Sv: Nu har equiterapeuten varit här...
Jag köpte ett Tmärkt sto med förhoppningen att hon skulle hålla för lite skritturer i skogen.
Förra ägarna hade åkt skyttetrafik till veterinärer och gjort undersökningar som tom skintröntgen (har ingen aning hur det stavades) utan att någon kunde säga varför hon tappade rumpan.
Det syntes tydligt att hon var låst i ryggen men frågan är om det var orsaken eller ett symtom. När jag började pyssla med henne innan fölet (köpte henne när det närmade sig för fölet att bli avvänjt) så var hon stel och tog olika långa steg med bakbenen. Behandlades en gång före fölet av en ET och var skillnad men inte samma enorm skillnad som den andra ETs behandlingar gjorde.
När fölet var avvants så tittade en annan ET och på fem minuter hade han hittat problemen. När man hörde vad han sa så undrar man om man var blind. Att det var något i rygg och bäcken syntes men när man drog hårt med tummen efter ryggraden så "försvann" kotorna åt vänster nästan hela 40cm innan de var i linje igen.
Det var tydligen inte en ovanlig företelse att de som unghäst har gått omkull och det blir så. Stoet har alltid haft problem med tölten sedan inridningen (står kvar hos de som ägt henne sen hon var ung) så troligen har hon haft den sedan innan hon reds in.
Så ryggen och bäcken rättades till på några behandlingar. Blev en helt annan häst både fysiskt och psykiskt (pigg och speciellt lynne kommer hon alltid att ha men inte på samma sätt som tidigare) men som ETn hade förvarnat så åkte hon på ledinflammationer efter belastningen ändrades så mkt. Bytte även hovslagare så det gjorde även sitt. Var förvarnad så det blev bara lindrigt men stod med medicinering och lugn igångsättning efter det.
Men sedan november ca 9 månader efter fölet vants av har jag en helt fräsch häst
Har inte vågat tänka att hon är helt fräsch men nu efter fyra månader av "full" träning så vågar jag.
Tölten och de övriga gångarterna blir bättre och bättre hela tiden. Förut var jag glad om vi tog några steg i tölt men nu töltar vi långt och börjar kunna tölta i mellantempo och tom tagit något steg i ökad men dit är det långt kvar än.
Första korten när hon gick med föl och hon har blivit i bättre form sedan kortet i december men syns lite skillnad ändå trots inte helt perfekta kort