Nu har det brunnit!!

simpan

Trådstartare
Jag ska på utställning!! :eek::rofl::eek:

Sitter med anmälningsblanketterna framför mig och fattar nada ang klasserna.

Ska ställa sambons två taxar som tidigare aldrig ställts ut. Försöker att meritera dem så att de har andra meriter än att de är bra på att jaga vid egen privat jakt. Tanken är att iaf den ena ska användas i avel, den andra är nog lite för gammal för det men ska jag på utsällning så kan jag ju gott ställa bägge tänkte jag.

Hursomhelst, den ena är 4 år och den andra blir 9 i år. De är aldrig utställda tidigare och jag har heller aldrig ställt ut någon hund, riskerar att skämma ut mig med andra ord. Ni som ska dit håll utkik efter en virrpanna med taxar så får ni nog er ett gott skratt. :D

Klasserna ser ut som följer, säkert ingen nyhet för er som brukar ställa men rena gallimattias för mig:
* Juniorklass (9-15 mån),
* Unghundsklass (15-24 mån)
* Öppen klass (från 24 mån)
* Jaktklass (från 15 mån)
* Championklass
* Veteranklass (från 8 år)
* Valpklass (inofficiell) 4-6 mån, 6-9 mån

Förstår ju snabbt att de inte kan delta i en åldersgrupp där de är för gamla eller i Championklassen men var placerar man dem?

Ska den yngre gå Öppen klass eller Jaktklass? Kanske bägge? Hade det varit häst hade de ju fått starta två gånger i olika klasser men gör man så på utställning? :confused::angel:

Den äldre platsar väl i Veteranklassen men samma fråga där, ska han kanske hellre visas i Öppen eller Jaktklass, eller kanske veteran OCH en annan klass?? Shit, vad korkad man känner sig då :o

Har som sagt aldrig ställt ut tidigare, nåt speciellt man ska tänka på?
Hur går det hela till?

Jösses vad nervös jag kommer att vara! Någon annan härifrån som ska ställa ut i Kil den 9 feb? Kanske någon som kan hjälpa mig lite på traven? :angel:
 
Sv: Nu har det brunnit!!

För att starta jaktklass måste hunden har gjort jaktprov. För att göra jaktprov måste hunden var utställd med sämst en 2:a från öppen- eller unghundsklass. Den yngre ska gå öppen klass och om jag förstått det hela rätt ska den gamla visas i veteranklass. Har aldrig visat så gammal hund så där är jag lite osäker.
 
Sv: Nu har det brunnit!!

OK, tack! Där ser man hur fel jag var ute, hihi. Tur att jag inte hunnit anmäla till Jaktklass då.

Öppen klass blir det för ynglingen då och jag gissar på Veteranklass för gamlingen.

Nån som tycker att det är helkorkat att ta med gammelgubben och visa honom i Veteranklassen, är det kanske bara för tidigare visade åldringar så att man inte har något där att göra?

Som sagt, är helt grön på detta så SÄG TILL MIG så att jag inte gör nåt som är helkorkat, typ oskrivna regler som jag inte har en aning om.
 
Sv: Nu har det brunnit!!

OK, men törs man visa sig där eller är det bara för gamla ringrävar?
 
Sv: Nu har det brunnit!!

Va?
Min tax har gått jaktklass och hennes jaktmeriter är inom spårningen.
Men inte behöver man väl ha ställt ut innan man tävlar i spårning???

Eller har jag missat nåt så totalt. Visserligen var hon utställd innan men ändå...
 
Sv: Nu har det brunnit!!

Klart du vågar dig dit!
Ingen kan det första gången!
Det är faktiskt roligt...fast jag kan fortfarande inte visa min hund rättvist.
Kolla på de som är inne innan dig så går det finfint!
Lycka till med taxilurverna!
 
Sv: Nu har det brunnit!!

Titta på den innan :eek: Jag hade väl tänkt mig veta hur det ska gå till INNAN jag kommer till utställningsplatsen :D

Hur går det hela till? Alltså i vilken ordning sker allt, vet att de ska visas upp i ring och att domaren ska kolla bett o dyl lite mer ingående men hur ser uplägget ut?

Hur ska en tax egentligen visas? Vet att det skiljer en del mellan raserna.
 
Sv: Nu har det brunnit!!

Det är väl lite olika mellan inofficiella och officiella.
Jag är verkligen inte rätt person att svara, Gnist är duktig på det!

Men jag kan göra mitt bästa iaf :)

De brukar börja med att kolla hunden på ett bord, man kollar då tänder, kroppen, svansen och säkert även noterar hur hunden beter sig:
3532207.jpg


Sen är det lite olika, vissa vill att man går diagonalen först andra att man går runt först.
Här går vi flera. Min hund går fint här bortsett från att hon tittar bakåt...haha...men spana in den andra, den vann då tror jag...och den gör det ofta annars:)
3532210.jpg
 
Sv: Nu har det brunnit!!

Man får bara anmäla hunden till en klass. Och som de andra sa så är det öppen klass för den yngre och veteran klass för den andra.
Utställningsgången är krånglig innan man lärt sig. Men att titta på klassen innan är ett bra knep, då ser du hur den domaren vill att du gör. Annars så börjar man med att gå in i ringen tillsammans med övrig i klassen, domaren brukar ofta be om att man går runt nått varv, sen ska hundarna upp på bordet och gå enskilt i ring och fram o tillbaka. Tänk på att hunden ska gå rakt så att domaren kan dömma stegen riktigt. Gå rätt ifrån och rätt mot domaren med hunden. Sen ställer man upp framför domarbordet så att domaren ser helsidan på hunden. Var noga att ställa riktigt. Då har domaren bestämt kvaliten, får man ett rött plastband så är det 1:a kvalite, blått 2:a... Rött betyder att man kan visa vidare i konkurens.
Konkurens: då går alla som fått rött band in och placeras.
Om man där får ck (eller räcker det med hp?) så går man vidare till Bästa tik/hane.
 
Sv: Nu har det brunnit!!

Va?
Min tax har gått jaktklass och hennes jaktmeriter är inom spårningen.
Men inte behöver man väl ha ställt ut innan man tävlar i spårning???

Eller har jag missat nåt så totalt. Visserligen var hon utställd innan men ändå...

Är nästan hundra på att de ska vara utställda innan de gör jaktprov. Nu tänker jag mest på älghundarna och deras jaktprov, det där de går på älg, inte spårningen. Antar att det fungerar liknande för andra jaktraser. Jag kan ha glömt lite också för det är några år sedan jag visade sist.
 
Sv: Nu har det brunnit!!

Ett tips är att gå en utställningskurs om man har möjlighet, det ger mycket.
Gå in på Taxklubbens (borde väl finnas en sån) där brukar det stå hur det är med jaktklass och öppenklass.
Det enda jag har i huvudet nu är vorsteh och stövare och de ska ha jaktmerit innan de startas i jaktklass.
 
Sv: Nu har det brunnit!!

viltspår kan man gå utan utställningsmerit. Går först anlagsklass. Efter det kan man visa i jaktklass.

efter anlagsklassen i viltspår kan man få cert på utställning, men måste ha gått öppenklass med en 1:a (tror kanske det räcker med en 2:a med) för att kunna bli utställningschampion
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det brunnit!!

*kl*

Det beror HELT på vad för slags jaktprov du tagit. För att så ställa en grythund i jaktklass måste du ha:
godkänt grytlanlagsprov
godkänt anlagsprov viltspår
godkänt grytapporteringsprov

(Behöver inte ha någon utställningsmerit för att få starta på dessa prov).

Om dina taxar inte är grythundar utan drevhundar får de starta på drevprov utan några utställningsmeriter.
Vad jag hört (obs!) så för tax gäller lägst 2:a pris öppen klass på drevprov för att få starta i jaktklass.

Hoppas att det gav lite klarhet..

Lycka till på utställningen!:) Det bästa är väl om du kan få med dig en vän som har erfarenhet av utställningar.

En hett tips är
http://www.keeshond.nu/utstallning.htm
Där står alt du behöver veta. Och lite till;)

Gilly
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu har det brunnit!!

kl

Var inne och kollade på Svenska Älghundsklubbens hemsida och för att de skulle få göra jaktprov (led- eller löshund) så måste den ha deltagit i av SKK godkänd utställning med lägst en 3:a. Detta gäller inte vid älgspårprov då behöver de inte vara utställda innan. För att gå jaktklass måste de ju ha gått jaktprov, däremot vet jag inte om spårprov gäller. Tror inte det är så på älghundarna iallafall.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 441
Senast: Cissi_ma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 134
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 606
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp