Nu ger jag upp!

Sv: Nu ger jag upp!

Sen behöver du inte stressa! Läste en jättebra artikel en gång där det blandannat stod att det tar ca 3 år (!) för en häst som inte blivit så mycket dressyrriden att utveckla rätt muskulatur och därigenom kunna bära sig till fullo. Jag har hållt på i 2 och börjar nu märka ordentliga resultat :D (det tar inte längre en kraftansträngning samt en halv långsida för att göra halt, haha...). :angel:

Nej gör inte det!!!

Du sa att han va stel... Testa med Massage lr åk till en häst kiroparktor det har vi gjort med min foderhäst. Han blir mkt mjukare och då även lättare att jobba med!! Din häst kan ju han någon spänning som stör...

Han är 167cm hög e.Napoleon och har fullblod i sig. Bara hoppat nästa innan vi fick han pga ägarens intresse och hade halsen som du beskriver rätt upp. Men med träning så har han nu två år senare en riktigt fin dressyr nacke! Använd hjälpmedel för att hästen inte ska kunna slänga upp huvudet så. Ett litet tips är att varva hopp och dressyr tex när du rider dressyr ha ett litet hinder på volten och ta ett skutt då och då det brukar funka på min för då fokuserar han på att han ska få hoppa och tycker allt är kul och bjuder fint!

Senast ändrad av en moderator:

Sen behöver du inte stressa! Läste en jättebra artikel en gång där det blandannat stod att det tar ca 3 år (!) för en häst som inte blivit så mycket dressyrriden att utveckla rätt muskulatur och därigenom kunna bära sig till fullo. Jag har hållt på i 2 och börjar nu märka ordentliga resultat :D (det tar inte längre en kraftansträngning samt en halv långsida för att göra halt, haha...). :angel:

*host* Jag glömde: det är klart hästen kan gå i form tidigare än så, men först efter ca tre år är musklerna FULLT utvecklade... :o

Kan känna igen mig lite i dina problem, har lite lika problem med min häst. (Han är dock varmblod, men han är högt utbildad och ska kunna gå i form alla gångarter) När jag provred var han så fin, han gick helt underbart! Och ja, jag blev jätte kär i denna lilla häst. Sen när han kom till mig fortsatte han vara lika fin, men efter ett tag slutar han helt att gå i form, han helt totalt tvärvägrar. Min första tanke är givetvist " Hjälp, jag har förstört honom" Han fortsätter på samma sätt i ca 1 månad, sen en dag när jag ska upp på planen bara släpper det, han går hur fint som helst och är jätte sammarbetsvillig. Då kan man ju undra, testade han mig under den perioden eller var han helt av bara rent tjurig? Eller vad kan det annars ha berott på?

Förlåt om detta kanske inte hörde till så mycket.

+ Att jag tycker att dina 3 förslag låter jätte bra, jag skulle testat det om jag vore du!

Här kommer en bild på hur han var på provridningen och är nu också :)

Provridningen
8211191.jpg
[/url][/IMG]

Svarar alla lite samtidigt!

Tack för alla bra svar, skönt att ni mest har positiva saker och jag känner mig riktigt peppad.:bump: I söndags var en equiterapeut ute och kollade igenom honom ordentligt. Hon kände att han hade en del träningsverk i överdelen av halsen, nacken och i ryggen, vilket inte är så konstigt eftersom att han troligen har blivit riden på ett helt annat sätt nu.:idea: Så jag fick stretch-övningar och så visade hon mig hur jag ska massera. Detta är för att hjälpa honom lite på traven och mjuka upp honom, då träningsverk enligt henne kan sitta i ganska länge eftersom hästar har en helt annan dimention på musklerna. Så nu stretchar och masserar jag honom på dessa ställen varje dag och en gång i veckan masserar jag hela honom eftersom att han tycker att det är så mysigt :p Det kändes väldigt skönt att få veta att det inte var något allvarligt!

Idag red jag för min dressyrtränare! Det var väldigt roligt eftersom att det gick så bra. Jag tror att jag, som någon skrev, har haft lite för bråttom med den höga, glassiga formen och den är han inte redo för ännu. På träningen red vi mkt övergångar, lösgörande och struntade i formen. Som min tränare sa så får vi låta det komma när det vill, det vill säga när bakbenen jobbar! Och det tog faktiskt inte lång tid innan han själv sökte sig till en skaplig form och då var det bara att hålla ett mjukt stöd och berömma.:) Tror att det bästa är att inte skynda fram det så som jag nog velat förut, utan låta honom bygga upp musklerna i den lägre formen först.

Jag och min tränare diskuterade också vad som skulle vara bra träning för honom. Vi kom fram till att jag, först med hjälp av en duktig tjej i stallet, ska tömköra honom iaf en gång i veckan så att han får jobba med ryggen fri. Sen ska han ha en vilodag/massagedag i veckan så att han får chansen att återhämta sig också. Sen pratade vi om att det är viktigt att inte sitta och samla för mycket. Han måste även få komma ut och verkligen galoppera frammåt, så att bakbenen får jobba! Thihi, inte mig emot att galoppa på terrängbanan ;)

Ska väll lägga ut bilder eller film någon dag också!

/E

Åh, vad kul:D jag ser fram imot att få se bilder och en film :D

Tank pa att du ska bjuda in din hast att ta betet, inte innan hasten har tagit bettet kan han ga i form.

Ingen hast kan bli tvingad att ga i form, den kan boja pa nacken, :angel:Nar du har framatdriv och en god relation mellan skankel och hand kommer din hast sjalvmant att ga ner pa bettet.
Enlig mig sa ar det ingen ide att fraga efter nagot om du vet att svaret kommer att bli nej. Fraga din hast efter nagot du vet att svaret kommer bli ja, och nar du har fatt tillrackligt manga ja sa kan du fraga efter nagot dar du vet svaret kommer att bli nja och om han ger dig halften sa ska du vara glad.

Tank dig att din hast kropp utvecklas och forbattras och oxa hans utbildning varje steg behover fa ta sin tid. och dagar nar allt kanns fordjavligt tank pa hur han var nar han kom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar