Nu har det hänt tråkigheter igen!! (långt och deppigt)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nobbeled
  • Startdatum Startdatum
N

Nobbeled

I går natt klockan 03.05 gick vattnet för mitt sto.
03:15 föddes en mörkbrun/svart hingst unge med bred bläs och 4 vita jämna halvstrumpor. Han var pigg, alert och helt normal i temp, andning och puls. :banana:

Efter en halvtimme blev han väldigt trött och lade sig på sidan. Redan då började jag misstänka att något var fel och ringde veterinär 1 som undrade om jag hade varit med om någon fölning förr – Det är nog bara normalt! :mad:

Efter 1 timme var han fortfarande slö och försökte bara resa sig ibland och då flyttade han inte bakbenen under sig. Jag mjölkade då ur stoet och försökte mata honom. Han lade tungan bakåt i gommen och kunde inte suga. Jag försökte få i honom mat med en halvtimmas mellanrum utan något större resultat. Ringde då Helsingborgs djursjukhus som inte gav mig något större hopp. När klockan var 10 fick jag ut min egen veterinär som inte kunde mer än konstatera att det inte fanns något hopp alls.
Klockan 11.00 fick han avsluta sitt korta liv med en spruta. Diagnos: medfödd hjärnskada med inga odds för överlevnad. :cry: :cry:

Jag har väntat på detta föl sedan 2002,
2002 blev hon inte dräktig
2003 blev hon dräktig och födde 2004 döda tvillingar (blev amma till ett skäckföl) Blev dräktig 2004 och fick då denna fölis i år. Vi försöker få henne att acceptera en annan fölis i år och vi får se om det lyckas.

Dessutom kommer jag till nästa frågeställning! Stoet är 18 år och jag kommer inte betäcka henne igen då hon blir ganska tagen de sista månaderna av dräktigheten. Hon är dessutom mycket speciell att rida och kan därför inte fungera som promenadhäst. Sist men inte minst är hon kostnadskrävande som sällskapshäst, eftersom äter som två normala halvblod och måste gå skodd runtom. Hjärtat säger att hon får gå kvar hos mig som sällskap och flockhärskarinna men plånboken säger att det bästa för henne är att få sluta sina dagar. :cry:

Min bana som uppfödare känns som om den är över. Av 8 födda föl sedan 2002 är 4 st döda innan de uppnått 1 år. 1 dödfödd, 1 levde i ca 10 minuter, 1 levde i 8 timmar och 1 blev 9 månader innan han avlivades. 50 % känns inte som en normal siffra, vad gör jag för fel!!!!

Lill / Stall Nöbbeled ( som är ledsen, trött och knäckt )

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu har det hänt tråkigheter igen!! (långt och deppigt)

Fy vad hemskt.. :cry:

Kan inte säga så mkt annat än att jag verkligen lider med dig. Hoppas att det går att få stoet att acceptera ett annat föl åtminstone..

Usch så hemskt. :cry: Vet att det inte hjälper men en stor tröstkram får du ändå!

Jag tycker att du svarar på din egen fråga, visst är det bästa både för henne och dig att ta bort henne.
Jag beklagar det förlorade fölet! Vad var det för stam?

Men usch vad trist. :( :cry:
Det är visst ingen hejd på oturen för din del.
*Tröstkramar*

Usch vad tråkigt.
Tänker på dig. Du verkar ha haft mer otur än man borde få ha.

Var till min vetr. i onsdags och hämtade en stelkrampsspruta till mitt dräktiga sto. Han berätta att han har jättemycket just nu. Han har varit vetr. i många år och aldrig haft så många förlossningar med komplikationer som i år. Både på ko och häst. Han var så stressad att jag inte hann fråga vilka komplikationer.
Han sa att om jag märker något annorlunda eller om fölningen skulle stanna upp så skulle jag ringa honom omgående så kommer han. Vilken tid på dygnet som helst. Jätteskönt att ha den möjligheten då det är första gången för både mig och sto.

Usch vilken otur och vad tråkigt! Stackars er!
Vissa ston har en väldig otur och det verkar inte vara naturens mening att de ska vara i avel.
Vi hade ett sådant sto själva. Hon fick visserligen välskapta föl, men de var otroligt oförsiktiga och av 4 föl lever bara ett. Den avkomman är triangelmärkt pga allvarlig skada och stoet själv dog i fölning när hon fick sitt 4:e föl. Hon själv var naturligtvis också själv triangelmärkt efter en stor sårskada som ung. Vi har inget kvar av den stammen hos oss idag.
Jag tycker att du har gett det fler chanser än många andra skulle ha gjort och jag hade tagit bort henne om jag var du. Du har verkligen försökt!
Låt henne ta ett fosterföl om hon accepterar det i år igen och ta bort henne efter betet. Då får hon en sista sommar och ni kan ta adjö av varandra.

Beklagar det som hänt...*tröstkramar*

Vet hur du kämpat och väntat och varit så nära att ge upp många gånger...

Stoets stam är Bayard-Krevad-Vagabond-Ceylon
och fölet var efter Camaro M

Det är ingen som vill låna henne som avelssto?!

Lill

Förstår vekligen hur du känner :cry:
Jag förlorade själv 2 tvillingar för en vecka sedan :cry:
Sorgen är förskräcklig..... :cry:

Livet är inte rättvist ibland. *tröstkram*. Gör vad du själver känner är det rätta. Jag har också gått igenom tuffa perioder med mina hästar och det enda råd jag kan ge dig är att inte ge upp. Även om det sto du nu har får lämna detta jordeliv så kommer du säkert hitta någon ny pärla att ge din kärlek till.

Jag vill börja med att beklaga det du har varit med om inatt !

Eftersom ditt sto blir så tagen dom sista månaderna av dräktigheten så tycker inte jag att du ska använda henne eller låna ut henne för avel mer - utan det är nog så att hon inte riktigt orkar med att vara dräktig. Jag hade valt att ta bort henne.

Om du senare känner att du vill börja avla igen så är jag övertygad om att det finnns gott om fina avelsston som du kan köpa eller leasa ! Jag får ca. 1-2 förfrågningar i månaden om att ta över ston för att använda i avel - då ska jag ha dig i åtanke ;).

Hälsningar Helen

Kan bara skicka massor av tröstkramar till dig. I detta kan ingen råda dig hur du ska göra tycker jag, det är bara du själv som kan komma fram till hur du vill göra. Jag har också råkat ut för många missöden med föl och fölningar, men jag fortsätter att avla ändå, är kanske lite knäpp :-)

Födelseår 99, Fölet låg fel, kom ut med ett framben och huvud, fick akut ha tag i vet som var en pärla och hjälpte till via telefon och vi fick "tryckt in" fölisen igen och rättat upp henne, så hon klarade sig.

Födelseår 00, Stoet kastade tvillingar i 9 månaden, trots ultraljud 2 ggr som bara visade ett foster.

Födelseår 01 Fölet var helt felställd i frambenen, så att det kunde inte stå utan hjälp det första dygnet, rättade dock upp sig med ett framben i taget och blev helt rättställd sen. Men jag var beredd på avlivning ett tag där.

Födelseår 02, Föddes ett tillsynes helt friskt föl, dock fann jag henne i boxen en morgon 4 dagar efter födslen, i kramper och med öppen mun som inte kunde stängas. Det blev ilfart till djursjukhuset, gulsot blev diagnosen, lever inte ett dygn till, dock blev prognosen bättre under dagen men stod där i 3 dygn och fölisen blev bättre och sedan sämre igen, så det blev avlivning. Åkte hem med ett förtvivlat sto, men som varit med om mycket och hämtade sig mycket bra.

Födelseår 03, Gick allt bra!!

Födelse år 04, ett nytt fölssto. Fick förlossningspsykos, fick föda upp fölisen på flaska/spann, för det gick inte att sätta ihop sto och föl, stoet skulle bara döda fölet.

Födelseår 05, ett annat fölsto än de två ovan, Har fått ett underbart stoföl.

Så visst händer det saker och du är inte ensam om eländet. Men det får man nog räkna med att vissa saker händer, ibland mer ibland mindre. Jag ger inte upp, trots att jag trodde jag varit med om det mesta i och med gulsotfölisen, men se då dök förlossningspsykos upp och då fick jag vara med om det också.

Och jag planerar förfullt vilken hingst jag ska välja i år....

Usch, kan bara säga att jag tycker jättesynd om dig.. :cry: Skickar enormt många och stora tröstkramar!

Nej, lider med dig. Men trotts allt så håller jag nog med Jarrah. Hoppas hon tar åt sig en fosterbebis i år igen. Du kan få låna Shady att ta ett föl på om du vill? Ja, du vet ju, vi har ju pratat lite om detta innan, men dock ej om Shady. Behöver du prata är det bara att höra av dig. Stora tröst kramar.

Att låna ut henne för avel är inget alternativ som jag egentligen överhuvudtaget kan tänka mig. Jag skrev det mest för att vara sarkastisk. Det är väl ingen som frivillig skulle vilja låna en sån häst och ta föl på när man vet att det bara varit problem innan.

Jag har två avelsston till varav en ska föla i juni. Däremot blir det definitivt inga betäckningar i år.

Ekonomin blev ju inte bättre av detta. Premien för att försäkra foster/föl var extremt hög eftersom stoet haft problem tidigare så jag tyckte inte det var värt att lägga de pengarna på försäkringen oxå. Dessutom kalkylerade jag med statistiken och trodde att min "otur" var över..... tjii fick jag :crazy:

Lill / Stall Nöbbeled

Oh, vad tragiskt med din lilla hingst, skickar också en massa tröstkramar!!!
Ge inte upp!

Ush vad hemskt, skickar ett gäng tröstkramar till dig och stoet..

Tack för alla gulliga svar och er omtanke.

Stoet har en ny adoptivbäbis men hon har inte riktigt accepterat henne. Stoet låter fölet dia och vara i hennes närhet men det "tokiga" stoet försvarar saltstenshållaren!!!

Ni undrar nog om jag och mitt sto är knäppa....... men stoet är manisk på salt och jag har alltid gett henne salt i vattnet för att hon inte ska få i sig för mycket och bli sjuk (har hänt).

När hon kom till det nya stället fanns det ju naturligtvis en saltsten där och hon ställde sig omedelbart där och slickade....och blev tvär ilsk när vi plockade bort den. När fölungen kommer till saltstenshållaren blir hon förbannad och motar undan fölungen. Väggen ska tvättas och hållaren ska skruvas bort så kanske det går bra.

Jag ska åka och hälsa på i kväll för att kolla hur det går. Det känns skönt att inte ha ansvaret för en dyr travarfölis i alla fall, även om jag saknar min Cortina.

Lill / Stall Nöbbeled

Kan bara lämna mitt djupaste deltagande.
Verkligen jätte-tråkigt med sådan otur.

Liknande trådar

Avel Mitt sto på 19 år miste sitt fullgångna föl igår.Fölet föddes död men ser helt normal ut den började bara inte andas.Moderkakan har...
Svar
7
· Visningar
1 810
Senast: Miaa
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Avel Såg tråden om "vad man har för ston" från 2004 som kommit upp. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=519917 Vad har hänt mer era...
Svar
4
· Visningar
1 284
Senast: ameo
·
N
Avel Vad har det blivit av ert avelsår 2004? Positivt och negativt? Stall Nöbbeleds resultat kommer här! Positivt 2004 :) Klass 1...
Svar
14
· Visningar
1 408
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30