Nu har jag läst och läst...

Mysaan

Trådstartare
men känner mig inte ett dugg klokare. Jag har funderingar på att börja med distans. Men hur ska jag börja lägga upp träningen??? Han har ganska bra kondis och är riden bara 6-7 månader. Han är en ridtravare så han är nu 5 år.

Läste lite på någon sida om det där med träning men ska man behöva träna 2-3 år innan man kan ut och tävla???

Sedan har jag läst lite om hur tävlingarna går till och jag blev så nervös när jag läste om kartgenomgång, besiktningar och rida på trafikerade vägar så jag vet inte om jag vågar. Är det krångligt att hålla reda på allt???

Läste om att när man kommer in till en vet.besiktning så skulle hästen första lugna ner sig för att gå ner i puls och den biten ingick i tävlingstiden om jag fattat rätt. Är det så???

Ska man vila mer efter det oxå??? INgår det oxå i tävlingstiden???

Måste man använda dessa svindyra pulsmätare när man är på nybörjar nivå???

Många frågor men jag känner mig så förvirrad.

Sv: Nu har jag läst och läst...

Mysaan skrev:
men känner mig inte ett dugg klokare. Jag har funderingar på att börja med distans. Men hur ska jag börja lägga upp träningen??? Han har ganska bra kondis och är riden bara 6-7 månader. Han är en ridtravare så han är nu 5 år.

Läste lite på någon sida om det där med träning men ska man behöva träna 2-3 år innan man kan ut och tävla???

Sedan har jag läst lite om hur tävlingarna går till och jag blev så nervös när jag läste om kartgenomgång, besiktningar och rida på trafikerade vägar så jag vet inte om jag vågar. Är det krångligt att hålla reda på allt???

Läste om att när man kommer in till en vet.besiktning så skulle hästen första lugna ner sig för att gå ner i puls och den biten ingick i tävlingstiden om jag fattat rätt. Är det så???

Ska man vila mer efter det oxå??? INgår det oxå i tävlingstiden???

Måste man använda dessa svindyra pulsmätare när man är på nybörjar nivå???

Många frågor men jag känner mig så förvirrad.

Nej du behöver inte träna i flera år innan du kan ut och tävla. Jag gissar att din häst är körd på travet innan och då kan du lungt börja med en CR nästa vår. Så länge du rider sakta (10-12km/h) så kan du oxå rida långt.
Banan är oftast markerad med skyltar, pilar, snitslar,eller kalk. Villken metod som används får du veta på bangenomgången.

För det mesta så går banorna i skogen på mindre grusvägar och stigar. Visst kommer man behöva korsa och ibland följa en större vägar men är du osäker så får man ju hoppa av och gå en bit.

När du kommer in till tävlingsområdet så passerar du "Ankomst tid" Därifrån så har du 20 minuter på dig att gå till vetrinär grind. Du får besöka grinden när du vill under den tiden.
När du begärt puls så stannar klockan. Det är du som måste hålla koll på tiden själv.
Efter vetrinärgrinden så har du 30 min obligatorisk paus. (klockan står still).

Nej du behöver inte ha en pulsmätare.
Har själv ridet upp till 120km utan. Inga problem!
Däremot så kan det vara nödvändigt att investera i ett stetoskop.

Du kan vända dig till en distansklubb i närheten av dig. På www.nerikesdistansryttare.org så fins det länkar till de flesta distans klubbar i sverige.

Senast ändrad:

Tack för svaret! Låter inte riktigt lika svårt när du förklarade. Nu mer frågor då.

Ska man ha mat och grejer till hsäten med sig??? Även om hästen normalt bara äter frukost och middag???

Hur lägger jag upp träningen på bästa sätt???

TYcker det låter så skoj med distans.

Måste man ha en groom (elelr vad dte kallas) även vid en typ pröva på tävling???

Ska kontakta min närmaste distansklubb. Är det kanske någon här inne som tillhör den??? Tjust distansryttarförening tror jag den heter.

Jag har också en ridtavare, Mysaan, och är också intresserad av distans :) Jag har gjort som så att jag tränar på att rida långa turer (2-3 timmar iaf) i lugnt tempo, varvat med rena "träningsrundor" där jag travar i KORT trav längre sträckor. Varvar uteritterna med mjukgörande dressyr och lite hoppning mest för att det är kul :)

Vore jättekul om du också testade distans, så det kommer ut fler ridtravare på tävlingsbanorna :D

CeciliaW skrev:
Jag har också en ridtavare, Mysaan, och är också intresserad av distans :) Jag har gjort som så att jag tränar på att rida långa turer (2-3 timmar iaf) i lugnt tempo, varvat med rena "träningsrundor" där jag travar i KORT trav längre sträckor. Varvar uteritterna med mjukgörande dressyr och lite hoppning mest för att det är kul :)

Vore jättekul om du också testade distans, så det kommer ut fler ridtravare på tävlingsbanorna :D

Det längsta vi varit ute är 1½ timme och då skritta vi mest. Får han trava på i någonslags mellantrav så evrkar det som om han skulle kunna trava i all oändlighet. TYvärr blir han fortfarande ganska het och tjyvökar i traven. Men han har bra grundkondis så till helgen när jag har lite tid ska jag ge mig ut på en längre runda och testa lite hur han är. Då vet man i alla fall på ett unegfär vart man ska lägga träningen.

Då kanske vi syns på någon tävling framöver om så där en 3-4 år när jag tagit mod til mig att ge mig ut. Tävla med honmo har jag alltid tänkt göra men jag hade hoppats på hoppning. Vilket han inte uppskattade alls. Dressyr fungerar men paddocken är så liten så han sliter på sig av att gå på så runt spår att han konstant måste vila känns det som.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 355
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 517
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?