Nu igen.... *suck*

boccia

Trådstartare
Återigen har ett foder marknadsförts som "havrefritt" när det innehåller havre (visserligen havrekli, men det kommer ju från havre).

Vad är vitsen med det? Tror de att hästägare är så dumma att de inte läser innehållsförteckningen?

Falsk marknadsföring är vad jag vill kalla det...

Sv: Nu igen.... *suck*

Jadu, jag vet inte vad de tänker, men jag antar att många menar "fri från 'riktig' havre" när de kallar ett foder havrefritt.
Såg i en annan tråd att du var lite upprörd över Granngårdens nya foder, men va fasen. Låt det bara gå genom fingrarna, har man en havrekänslig häst får man läsa ordentligt på såväl muslifoder som pelleterade foder.

ja jag vet. hade en havre allergisk häst innan å fattade ej varför knutor mm ej försvann då läste jag innehåll. å där e typ spår av havre i alla foder.. =( de slutade med att hästen fick äta korn å blev bra. men tycker de e jätte dåligt att dom skriver havre fritt även om det bara e havre mjöl som i vissa.. för då e de ju inte havre fritt.

Jadu, jag vet inte vad de tänker, men jag antar att många menar "fri från 'riktig' havre" när de kallar ett foder havrefritt.
Såg i en annan tråd att du var lite upprörd över Granngårdens nya foder, men va fasen. Låt det bara gå genom fingrarna, har man en havrekänslig häst får man läsa ordentligt på såväl muslifoder som pelleterade foder.

Tyvärr så är det inte alla gånger det står heller.... Har en bekant som jobbar på ett foderföretag, och ofta hanteras spannmålen i direkt närhet av varandra, vilket gör att det inte går att garantera att en viss fodertyp inte "smittas" av något som inte ska vara i den... Hur skulle det se ut om det var samma slarv inom livsmedelsindustrin????

har själv ingen havrekänslig häst, men tycker synd om alla som har det, särskilt som fodertillverkarna verkar rycka på axlarna åt problemet och bara vill tjäna pengar på sina produkter...

ja jag vet. hade en havre allergisk häst innan å fattade ej varför knutor mm ej försvann då läste jag innehåll. å där e typ spår av havre i alla foder.. =( de slutade med att hästen fick äta korn å blev bra. men tycker de e jätte dåligt att dom skriver havre fritt även om det bara e havre mjöl som i vissa.. för då e de ju inte havre fritt.

Precis min åsikt oxå. Ännu värre är de som inte ens skriver ut havreinnehållet. :mad:

du skrev att knutor o så inte försvann förens du bytade till korn!?. undrar lite det där med knutorna, för min häst har/haft sadelknutor, men idag upptäckte jag 4st inte så jätte stora knutor som inte alls var som sadelknutor, visserligen vart doma oxå på ryggen men inte samma ställe utan mer vid sadlens slut. och dem satt tätt intill varandra. hadde inte "päls" på sig.

Men vart fanns knutorna på din häst !?

Men det finns Havrefria musli foder helt utan havre ..

Visst, men långt ifrån alla "havrefria" foder är havrefria....
Jag anser inte att man ska få marknadsföra ett foder som havrefritt om det innehåller något som kommer från havre (t.ex. havrekli eller andra spår av havre).
Hur skulle det se ut om livsmedel marknadsfördes som exempelvis sojafria om det ändå fanns spår av soja i dem?? Tror att livsmedelsverket skulle få spelet på sådan marknadsföring, men för hästar verkar det inte lika viktigt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 489
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 615
Senast: Irival
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 837
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 495
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur