Nu ger jag upp!

E

eloon__

Ska berätta lite hur det ligger till: Fick min första egna häst i April, en valack på 167cm 8år e.Cortez. Han var väldigt stel och så när vi provred o var ej mkt dressyrriden. Hade flera erfarna med mig och vi tyckte ändå att det fanns något speciellt i den här hästen och att han skulle kunna bli riktigt fin. Jag blev kär och det blev ett köp!
I allra första början så gick han med huvudet rätt upp i vädret och tog man i honom så kastade han med huvudet. Han hade gått igenom vet.besiktningen felfritt så vi kämpade på och försökte få honom att ta stöd på bettet och söka sig nedåt. Red med pullar-nosgrimma mest för att det var snyggt. Såhär såg han ut när han precis hade kommit till mig:
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09580000-09589999/640x480/9589821.jpg?0

Köpte ett 3-delat bett med fasta ringar i förhoppning om att han skulle ta lite mer stöd. Köpte även en remontnosgrimma efter som att han började gapa och typ säga "Haha, du kan inte komma åt mig!" med pullargrimman. Jag började lite om från början med honom och red mkt i skritt. När han gick fint i skritten tog vi mera trav och så gallop. Det är traven vi har haft svårast för. Han sökte sig mer neråt och frammåt nu, och även om han nu gick i istället lite för låg form så var jag glad.

Såhär ser han ut nu:
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/13500000-13509999/640x480/13503314.jpg?0

Problemet nu är istället att jag inte kan få ihop honom och han blir väldigt stark och segdragen liksom. Iochmed att jag ville få ner honom i formen så har jag (nu när jag tänker efter) suttit med händerna ganska lågt och försökt visa vägen, nästan dragit ner honom :o Min tränare har sagt till mig om händerna, att dom ska upp och att han ska söka formen.. När jag höjer handen så blir han lite sur och tar upp huvudet, i den gamla "giraff-positonen", istället för att gå i form själv utan att jag håller honom där. Jag försöker rida honom så att han ska komma upp i formen, bli lätt i handen och reagera snabbare genom att rida mkt övergångar, skänkelvikningar och fram&bakdels vändningar. Han har mkt lätt för att samla sig, konstigt nog, och vi gör nästintill galoppirruetter. Då kan han för stunden kännas lätt och bärig.
Idag var han väldigt jobbig. Drog mig ur sadeln i avsaktningar, ville ingenting, lådsades bli rädd för saker och jag blev sur - och då blir han sur. Han kändes inge trevlig alls, gick jättelågt och drog och det känns som om jag inte har en suck att dra upp honom, vilket jag inte heller ska behöva göra. Min hand som förut var väldigt mjuk och lätt känner jag har blivit hårdare iom att han drar så mkt. Dragkaps-varning...

Först ville jag bara ge upp, men nu känner jag att jag måste försöka få bukt med det här. Älskar ändå den här hästen så himla mkt så ska testa detta:
  • Kolla hans tänder och rådgöra med tandläkaren om bett
  • Låta en equiterapeut (stavning?) känna igenom honom
  • Återbesök till Sharpman och ev värma om sadlarna. Inpassade i april, men återbesök ingår såå.

De som har orkat läsa allt: Har ni några tips och åsikter till mig? Vad ska jag göra? Vad skulle ni ha gjort? Känns som om allas hästar är så lätta och fina, men inte min..

/Uppgiven E

Sv: Nu ger jag upp!

Dina tre förslag låter jättebra- de skulle jag har gjort också!

Sedan om han drar dig ur sadeln i avsaktningarna så håller du igång honom istället tills ni gör en avsaktning som du är nöjd med!

När du blir sur- skratta istället- var glad att du har en häst som speglar DIG, var glad när du rider- tänk dig att du sitter på din fina häst och den är lätt som en luftballong!

direkt när du märker att du tänker "nu är han tung" ta en paus- känn hur du sitter och tänk istället "vad jag är bra!" " vad lätt han är "

Om du nu har en så känslig häst som reagerar på hur du känner dig utnyttja det !!!

