Nu har jag också provat!

L

lill_flesky

Att rida "barock/akademisk ridning" eller vad nu folk vill kalla det.

Har under en tid varit delvis skeptisk mot den akademiska ridkonsten, eller i alla fall många som utövar den och jag kan inte riktigt vara bekväm med vissa tankesett som förekommer såsom att man böjer för att rakrikta osv.

I alla fall så slog jag slag i saken och bestämde mig för att prova en lektion, dels på grund av bristen på tränare och dels på grund av bristen på motivation att jobba på banan (kommer vell antagligen från att jag inte har haft en tränare på ungefär 5 månader), så vi har mest vart skogsmullar och jobbat med tömkörningen.

I söndags så var det i alla fall dags, tränaren var riddare i Bents riddargrejs, och även centrerad ridning instruktör, vilket är den inriktningen min tidigare tränare har haft, det gjorde ju det hela till ett plus, trodde jag. En sak som jag reagerade på var priset, nu vet inte jag hur priset brukar ligga på, men den här tjejn tog 200 kr /haltimme + bensin :eek: ,vilket jag tycker är ruggit dyrt. kanhända att det är jag som är bortskämd med billiga tränare, hur mkt ligger era tränare på?

Kanske var det lite av min negativa inställning innan som gjorde lektionen till vad den var, men jag måste säga att både jag och hästen tyckte det var riktigt tråkigt! Hon gick mest och kollade på annat (vilket hon inte brukar göra när vi tränar) och jag kände mig mest uttråkad :o

Jaja, det som jag reagerade starkast på lektionen var i alla fall böjningen. Vi började med ren "centrerad ridnings arbete", gick runt på spåret, medans hon kollade hur jag använda min kropp och vi konstterade att jag var överaktiv i höger höft, vilket dock inte är någon nyhet, men jag fick några nyttiga tips på hur jag ska råda bot på det.
Sen pratade vi lite om ram, indirekt tygel och yttertygeln.
Pang bom, så när vi började med böjningarna så bara slutade tränare att tänka centrerat över huvud taget :crazy: Då var det bara böjning som gällde, med hjälp av innetygel, innerskänkel sitta tungt på innersidan så skulle jag få henne att böja sig runt min inneskänkel. Och allt som hände var att hon ramlade in på sin innerbog och sköt ut ytter och jag vek mig lite fint i sidan (vilket jag har haft, och fortfarande har problem med...) men det lämnades okommenterat, det viktiga var ju att hon böjde igenom heeeela kroppen :angel: vilket jag upplevde att hon inte gjorde?

sedan diskuterade vi lite böjning och yttertygel, och böjningen var det som man jobbade mest med ganska många lektioner enligt henne.
Sen har jag ju fått lite tankar om hennes pedagogik också, men det ger ju inte så mkt om jag skriver om det här...

Så, nu viull jag höra, ska det verkligen vara så mkt böjningen redan första passen inom AR, eller är det individuellt, jag tror vi jobbade typ 20 min med bara böjning... Känndes inte alls bra.

Här kommer lite bilder från lektionen som ni gärna får kommentera, bra och dåligt (Nu vill jag inte höra, - du rider jättedåligt, det ger mig absolut ingenting...), tänk på att jag knappt har ridit för tränare på länge ;)

lektion10.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v200/Wielita/Ar-lektion/lektion9.jpg

lektion8.jpg

lektion7.jpg

lektion6.jpg

och jag vet, min sits är inte alls bra nu :o, känns som om den har fallit isär utan feedback, men men, jag jobbar mkt på det nu.

Sv: Nu har jag också provat!

Jag har sett ett antal "nybörjar"-lektioner i AR (BB) och även provat själv och det har hela tiden varit fokus på böjning (och framåt-nedåtsökningen) och jag har sett mycket dragande i innertygel och hängande yttertygel, ryttare som viker sig i innersidan och pekar ut med ytterskänkeln utan att tränaren brytt sig.

Jag ifrågasätter nyttan av att försöka böja en häst som så tydligt går emot handen.

En sak som jag reagerade på var priset, nu vet inte jag hur priset brukar ligga på, men den här tjejn tog 200 kr /haltimme + bensin ,vilket jag tycker är ruggit dyrt. kanhända att det är jag som är bortskämd med billiga tränare, hur mkt ligger era tränare på?

Jag betalar 150 kronor/halvtimme med egen häst för Strömsholmsutbildad ridlärare i h*s/vårt ridhus. Där jag i och med min stallplats betalar anläggningsavgift.

Så jag tycker nog att 200 kronor är ganska skäligt, för en halvtimme med en tränare som är utbildad? både i centrerad ridning och akademisk ridkonst. Utbildningen för tränaren själv, är inte gratis.

kan tilläggas att hon normalt inte går emot handen utan det kommer när man försöker böja henne med hjälp av innetygeln.

ingår ridhushyran då också? Jag rider ju bara på "vår" bana och den kostar ju inget extra.

Jag brukar normalt betala 100 kr/45 min, vilket antagligen är väldigt billig, men som sagt, jag är vell lite bortskämd med billiga tränare.

När jag var lite yngre och hopptränade mkt så vill jag dra mig till minnet att vi hade en kille från tyskland som själv tävlade på internationell nivå och var utbildad instruktör i tyskland. Han tog 500 kr för 2 h!! vilket alltså är 200:-/timme och nästan bara hälften av et den här tjejen låg på, trots en minst lika "gedigen" utibildning?
Min vanliga tränare i hoppningen låg då också på mellan 100 - 200 kr/h och dom hade också bra utbildningar och tävlingsmeriter.
Så jag tycker nog att 400kr/h fortfarande känns högt? eller måste jag bara inse att det är så det ser ut idag?

Jag betalar 150 kronor/halvtimme med egen häst för Strömsholmsutbildad ridlärare i h*s/vårt ridhus. Där jag i och med min stallplats betalar anläggningsavgift.

Anläggningsavgift avser hela ridanläggningen ja. Boxplats, sadelkammarplats, tvättmaskin, duschspilta med varm och kallvatten, hagar, stor paddock, hinderpark, ridtält och ridhus, samt toalett, som än så länge sträcker sig till ett tjusigt utedass. :D

Så, ja... du får nog gilla läget och inse att priser GÅR upp.

Det där ser precis ut som alla andra barock/AR-tränare jag har sett/ ridit för, så inget nytt under solen för min del ;)
Inte ditt fel alls dock, utan jag tycker att kallar man sig tränare och tar betalt, då ska man kunna lära ut teknik som ryttaren har nytta av och inte bara låta henne sitta och hänga ut utanför hästen. Klart att man inte vet hur man ska stabilisera sin midja om man inte får lära sig tekniken.

Men... nu när man ändå är här inne och pratar priser - jag kan också komma ut och dra lite i era hästars innertyglar och jag gör det gärna för 150 kronor i halvtimmen! :idea:

lill_flesky skrev:
kan tilläggas att hon normalt inte går emot handen utan det kommer när man försöker böja henne med hjälp av innetygeln.
I min värld arbetar man först bort motståndet, sen böjer man hästen eller vad det är man vill göra. Det ger inget resultat att arbeta en häst full med motstånd.

Tröttsamt med dessa långa sviter av bilder, lägg dom på något annat ställe.

Din hopptränare hade antagligen 4-7 ekipage på samma tid? Vilket gör timpenningen betydligt trevligare för honom..../T_B

Jo det är ungefär som de tankegångar jag har haft också, hoppades på att hon skulle tänka mera sitsridning än vad hon gjorde, men men.

Jo det tycker jag också, men uppenabrligen inte denna tränare.

Nej vi var 2 stycken, så man skulle kunna säga att man fick ungefär en timme i var, så det vill säga 250:-/timme (skrev fel i det andra inlägget...).

Betalar du tränaren "svart eller vitt"? Driver hon eget företag och tar betalt vitt så måste ju timkostnaden var skaplig så den räcker för inkomst, skatt och sociala avgifter. Jämför med vad t ex en snickare tar i timpenning!

På bilderna ser det ut som om din häst värjer sig och kör upp huvudet, blev det för kraftiga tygeltag kanske? Öppna och sluta tränas mycket i barockridningen. Din häst är förmodligen inte mogen att göra dessa övningar utan att ha en vägg/staket som stöd. Testa att göra dessa övningar när du tömkör och se om det går bättre! Var mjuk med händerna "pilla" eller krama innertygeln (som en tvättsvamp) små små rörelser samtidigt som du7 använder skänklklarna. Lycka till!

för det första, läs mitt första inlägg ordentligt, sen kan du kommentera bilderna.

Jag vet inte om det var svart eller inte, men jag antar att det är svart, men som sagt, jag vet inte.

Hmmm... mina spontana reaktioner är dels att priset är helt ok för en privatlektion. För en privat företagare blir det ändå inte mycket kvar i plånboken...
Å andra sidan tycker jag också att det är lite vanskligt att driva saken på detta sätt. Om du nu någonsin vill prova rida "barock" eller whatever igen - vem vågar komma ut och undervisa dig??? :eek:

dressyrtant skrev:
Å andra sidan tycker jag också att det är lite vanskligt att driva saken på detta sätt. Om du nu någonsin vill prova rida "barock" eller whatever igen - vem vågar komma ut och undervisa dig??? :eek:

Vad menar du? Varför skulle man inte våga undervisa mig?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av...
2
Svar
35
· Visningar
4 953
Senast: Tilja
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 433
Senast: caballus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama