Nu har den kommit!!

Sv: Nu har den kommit!!

Har också funderat på det där med bakvikten, men man vill väl hamna lite på rumpan för att få bra balans och sitta lite längre bak på hästen? Har jag missförstått något grovt nu? :p
Man måste ju sitta stadigt om man ska jobba med kossor t ex, kunna spjärna emot..

Vi westernyttare sitter precis som dressyrryttare sitter, i lodrät sits, mitt över hästen.

F.ö så hamnar du inte annorlunda i en en westernsadel, utan många är formade för att ge ryttaren centersits. "center pocket seat" .

Att ni tycker den ser annorlunda ut beror på att sätet ser inte ut som en engelsksadel och lurar ögat. Man ska inte sitta i bakvikt och sadlarna gör inte (ska inte göra) så att man gör det. :D

:love::love::love:

AVIS!

(Fast jag skulle ju haft en mörk till min viting i så fall ;) )

Men jag skulle inte tacka nej till den där precis heller... GRATTIS TILL LYCKAT KÖP (utseendemässigt i alla fall, säkert en dröm att rida i också får vi hoppas)!!!

:love:

Fast sadeln på bilden ligger på bogbladen och om den inte gjorde det så är sadeln fruktansvärt för smal för den hästen. En "regel" ,som är ganska bra, är att framvalvet och bakvalvet ska vara i jämnhöjd, kolla då på bilden... Så som sadeln ligger kommer man garanterat hamna i stolsits...

Äsch det blev fel:
En "regel" ,som är ganska bra, är att framvalvet och bakvalvet ska vara i jämnhöjd
Någorlunda jämnhöga, där framvalvet är lite högre.
http://www.mcdiamond.com/images/saddles/sa92l.gif
Lite sådär
och denna typ av sadel som sidekick har ska väl i så fall ligga mer som bilden visar:
http://www.mcdiamond.com/images/saddles/sa97l.gif

Fast sadlarna är lite i bakvikt ändå...

Så om sidekick flyttar sadeln 30cm bakåt och kollar var bakvalvet slutar, där, i nästan rak linje ,slutar bommen . Bommen börjar ungefär vid "fram conchon" Då kommer hästen att ha sadeln uppe på korset. kanske ingen mening med att provrida den :crazy: vad kostar den att skicka tillbaka?:eek:

*knapplån*

Tullen är på 12%, om man betäller från Usa så tillkommer vår moms oxå vet inte hur det är från tex. europa.

Fast sadeln på bilden ligger på bogbladen och om den inte gjorde det så är sadeln fruktansvärt för smal för den hästen. En "regel" ,som är ganska bra, är att framvalvet och bakvalvet ska vara i jämnhöjd, kolla då på bilden... Så som sadeln ligger kommer man garanterat hamna i stolsits...

Den ligger för långt fram på bilden ja, jag ville mest visa hur den såg ut på.
Men den passar, är inte för smal, snarare för vid och hamnar lite på manken. Men det är bra, då har han något att växa i vilket han kommer göra. Bygger upp den med pad så länge.
Tro mig, jag vet hur en w.sadel ska ligga respektvie inte ligga.

Så om sidekick flyttar sadeln 30cm bakåt och kollar var bakvalvet slutar, där, i nästan rak linje ,slutar bommen . Bommen börjar ungefär vid "fram conchon" Då kommer hästen att ha sadeln uppe på korset. kanske ingen mening med att provrida den :crazy: vad kostar den att skicka tillbaka?:eek:

Vad vet du om wsadlar då? Sadeln ligger BRA på honom. Man kan inte jämnföra med din 'regel' att framvalvet ska vara jämt med bakvalvet, då alla w sadlar är olika uppbyggda under lädret.
Min sadel PASSAR och inget annat.
Och ska definitivt inte skickas tillbaka.
Att sträva efter att sadeln ska ligga med en rak linje upptill är JÄTTEDUMT, då skulle alla sadlar ligga fel och ge hästen problem.
Lämna utprovningen till mig, jag VET vad jag gör och har dessutom extremt kunnig människa att fråga, så tack men nej tack!:mad:

Hej
Ja den var väldigt fin.
De är inget att bry sig om Sidekick. de är din häst din sadel du gör vad du vill. De är omöjligt att säga på en bild.
Jag reagerade dock på att den låg långt fram men la inte nån energi i det. Sköt om er och ha en riktigt GOD JUL och ät mkt mat.:d:love:

Hej
Ja den var väldigt fin.
De är inget att bry sig om Sidekick. de är din häst din sadel du gör vad du vill. De är omöjligt att säga på en bild.
Jag reagerade dock på att den låg långt fram men la inte nån energi i det. Sköt om er och ha en riktigt GOD JUL och ät mkt mat.:d:love:

:D
Jo och jag vet som sagt att den ligger långt fram på bilden:angel:

GOD JUL på dig med!

Jag kan inte påminna mig om att jag har sagt något om en rak linje från framvalv och bakvalv?
Men det blir nog bra, lycka till ...

För att påminna dig var du skrev det! ;)

Har också funderat på det där med bakvikten, men man vill väl hamna lite på rumpan för att få bra balans och sitta lite längre bak på hästen? Har jag missförstått något grovt nu? :p
Man måste ju sitta stadigt om man ska jobba med kossor t ex, kunna spjärna emot..

Detta är en reiningsadel o sitsen på dom är byggd hög fram , (en riktig stolsits). :eek:
Ingen nykter människa jobbar boskap med en sån här sadel så det argumentet faller platt. :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Vad vet du om wsadlar då? Sadeln ligger BRA på honom. Man kan inte jämnföra med din 'regel' att framvalvet ska vara jämt med bakvalvet, då alla w sadlar är olika uppbyggda under lädret.
Min sadel PASSAR och inget annat.
Och ska definitivt inte skickas tillbaka.
Att sträva efter att sadeln ska ligga med en rak linje upptill är JÄTTEDUMT, då skulle alla sadlar ligga fel och ge hästen problem. ?????
Lämna utprovningen till mig, jag VET vad jag gör????? och har dessutom extremt kunnig människa att fråga, så tack men nej tack!:mad:
Du tog väl inte i så att du kräks??? Av det du säger här så är det inte alldeles självklart att vet vad du gör eller hur en sadelsits funkar! :rofl: Ett gott skratt blev det i alla fall! Tack för det!!:rofl:

Du tog väl inte i så att du kräks??? Av det du säger här så är det inte alldeles självklart att vet vad du gör eller hur en sadelsits funkar! :rofl: Ett gott skratt blev det i alla fall! Tack för det!!:rofl:

För det första har sadelsitsen aldrig diskuterats, utan sadelns läge på hästen. Och ska man sträva efter att alla w.sadlars fram respektive bakvalv ska ligga i jämnhöjd.. Ja, prova på din egen häst och se själv. För att det påståendet ska vara sanningseligt så måste antingen alla hästar ha en perfekt rygg utan manke, och alla hästar MED manke får tryck på den utav sadeln, eller så ska stora delen av alla w.sadlar ligga fel på hästen.

Senast ändrad:

Detta är en reiningsadel o sitsen på dom är byggd hög fram , (en riktig stolsits). :eek:
Ingen nykter människa jobbar boskap med en sån här sadel så det argumentet faller platt. :devil:

För att påminna, detta är en showsadel, främst använd i pleasure. Inte en reiningsadel.
Den har ett säte som ger ryttare central lodrät sits och ingen stolsits.

Senast ändrad:

För att påminna, detta är en showsadel, främst använd i pleasure. Inte en reiningsadel.
Den har ett säte som ger ryttare central lodrät sits och ingen stolsits.
Sitsen är i alla fall byggd som en reiningsadel. Sen att det är en Bling-bling sadel :eek: gör ju inte din stolsits bättre, för hur än man bär sej åt så kommer den att placera dej längst bak i sitsen. :D

Sitsen är i alla fall byggd som en reiningsadel. Sen att det är en Bling-bling sadel :eek: gör ju inte din stolsits bättre, för hur än man bär sej åt så kommer den att placera dej längst bak i sitsen. :D

Och du har sett den i verkligheten? På bild tyckte jag också att den såg väldigt konstig ut, att den skulle placera en i bakvikt.
Men i verkligheten och med ögats egen 3d så är inte sätet alls så.
Och när jag rider i den sitter jag VÄLDIGT bra, väl placerad i snygg lodrät sits och inte alls i bakvikt.
Sen är du Bill, välkommen att spekulera hur mycket du vill, utifrån en keff mobilkamera bild som inte alls visar verkligheten.
Men det är ditt nöje och inte mitt, jag har bättre saker för mig. Har inte du?

Så den delen där jag rättade mig själv gick dig förbi då?

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka