Nu har jag hjälpligt kommit över förlusen....

O

Orzon

....och ska skaffa nya.
Råttor pratar jag om då.
Mina gamla gick häda nyligen(döda och begravda alltså). Väldigt gamla och friska in i det sista och jag saknar dom extemt mycke.
Nu har jag bestämt mej för att skaffa nya och vill ha alla tips på vad man ska tänka på när man väljer ut nya rådisar.
Det jag är helt bestämd på är att det ska vara två-tre honor.

Förra råttorna var friska i drygt 3½ år och blev sedan sjuka och fick avlivas. Ganska långlivade trots att dom var zoo råttor (ormmat) och en av dom var extremt trevlig.
:love:
När jag köpte dom hade jag ingen aning vad jag letade efter utan tog bara två som såg söta ut. Nu ska jag planera inköpet lite bättre och behöver er hjälp!
Alla tips om hur man hittar trevliga råttor och väljer ut rätt mottages tacksamt!

Sv: Nu har jag hjälpligt kommit över förlusen....

Råttor är underbara!
Jag hade också en hel del i mina yngre dar.:smirk:

Är det någon speciell färg du är ute efter?
Vill du kunna ställa ut?

De råd jag kan ge dig är att du ta kontakt med några seriösa uppfödare. Kolla med Svenska Rått Sällskapet SRS.
http://www.rattsallskapet.se/
Se till att du hittar en uppfödare som du får förtroende för. Det är till henne/honom du ska vända dig till om du har frågor eller problem.
Besök gärna flera uppfödare innan du bestämmer dig. Det lönar sig i längden. Tro mig...

Lycka till!

(Ps. Inget ont om zoo-råttor, det har jag också haft;))

Vad är det för skillnad på råttor från djuraffärer (antar att det är det ni menar med "zoo-råttor"..) och de från uppfödare, förutom att de har stamtavla? Kanske förekommer en del inavel bland de i djuraffärer om de inte säljs i tid/svårt att skilja på honor och hanar?

Vanligtvis föds zooråttorna upp hos grossister som förmodligen inte brytt sig så mycket om hurvida deras avelsdjur är friska or not. Och med friska menas inte bara om de är friska vid själva avelstillfället och när ungarna kommer osv. Utan om de har friska gener och inte bär på ex. cancer. Zooråttor är ofta mycket, för, unga när de lämmnar sin mamma (så är det med de flesta djurarter som säljs i djuraffärer) och om grossisten har sin anläggning en bit bort från själva affären så transporteras ungarna långa sträckor (många av dem överlever inte ända fram, gäller samtliga djurslag som säljs i djuraffär). De som klarat sig så långt är ofta stressade...
Ganska ofta händer det att råttor av det slaget äter upp sina burkompisar. Även om de ser snälla och söta ut när man tittar på dem bara några timmar senare så kan de ha bitar av sina syskon liggande i magen :crazy: Zoo råttor lever i genomsnitt kortare tid än uppfödarfödda råttor.

Uppfödar råttor slipper ju stressen när de är små, deras uppfödare har pysslat med dem sen de var små. Dessutom har uppfödarna koll på vad som finns i linjerna och om något av deras avelsdjur får cancer tar de flesta ur hela linjen ur aveln för att inte sprida de dåliga generna vidare.

Det är ungefär som att fråga om det är skillnad på en arab med känd stam i 600 år och medveten avel bakom varje steg, eller en ponny från Irland utan papper. Självklart kan båda bära på ärftliga sjukdomar, vara hanterade fel eller kanske vara enorma naturbegåvningar och kärnfriska. Men risken att importen från irland är av sämre "kvalié" är ju överhängande...

Inget ont om zoodjuren, har själv haft måga kanongoa... Men de som fötts upp i hemmiljö och bra kontakt med människor är i längden en bättre investering. OM inte annat för att man INTE vill stödja djurgrossisternas djurhållning.

/Migo
råttägare sen 97, med nu 16 råttor hemma.
Och en Holländsk import utan stam;)

Jag kan ta Björn och Anima som exempel här.

Björn kommer från zooaffär och har helt okänd bakgrund. Han är rätt liten och livrädd för människor.

Anima kommer från en privatperson. Hon har välkänd bakgrund med råttor från uppfödare. Hon är stor för sin ålder, perfekt temperament, har häng osv.

Sen kan visserligen uppfödarråttor bli jättedåliga och zooråttor bli jättebra, men oddsen för det är liksom... Mja...

okej tack för svaren! jo jag förstår ju att det är skillnad på djuraffärs- och uppfödarråttor, med sjukdomar och stress etc. tänkte mer hur stor skillnaden blir sen när man köpt hem dem, om det är markant kortare livslängd på zooråttor och om det är svårare att lära dom saker och sånt. men allt sånt kan väl bero på tur också, precis som med de flesta djur :)
kanske ska säga att jag inte kan något alls om råttor :P

Enda skillnade i inlärningsförmåga är väl att råttor med bra temperament är lättare att lära saker. Och så avlar uppfödarna kanske medvetet på råttor som är lättlärda men det beror ju på vilka avelsmål man har. Alla uppfödare håller ju inte på med råttagility precis ;)

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 225
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag behöver tillfälligt hjälpa en anhörig med hens hund, då hen troligtvis ska läggas in på psykiatrisk avdelning. Det är en mellanstor...
Svar
11
· Visningar
3 650
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 352
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar