Nu ger jag upp med rotfrukter!

Sv: Nu ger jag upp med rotfrukter!

Det är ingen skillnad på burkmat i affären och en portion upptinad hemma lagad gryta...
Jo infrysning är en mycket bättre konserveringsmetod än burk-konserv.
Där åldras inte ingredienserna i princip alls.

Äter ni inte sylt och marmelad hemma? Och tänk på kaviar!
Inte mycket.
Och definitivt inte som huvudrätt att leva på.
Kaviar och sylt är smaktillsatser och inte näring.

På ditt inlägg lät de som man dör om man inte äter nylagat ;)

Det finns ingen syre i barnmatsburkarna så de kan inte åldras.

Emilia äter också hellre burkmat än hemlagat. Visst äter hon hemlagat också men burkmaten syns att hon gillar bättre. Jag kan iof inte förstå det, ingen burk jag smakat på har varit god men det är inte jag som ska äta det.

Varför skulle det vara en nackdel att skalen mals ner i burkmaten?

Det finns ju massor med olika burkar att välja på, gillar inte barnet tex potatis är det väl bara att titta på ingredienserna och undvika den?

Varför är det så viktigt att barnet äter rotfrukter? Kan man inte ge barnet det som det tycker om i stället?

Har aldrig begripit resonemanget där...

Burkpuréerna är ofta utblandade.
Morotspurén är bra och ren men ärtor och majs är blandat med potatis och olja samt har skalen nermalda i sörjan.
Ett barn som har svårt med potatis eller olja gillar inte dessa.

Det är bättre att dela upp det hela i rena livsmedel.
Bara majs och utan skalen, samma med ärtor.
Broccoli blir också bra som puré.

Vet inte vad som säljs i sverige men tänkte bara inflika att de burkar jag ibland köper inte innehåller olja eller konserveringsämnen eller tillsatser.

Jag köper Hipps burkar och deras Morot och potatis innehåller endast ekologiska råvaor. 60% morot, 20% potatis och 20% vatten. Inget annat.
Burkarna är sterila och konserveras med värme. :)

Det är sant men även fryst mat åldras. 1-2 månader max i frysen rekomenderas här. Skillnaden på näringsvärde för 2 månader gammal frysmat gentemot burkmat vet jag inte men det vore intressant att ta del av sådan.

Bäst är nylagad mat och jag ger helst sådan, det tar max 10 minuter att förbereda och koka en broccoli eller liten halv potatis.
Men om jag ska vara bekväm så väljer jag burk istället för att frysa ner en massa. :)

Äsch missade sista sidan, det hade redan tagits upp vad jag skrev!

Ella äter både hemlagat och burkmat men faktum är att hon faktiskt föredrar burkmat och det vet jag flertalet bebbar som gör :)

Det är sant men även fryst mat åldras. 1-2 månader max i frysen rekomenderas här.

Det har jag oxå hört, sen 6 månader för fläskkött och 12 månader för nötkött. Viltkött längre, hare upp till 60 månader.

Jag tycker smaken på kött ändras ganska snabbt i frysen.

Hade burkmat vart så dåligt för barn så hade de inte funnits så många välmående barn här i sverige :)

Men hur skall jag veta det?
Om du skriver burk så läser jag burk.

Jovisst, fast man kan ju fråga istället för att ta för givet... Många fryser väl in sina barnmatskok i småburkar eller?

Ja ja, skitsamma. Jag tycker iaf att det bästa är att ge barnen det de äter (oavsett om det är hemmagjord mat eller burkmat) så att maten blir något positivt och kul. För oss har det varit jättebra med burkmaten fram tills nu då hon äntligen vill äta min mat! Dessutom är det ju jättepraktiskt att ha med om man ska iväg någonstans.

Vi kör bara på ekologiskt här Hipp, nestlé eller semper, iaf i största möjliga mån. Jag har inte hittat någon katrinplommonpuré som är ekologisk, någon som sett det? Den från hipp är ju mest äpple i...

//Julia

Senast ändrad:

Varför skall jag fråga när det hela verkar solklart.
Du skrev ju burk.

Man får nog räkna med att folk faktiskt läser precis det som man skriver.
(Och hör det som man säger.)

Men lugna dig litet.
Om barnet bara är 4 månader så behöver du inte få i något annat än bröstmjölk.
Gröt och välling är bonus.
Vänta till barnet är 6 månader med det där trasslandet.

Och så gör du pureérna själv, det blir mycket godare och bättre.
Mosa majs eller ärtor genom en sil.

Jag skyndar inte med maten. Utan han fick testa en tesked och har svskytt det. Däremot så ÄLSKAR han som sagt gröt och frukt. Och jag ger honom bara en smakportion 2-3 ggr/dagen. Han är väldigt matglad liten grabb och fattade direkt hur han skulle göra för att få ner maten i magen;)

Vet många barn som INTE tycker om hemlagat men älskar burkmaten.

Men ska ändå testa sötpotatis, ärtor och morot (Senare). Allergi mot majs finns i familjen så det kommer jag ej erbjuda honom.

*kl*

Min väninna gjorde ett "test" för ca 5 år sedan, hon torkade en burk spagetti o köttfärssås(200g burk köpt) och motsvarande mängd hemlagat (pureat som mat till 8 månaders, med fett i) det blev 95g kvar av den köpta burkmaten och 150g av den hemlagade...

Ja, jag skrev burk och det är ju också vad det är; fast hemlagad mat i burk.

Men men, skitsamma jag talar till stängda dörrar.

//Julia

jag började med egen puré, potatis och någon morot, en klick smör + stavmixer och blandade ut med ersättning till lagom konsistens, och blir det köpt mat blir det alltid ekologisk,
DSK rek att man ska börja med rotfrukterna, då det oftast blir svårare att introducera om man börjat med vanlig frukt,
det viktiga är ju faktiskt att de får i sig mat och som inte är helt enformig..:)

jag började med egen puré, potatis och någon morot, en klick smör + stavmixer och blandade ut med ersättning till lagom konsistens, och blir det köpt mat blir det alltid ekologisk,
DSK rek att man ska börja med rotfrukterna, då det oftast blir svårare att introducera om man börjat med vanlig frukt,
det viktiga är ju faktiskt att de får i sig mat och som inte är helt enformig..:)

Pratade med BVC i onsdags. Och de sa som de flesta andra i denna tråd att han lugnt kunde äta bara gröt och lite frukt pureér tills han är 6 månader. Och att jag då kunde börja med annan "mat".

Han är ju som sagt bara 4 månader. Och jag ammar precis lika mycket som innan. Amning om nått är ju enformigt;)

fast nu syftade jag på maten inte bröstmjölk. annars skulle man ju börja med mat redan på BB:grin::p
sa inte att något är rätt eller fel, inte dsk heller, bara vilket som i de flesta fall var lättast.
och är de något de små inte tycker om rek hon att inte truga utan at prova några dagar senare istället.
(inte våran "favorit" utan annan dsk, min ordinarie/din f.d får man inte ur så mkt:grin: eller håller du inte med;))

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
927
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 100
Senast: Brandgul
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 380
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar