Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Minerva

Trådstartare
En långhårig schäfer ska det bli!
Nån som har det? kan tipsa om någon bra kennel?
och lägg gärna in bilder på dom :love:
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

va kul!
nej ,jag ingen Långhårig schäfer..utan en "korthårig" bruksschäfer...
gillar inte alls dom "utställningslika" schäfrarna...

vet tyvärr ingen bra "långhårigschäfer"-kennel..titta på skk's uppfödar register..du bör nog leta efter en bra kennel med bra hundar än att gå så mkt efter "pälsen" :rofl:

Lycka till!
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Alla kennlar får (tyvärr) ofta långhår i kullarna, så det är nog inte många som "seriöst" förder upp utan det är bara att leta runt.

Du vet väl att du inte kan ställa ut långhår och därmed heller inte kan få ut något bruks/lydnadschampionat?

Dock är det ju ihop med tandförlust det bästa felet att få hos en avkomma då dom aldrig lider av det!
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Det finns inte en seriös kennel som avlar medvetet på långhår, men långhår brukar dyka upp lite då och då i varje fall. Det du kan göra är att ta kontakt med uppfödare som har bra hundar och säga att du gärna tar en långhår om någon sådan skulle födas.

Jag tror dock att det är riskabelt att låsa sig till hårlaget då man väljer Schäfer. De flesta bra Schäfrar från seriösa och bra uppfödare är korthåriga och det vore synd att missa en riktig pärla bara för att hårlaget är fel.

Något att tänka på är att många långhår saknar underull och är därför inte speciellt tåliga mot kyla.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

tycker att dom korthåriga schäfrarna ser riktigt och då menar ja riktigt tråkiga ut:cool:
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

hahaha ,ja du-alla kan tyvärr inte ha så bra smak som jag:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Får väl lägga in en diplomatisk kommentar här. Lagon är bäst. :D

Det skall varken vara "för långt" eller "för kort" hår på en schäfer! Känner jättetrevliga schäfrar av båda typer så fokusera på att hitta några bra seriösa kennlar så skall du nog se att det ploppar upp en valp med lite längre hår i någon av dem.

Lycka till med ditt valpköp!
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

näe men smaken är väl som baken-delad...
alla tycker juh inte om samma saker..Jisses vad trist det hade varit ifall ALLA hade samma åsikter om allt! :eek:
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Mamma har en "långhårig schäfer". Men det är en blandras mellan Vit Herdehund och Schäfer. För mig finns inga långhåriga schäfrar eller Vita Schäfrar.

Hade det funnits så skulle det stå med i rasstandarden.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Aliide skrev:
Mamma har en "långhårig schäfer". Men det är en blandras mellan Vit Herdehund och Schäfer. För mig finns inga långhåriga schäfrar eller Vita Schäfrar.

Hade det funnits så skulle det stå med i rasstandarden.

Vit schäfer har du rätt i att det inte finns någon ras som heter. Det heter numera VIT HERDEHUND och dom är helt underbara:love:
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Går dom inte i egen klass i tyskland, långhåren, förutan att vara egen ras menar jag?
och som fd ägare av en storlurv, en finlurva och en korthårig så är lagom bäst.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

simba_112 skrev:
Vit schäfer har du rätt i att det inte finns någon ras som heter. Det heter numera VIT HERDEHUND och dom är helt underbara:love:
Vit Herdehund ja, men vit schäfer. NEJ! Även om det finns Vit Schäferhundsklubb. Min mammas hund är reggad där, och han är fan blandras rakt igenom.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Vad roligt att du har bestämt dig!

Jag har också bestämt mig vilken ras jag ska ha, har till och med hittat kennel trots att det är 2,5 år kvar :o . Och den rasen är iofs lite mindre, det är en phaléne jag ska ha :)

Finns en skitsnygg långhårig schäfer i området, det är en av de fínaste schäfrar jag har sett. Fin rygg, kort och rak, dessutom en jättefin färg&päls. Synd att inte ägaren är så trevlig annars hade jag tagit kort på honom :/ Lycka till!
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Aliide skrev:
Vit Herdehund ja, men vit schäfer. NEJ! Även om det finns Vit Schäferhundsklubb. Min mammas hund är reggad där, och han är fan blandras rakt igenom.

Vit schäferhundförening blev vit herdehundklubb medan vit schäferhundklubb är en annan klubb som reggar vita och långhårsschäfrar och de hundarna är inte reggade i skk. Däremot vit herdehund är reggade och jag anser att de inte ska kallas för vit schäfer eftersom de numera skiljer sig en del i rasstandard från den vanliga schäfern ex gällande hårlag, färg, vinkling på rygg/kors etc
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Långhår är en defekt som inte får förekomma på Schäfer, det är diskvalificerande vid utställning och hunden får NOLL pris.
Felet är lika fel som krypt, tandförlust, överstorlek m m
Därmed finns det hellre inga egna klasser för dom, det är ett helt oönskat avelsresultat
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 698
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 189
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
979
Senast: Niyama
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp