Nu har min nya dressyrsadel äntligen kommit

Sv: Nu har min nya dressyrsadel äntligen kommit

Riktigt snygg! :d

Låter helt logiskt ;)
Det var ju inte så fasligt dyrt faktiskt, bättre bygga om än att köpa ny :crazy:

Ang. läderprodukter, använd helst märkets egna. Det blir bäst i längden, annars så ingen olja, det gör lädret mattare och sömmarna dåliga. Själv använder jag endast djurister till mina sadlar (helst får men oftast får jag bara tag i ko), det är så naturligt som det kan bli.

Jättefin!
Men olja har man INTE på brunt, då får du ju en svart sadel. ;)

Tack:bow:

Men jag fick ju med en specialolja till den:confused:

joho det har man visst det. :p

den blir inte svart, bara mörkare brun..

super; du SKA olja den! finns en anledning till att tillverkaren rekommenderar det... samma med childeric, dom ska oljas.

Ok, tack för det snabba svaret, blev lite osäker eftersom jag tänkte olja in den i dag.:bow::bow:

Equipe:love::love::banana: Har haft min i snart ett år och den är verkligen super!!!

ja är viktigt att följa skötselsråden.. hon som säljer childeric berätta att många hade fått fula fläckar på sina sadlar pga dom börjat smöra in den med massa fett och div andra produkter än den rekommenderade oljan och glycerintvålen.

Senast ändrad:

Man har inte olja på brunt, öht, men vill man ha en mörkare nyans på en gång så varsågod.

Ja den mörknade ganska rejält, men jag hoppas att den ljusnar när det har torkat in ordentligt..

Hur mycket oljade du in din? Kalvskinnet sög åt sig som en svamp och det blev yttort på en gång.

Är du säker på att man inte bara ska olja undersidorna där lädret oftast är "rått". Det har jag gjort med mina två senaste nya sadlar, Arabian med fett och amerigon med olivolja!

BTW sadeln var gryymt snygg!

Det är singelkåpa på sadeln så det finns ingen sida som är "rå". Det är tunt kalvskinn på ovansidan och på undersidan är det lite grövre läder men fortfarande ytsidan på sas.:idea: Läste instruktionerna lite nogrannare och där stod det att man skulle olja in sadeln ordentligt.

Sadeltillverkarna vet alltså inte hur man ska sköta deras sadlar?

Ja den mörknade ganska rejält, men jag hoppas att den ljusnar när det har torkat in ordentligt..

Hur mycket oljade du in din? Kalvskinnet sög åt sig som en svamp och det blev yttort på en gång.

Jag har en childeric, min ska oljas så ofta det behövs, men jag oljade in min två-tre gånger när jag fick den, sen så oljas den ca en gång i månaden :)
Min sadel är inte svart nu, den blev mörk mörk brun första gångerna, men nu är den ljus.

Självklart så ska man olja brunt läder, min sadel skulle se ut som en skabbig mockastövel annars :crazy:
Min sadel är ordentligt inoljad 13-14 gånger
DSC00377.jpg

Den är inte svart. Den är tom ljusare än färgen jag beställde att den skulle vara.

Senast ändrad:

Tack för svaret.:bow:

Nyfiken.. Hur ljus var din sadel innan första oljningen?:bow:

Btw din sadel har verkligen jättefin färg nu!! Det är det som är så härligt med brunt läder, det lever.:love:

Själva sadeln var ju helt obehandlad när jag fick den :p så den var orange. Men efter första gången den oljades så var den svart/svartbrun :)
Men det rödbruna, bossorna och undersidan, var bara aningens ljusare. De är lika mycket inoljade som resterande sadel :p så svart blir det inte!

Ok hur lång tid tog det innan den började ljusna igen?:bow:

min blev också väldigt mörkbrun, men jag tycker inte det gör nåt. sen verkar det ju som dom ljusnar efter ett tag om man ser på ironwills sadel. :)

Ok hur lång tid tog det innan den började ljusna igen?:bow:

Ett par månader skulle jag tro att det tog, men då var ju min inte behandlad alls, den såg ut som oranget mockatyg :p om du ser min visningsbild så var sadeln så mörk i början :)

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: MJLee
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022