Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tap In kan väl också ge "humör"? (Har jag läst här på buke )
NEJ, NEJ, NEJ!!!Du sager det sjalv, kallar honom din lilla gris och har en kansla att han har blivit daltat med ocksa under den tiden som du har haft honom.. Vilket jag sager med stora fragetecken forstas, jag kanner inte dig eller hasten.
Dock den forsta gangen han anfoll dig, skulle han ha ordentligt med stryk, hingst eller inte, det ar INTE ett acceptabelt beteende.. Och de minsta forsok han sen gjorde skulle motas med aktoritet (stavning?) MMen maste fraga, varfor har du en varmblod travar hingst? ar han av stam dar han kan bli avelsmaterial eller just for att han var billig att kopa? Nej, ring ATG kliniken och bestall kastrering, det ar inte for sent att gora det nu. For det mesta laker de fort och det finns ju flugmedel att satta pa dar som inte ar spray.. Kanske halla honom i sa flugfri omrade som mojligt..
Det ar i mina ogon det enda alternativet.. lycka till
Kastrera omgående låter som hästens enda chans. Det finns ingen häst som är värd att riskera livet för. Det är inte optimalt att kastrera på sommaren, men någon annan lösning lär ju inte stå till buds.
Hej, brukar han anfalla den här tiden på året tidigare år? Om inte, har du ändrat någonting i rutiner/arbete/folk eller hästar i stallet? Bytt hage? Foder? I vilka situationer anfaller han? Vad triggar igång attackerna?
NEJ, NEJ, NEJ!!!
Det går att visa en häst auktoritet genom att ge den stryk. Men tro för allt i världen inte att det är lika med att den ser dig med respekt, för den chansen är borta vid det laget. Om den sedan har lust att ge dig någon auktoritet beror ju på individen!
Det är fullkomligt förkastligt i mina ögon att någon som kan verka erfaren och duktig ger rådet här till vem som helst, många inte så erfarna, att ge en hingst stryk! För h*****e, om inte Moholmarabs själv begriper vilken utgång det kan få så hoppas jag och tror att resten av er kan räkna ut det!
Du vill INTE ha en hormonstinn hingst som vill sätta dig på plats! Det är enkelt att se vem som har det överlägset fysiska övertaget i en 'ge stryk'-situation.
Moholmarabs; har du träffat Emperator någon gång? Det har jag...
//Annika
Jag skulle oxå råda till att kasterar omg, och tills du får en tid, sätt på hästen en munkorg, det kan rädda ditt liv...
Den här årstiden kan sätta hormonerna i svallning, när jag jobbade på stuteri så hade vi runt 8 hingstar som mest, alla utom en trevliga och rara individer vintertid, den som inte var det visste vi var vi hade efter ett tillbud... Men på våren/sommaren under betäckningssäsongen så hade vi munkorg på 5 av hingstarna när vi ledde dem, för att minska riskerna för skador på oss själva. Så fort hösten kom lugnade de ner sig och vi kunde plocka undan munkorgarna igen. Men de var dyra och mycket använda avelshingstar, för en hobbyhäst finns det ingen andledning att hålla som hingst.
Jag är faktiskt i grunden benägen att hålla med Moholm här: En häst som hugger tag i en människa och ruskar till ska j-ar i mig veta att man inte gör så.
Problemet med själva frågeställningen (d.v.s. "ska man slå en hingst som bits") är att:
- den som är tillräckligt erfaren kommer inte hamna i en situation där man har en attackerande hingst, eftersom man redan på ett tidigt stadium gjort upp vem som bestämmer, utan att behöva vara våldsam
- den med mindre erfarenhet kommer inte kunna slå sig till respekt eftersom man inte kan lägga rätt sorts auktoritet bakom sitt agerande.
Är ni med på vad jag försöker säga?
Jaha Froken Annika, da borjar vi..
Jag har fott upp ungefar 25 foals och mana av dem var hingstfol.. Fran dag ett var de handlade och som de vaxte larde de sig hut. Med en bestamd rost och massor av berom.. Skall ocksa tillagga att INGEN av dem har ngn gang visat "unruly Behavior" (vet inte vad det heter pa svenska). Och varfor ar det sa? Jo, de fick lara sig fran borjan att daltande ar inte hur man uppfostrar en hast, oavsett vilket kon de ar.
I detta fallet nar hasten har borjat attackera agaren, bor hon/han visa hasten att sant uppforande ar inte acceptabelt.. Men man maste gora det pa ett vis som hasten forstar, Och om du har ngn gang sett hur hastar reagerar till ngn som "sticker upp och forsoker ta over", da pratar vi tander, hovar och det ar nte snallt.. Det gar inte att dalta med en hingst som uppfor sig som han gor och man kan inte skylla pa hormoner etc, hasten lyssnar inte pa agaren, vad respekt som kanske fanns har forsvunnit for ngn anledning och agare far arbeta hart att fa hasten att respektera henne igen.. Darfor rekommendar jag att hasten blir kastrerad. For som det ar kan hon inte salja hasten och arligt saga den ar helt "saker".
Sist , vad ar emperator for nagot?? kan man ata det???
ag hoppas agaren inte blir skadad innan ngt har blivit gjort med hasten..
Och som allra sista punkt. En hast som har respekt for manniskan uppfor sig int som TS hast gor.. aven om det ar en hingst med massor av hormoner..