Du har ju kommit såhär långt, inte kan du ge upp nu!:bump:

Ja, han märker väldigt mkt hur jag mår! Och det är ju inte alltid negativt! Ska tänka på att använda det. När jag hade gjort illa armen och hade ont så var han värdens sötaste, tog det försiktigt och tog ner huvudet så att jag nådde attt borsta osv. :love: Han känner hur jag känner på något sätt!

Nej! Jag vill inte ge upp!:bump:

Nej inte ska du ge upp nu, då du kämpat och kommit så lång som ni är i dag. Dina tre saker du ska kolla upp, det är toppenbra!
Så, när du kollar upp honom, så får du svar om ngt är fel lr inte. Är ngt fel, ja då blir det ngn behandling, är inget fel, ja då kan du ju fortsätta rida och träna, och inte behöva vara rädd för att han har smärta ngnstans.

Bra kämpat, och fortsätt så! Jag har kämpat lika som du nästan, och jag lovar dig, det blir bara bättre och bättre, ju mer svett, tårar och kärlek man lägger ner. Idag har jag en underbar häst, som bär sig själv, och är mkt känslig och lyhörd.

Du har en bra attityd :D!
Skyller inget på hästen i sig, utan ser istället efter en förklaring! Bra! Dina förslag låter jättebra!
Hur ofta rider du för tränare? Det kanske vore en idé att rida oftare (flera ggr i veckan om du har råd och möjlighet till det) eller skicka honom til en erkänt duktig beridare. Ibland måste man få hjälp :idea:
Hur som helst önskar jag dej lycka till med hästen :)

Jao, känner att jag måste veta att inget är fel för att fortsätta!

Jag tror inte att hästar är "dumma" bara för att liksom. Man har förklarat otydligt, det är jobbigt, ngt är fel eller så. Det finns alltid en anledning när det inte fungerar.

Han har vilat en del under sommaren nu. Dels för att få vila och hinna tänka (hade ändå tränat mycket och ändrat massa saker med honom på ganska kort tid) och så fick han ett sår på benet som vi fick ge penicillin av. Men nu är vi helt igång igen och ska börja träna som vanligt; udda veckor för dressyrtränare och jämna veckor för hopptränare. Det blir alltså varannan vecka dressyr och varannan hoppning. Beridare känns nog lite drastisktm då jag har många duktiga i min omgivning som skulle kunna hjälpa mig och rida. Ska höra med en duktig kvinna i stallet om hon kanske vill rida honom en gång i veckan elelr så! :)

Fin häst! Det låter bra att du ska kolla upp honom! Det skulle jag ha gjort på en gång. Ta ut en duktig massör och en equiterapeut - folk som du vet är erkänt duktiga!

Lycka till! (Hästar efter Cortez gillar jag skarpt!:love:)

Det du tänker göra tycker jag låter bra!

Sedan tänkte jag bara inflika att hästen är ju inte extremt fördelaktigt byggd för att kunna gå super i dressyr, så du kommer att få rida honom i en form som passar hans kropp och som han orkar med att bära upp sig i. Han är väldigt lång i bålen och lågställd, med lite lågt ansatt hals och sådär, så han har förmodligen lite svårt att få in bakdelen under sig och det är mycket större jobb att få en lång och tung häst samlad än en kortare med bättre vinkar i bak.

Du har en stor och tunghäst och det krävs en del muskelsturka för att orka hålla i hop en sån häst (magmuskler inte armmuskler) fundera om du har de rätta förutsättningarna eller om det kanske är så att den är förstor för dig? Orkar du rida den till bjudning?

Annars så är det nog bara att fortsätta träna och träna. Det går ju lite i vågor det där med hästar i bland går det super och i bland käns det päst. Då är det nog bra med en vilo period som du har haft nu och komma igen med nya tag. Hoppas det går bra för er :)

Det är bara att kämpa på:)
Dina tre första åtgärder låter som bra idéer.

Det jag skulle vilja säga här är, du har bara haft hästen sen i April och den var inte så mycket dressyr riden innan dess som jag förstod det?
Olika hästar tar olika lång tid på sig. Det är bra att du har fått den att sänka sig, jag tycker dock inte att du ska "skynda" med att lyfta upp han i formen. Han kanske inte är tillräckligt stark för det än. Försök hitta tillbaks till din sits(handställning) hitta lättheten i den lägre formen först. Mycket tempoväxlingar osv. som du redan jobbar med.
Du skriver att han har lätt för att samla sig, när du rider tempoväxlingar då i slutet av ett ridpass samla då lite extra då höjer de ofta sig lite atomatiskt. Men gör det som en tempoväxling, alltså inga långa bitar.

Fick hem en tjej i okt. som inte var mycket dressyrriden. Hon har gillat den låga formen väldigt mycket(när jag väl fick henne dit). Hon spänner sig fortfarande man lyfter upp henne i formen eftersom hon inte alls är van att jobba på det sättet. Galoppen är hennes starka sida, där kan jag nu samla upp henne utan att tappa bärgheten eller skapa spänningar. Traven kommer mer och mer, men det är fortfarnade mycket jobb kvar.

Så kämpa vidare, det är trotts allt en stor förändring för hästen på så kort tid.

Ge inte upp! Min häst är likadan. Stor och tung och kräver ridning för att gå bra. Med ridning menar jag BEN och rumpa förstås. Och sen får man inte tänka några negativa tankar eller bli irriterad för då är det bara KÖRT!

Men de där korta stunderna där det känns så lätt och fint är bara så underbara så man glömmer allt det andra....

Jag skulle göra precis som du. Ta upp en equiterapeut för rejäl genomgång, då vet du sedan vad du kan kräva. Min häst har haft MYCKET låsningar i sin rygg som equiterapeuten fixat till, men förändringen kan inte komma på en gång, det tar tid... Så ge hästen tid.. Jag tycker att det verkar som om ni ändå kommit långt med varandra om du bara haft hästen sen april?

Kämpa på och tänk på allt det roliga ni har tillsammans och inte bara på problemen.. Lycka till!

Skönt förresten att höra att inte alla har perfekta hästar som jobbar perfekt från det att de sittter upp... Jag måste verkligen rida min häst, och gör jag inte exakt rätt så gör inte han det heller...

Har sj en hästE. feliciano som är 178 cm. han blir gärna lit tung ibland särskilt då ja precis fick honom.
Ja tror mkt berodde på att han int orkade bära upp sig, men mkt ben, verkligenmkt säte o framåt, liksom trycka under bak, men då e de samtidigt lätt att hamna i de där " han borde sätta under sig nu men istället lägger han tuyngden på handen, o om ja lätter försvinner bak....." Ännu mera ben! hästen ska ju gå i uppför..
1./ detta är ju de du vill uppnå. ( bakben/framben)
2.- detta är de du får då han sätter under bak men blir tung fram o får mer eftergift-lägre!
3.\ detta är de som kommer ¨å han int sätter under sig och dessutom lägger sig på handen o blir låg.
Låter som att din ähst är på nr 2. Jag skulle träna JÄTTEMKT klättring i skritt! detta bygger upp bakbensmusklaturen o han får lättare attt bära sig sj... Träna ännu mer tempoväxlingar där han tvingas vara uppmärksam till dina hjälper o där det hela tiden "händer" något, sen e de bara att kämpa på, måste ju säga att de e mkt roligare då hästen tillslut går bra om den från början gått dåligt än att rida en helt färdig häst...

Bra att du kollar honom, de kan ju vara nåt fel, de vet man ju aldrig..

Lycka till me träningen o vi väntar oss uppdatering!;):bump:

Det låter som om du har en bra plan.

Ett tips på vägen bara; Om du känner att du blir hård i handen elelr att han lägger sig på bettet så LÄTTA och gör om. Nu menar jag glappa med tyglarna, spreta med fingrarna, slut handen på nytt om tygeln med en bild i ditt huvud om vilken känsla du vill ha i handen. Andas, prova igen. Det hjälper ofta mig som har en dum ovana att låsa innerhanden. Lätta ur, slappna av, gör om.

Jag lösgör alltid i skritt. Rider på en volt, gör volten större för inner skänkel (skänkelvikning) minska volten för ytter skänkel (sluta). Det gör dem alerta på hjälperna, lite mjukare och därefter brukar man kunna få vettigare travarbete. Gör mycket övergångar. Tappar ni traven så bryt av till skritt och gör om. I början kanske det bara blir ett par travsteg. Där är lättare att göra om än att rädda när man börjar tappa form och balans.
Och låt det ta tid! Klättra i skogen. Lägg in vilodagar. Avstå från att rida de dagar du känner att du är irriterad, stressad eller känner att det kommer få dåligt.

Vet nu inte hur pass duktig du är, men ta de 3 sakerna du nämnde o be ngn duktig rida till honom lite- det kommer du få stor glädje av iom ni inte verkar trivas ihop i dagsläget.

Om man tittar på första bilden ser den helt oriden ut. Kanske felriden.
Se till att du kan få fortsätta att träna för denna kontinuerligt erferåt.

Cortezhästar brukar vara riktigt känsliga.

Snygg häst o ta tillvara på den.
Lycka till

Det finns två alternativ (och säkert fler) ridmässigt för att lösa problemet. Antingen kör man "inspänningsvarianten" och ger hästen så mycket stöd den behöver eftersom den förmodligen inte har styrka nog att gå "bra" ännu. Eller så jobbar man massor på att hästen ska slappna av i nacken och halsen, främst i sidled till att börja med. Om du inte kan få upp formen låter det inte som att den har en ärlig framåt/nedåt heller med lång och avslappnad rygg, för har man väl den biten brukar det inte vara några problem att höja, snarare brukar hästarna göra det av sig själva när de känner att de behöver en högre form för den ridning du ber om.

Själv skulle jag välja det andra alternativet, men smaken är som baken.

Du kan inte räkna med att göra underverk på en häst på tre månader som är stel och så lite skolad som din häst är. Det tar lång tid att "bygga om" en häst.

Det som slår mig mest är att du verkar bara koncentrera dig på var hästen har hals och huvud (och de flesta andra som svarar dig också). Det går inte att få en häst lösgjord och i form genom att "dra ner" huvudet på den, det ligger mycket målmedvetet arbete bakom. På bilderna ser man att hästen inte har några muskler på bakdelen, du bör börja med att arbeta honom så att han får muskler där och orkar använda bakdelen, bära sig och skjuta på med bakbenen. Det finns många olika sätt, och det går inte att skriva på nätet hur du ska jobba din häst utan att ha sett ekipaget.
Ett bra råd du har fått är att be någon duktig rida till hästen åt dig.

Mycket viktigt är: tålamod och mera tålamod.

Skummade mest igenom ditt inlägg nu och tycker först och främst du ska ha en eloge för att han ser finare ut nu. Sedan verkar du ha sunt förnuft som ska kolla upp honom, själv tänkte jag just föreslå att du skulle ta ut/åka till en välkänd Equiterapeut, tandläkare samt kolla sadeln för ofta kan det finnas orsaker där som ställer till en del bekymmer - men fick se i slutet av inlägget att du redan hade kommit på det.

Beträffande ridningen så skulle jag rekommendera att du själv försöker tänka på din egen sits lite mer och strunta i hur han går, strunta helt och hållet i formen ett tag - om han går som en kamel eller en giraff, det kommer! När han är stark nog och du inverkar rätt om det inte finns några andra orsaker till att han reagerar som han gör (dvs. kan vara något som tandis, ET eller sadelutprovare kan hitta). Så se till att hitta sitsen själv, låt hästen söka sig fram till handen.

Ett råd kan vara att prova lite olika tränare och instruktörer så att ni hittar rätt, alla ger ju lite olika tips och förslag på hur man ska göra och kan ha olika synsätt.

Men när han "drar" fast sig i handen, prova och t.ex. Driv! Vad du inte ska göra är att dra tillbaka, för då spjärnar han bara ännu mer. Det säger sig självt vem som vinner dragkampen - 600-700 kg häst eller lilla du.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar