jag hade gjorde allt annat än det vid vissa tillfällen.....Men söt var hon ändå!

Liknande trådar

Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 626
Senast: Hippocampus
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 538
Senast: Stina12
·
Avel Jag har ett halvblodssto e.Danone (De Niro -Weltmeyer)- Electro - Ciceron . 170cm Hennes mormor Biscaya är Elit premierad, fick diplom...
Svar
6
· Visningar
1 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar