Sv: Nu ger jag upp!
Svarar alla lite samtidigt!
Tack för alla bra svar, skönt att ni mest har positiva saker och jag känner mig riktigt peppad.
I söndags var en equiterapeut ute och kollade igenom honom ordentligt. Hon kände att han hade en del träningsverk i överdelen av halsen, nacken och i ryggen, vilket inte är så konstigt eftersom att han troligen har blivit riden på ett helt annat sätt nu.
Så jag fick stretch-övningar och så visade hon mig hur jag ska massera. Detta är för att hjälpa honom lite på traven och mjuka upp honom, då träningsverk enligt henne kan sitta i ganska länge eftersom hästar har en helt annan dimention på musklerna. Så nu stretchar och masserar jag honom på dessa ställen varje dag och en gång i veckan masserar jag hela honom eftersom att han tycker att det är så mysigt
Det kändes väldigt skönt att få veta att det inte var något allvarligt!
Idag red jag för min dressyrtränare! Det var väldigt roligt eftersom att det gick så bra. Jag tror att jag, som någon skrev, har haft lite för bråttom med den höga, glassiga formen och den är han inte redo för ännu. På träningen red vi mkt övergångar, lösgörande och struntade i formen. Som min tränare sa så får vi låta det komma när det vill, det vill säga när bakbenen jobbar! Och det tog faktiskt inte lång tid innan han själv sökte sig till en skaplig form och då var det bara att hålla ett mjukt stöd och berömma.
Tror att det bästa är att inte skynda fram det så som jag nog velat förut, utan låta honom bygga upp musklerna i den lägre formen först.
Jag och min tränare diskuterade också vad som skulle vara bra träning för honom. Vi kom fram till att jag, först med hjälp av en duktig tjej i stallet, ska tömköra honom iaf en gång i veckan så att han får jobba med ryggen fri. Sen ska han ha en vilodag/massagedag i veckan så att han får chansen att återhämta sig också. Sen pratade vi om att det är viktigt att inte sitta och samla för mycket. Han måste även få komma ut och verkligen galoppera frammåt, så att bakbenen får jobba! Thihi, inte mig emot att galoppa på terrängbanan
Ska väll lägga ut bilder eller film någon dag också!
/E