Nu har vi tagit beslutet..

EmelieK

Trådstartare
Skriver denna tråd för att skriva av mig men även dela med mig av våran historia. Igår hade vi tid hos veterinären för Alfons har haltat på båda frambenen i några dagar. Vätskeansamling och värme i armbågarna fram. Då Alfons har dålig mentalitet och tål inte att någon annan än att jag och min sambo tar i honom blev det jobbigt och stressigt för honom hos veterinären. Vi var tre stycken som höll honom för att veterinären skulle kunna ge honom lugnande. Han är en blandras, New Founland/Sankt Bernard och Schäfer. Vikt 51 kg.
Röntgen visade på artros och pålagringar. Detta i samband med hans dåliga mentalitet tog vi beslutet att avliva honom i början på nästa vecka. Han fick följa med hem igår och nu ska vi ha några underbara dagar tillsammans.

Alfons är bara 15 månader. Veterinären uteslöt att hans mentalitet har med smärta att göra. Han är nervös, rädd, reserverad och konfliktfylld. Vi har kämpat och jobbat med den sociala biten men det blir bara värre.
Han fungerar med mig, min sambo och våran andra hund, men resten av världen upplever han som fruktansvärt otäck. Det gör ont i mig att se en hund inte må bra.
Våran andra hund är hans motsatts. Hon är tillitsfull, älskar allt och alla, nyfiken och väldigt glad. Dock har vi märkt av en stress hos henne då hon försöker kontrollera Alfons beteende.
Usch, vilka jobbiga beslut vi som hundägare måste ta.
Men jag är säker på att vi har tagit rätt beslut..

Blä.. Ville bara skriva av mig. Tack för att ni orkat läsa!

/ Emelie

Sv: Nu har vi tagit beslutet..

Tack så mkt! Det värmer.. Det är så många "tänk om" som far runt i huvudet. Känns som om jag aldrig kommer våga skaffa hund igen. Hade det inte varit för den äldre hunden vi har så hade jag nog börjat med frimärken istället..:cry:

Sv: Nu har vi tagit beslutet..

En hund som tycker att livet är ett enda stort problem bör få slippa det. Jag har hört allt från omöjliga konstiga bortförklaringar för att inte avliva hunden som flyr från sin egen skugga till dom som faktiskt inser att hunden lider och väljer att låta den somna in.
Ni tar rätt beslut tycker jag!

Det känns jobbigt nu, men förhoppningsvis kommer du känna i framtiden att det är dax för en ny/en till hund.
Hoppas ni får några fantastiska dagar med fint väder och trevliga upplevelser. Det är inget lätt beslut ni har fattat.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 213
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Det är fanimej inget slut på skruttskrällets krämpor. Vi var till fysio igår som konstaterade korsbandsskada. Troligtvis inte helt av...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka