Nu frågar jag igen!

Mysaan

Trådstartare
Vi glömmer den frågan efter att ha använt sökfunktionen och ställer en annan istället.

Är det smart om man vill tävlingsköra shettis i par tex att köpa två jämnåriga som varit kompisar jämt? Alternativt köpa två föl?

Tävlingskarriären kommer ändå inte komma igång på flera år iom att jag har små barn hemma.

Så hur skulle ni gjort? KÖpt två lite äldre eller köpt två föl att utveckla helt själva?

Senast ändrad:
Sv: Nu frågar jag igen!

det beror helt på dina egna kunskaper! har du kört in hästar förut och kan köra par, hantera unghästar då är det ju alltid trevligt att köpa sig två unghästar att forma på egen hand. Om du däremot inte har de kunskaperna är svaret enkelt - köp färdigutbildade parhästar.

Det bästa är köpa två inkörda ponnyer som du kan se på en gång om de passar ihop, och provköra så att du ser att båda är lika dragvilliga.

Risken med att köpa två föl är att en är mer dragvillig och framåt än den andra, och då blir det inte något bra par.

det beror helt på dina egna kunskaper! har du kört in hästar förut och kan köra par, hantera unghästar då är det ju alltid trevligt att köpa sig två unghästar att forma på egen hand. Om du däremot inte har de kunskaperna är svaret enkelt - köp färdigutbildade parhästar.

Tack för svaret! Jag har kört in hästar och hanterat unghästar men aldrig kört par får jag erkänna. Tänkte ta hjälp med den biten i så fall.

Skulle köpt en äldre och en yngre isåfall. Två unghästar i ett par = :crazy:

Okej ingen smart ide alltså? Hur stor ålderskillnad tycker du det bör vara? Tänkte om man tex köper en 6 åring som är inkörd redan och sedan köper ett föl är det lagom åldersskillnad när fölet blir tillräckligt gammalt?

Det bästa är köpa två inkörda ponnyer som du kan se på en gång om de passar ihop, och provköra så att du ser att båda är lika dragvilliga.

Risken med att köpa två föl är att en är mer dragvillig och framåt än den andra, och då blir det inte något bra par.

Hmm det är helt klart en viktig sak. Iofs skulle det vara så att de inte fungerar ihop så kan man ju använda båda till körning men inte ihop.

Jag tycker det låter som en bra idé att kombinera de två åldrarna :)

Har själv två shettisar på 1,5 år och jag kommer eventuellt att kunna köra dem i par sen. Men då pratar vi om kanske 8-10 år....

Med tanke på att du har småbarn och ont om tid så hade jag siktat på unghästar. Dels så kan man forma dom själv och sedan så är det så mycket roligare. Sen finns det så mycket mer att välja bland.

Med tanke på att du har småbarn och ont om tid så hade jag siktat på unghästar. Dels så kan man forma dom själv och sedan så är det så mycket roligare. Sen finns det så mycket mer att välja bland.

Nja bara för att man har småbarn betyder det inte att man har ont om tid. :) Jag har bara i dagsläget svårt att kunna ta hela dagar för att åka och tävla. Jag har ändå minst 3 och som mest 5 timmar varje dag som jag kan tillbringa i stallet.

Men jga tror jag ska satsa på unghästar ändå.

Frågar en sak till då nu när jag är i gång. Rent körmässigt är det någon skillnad på en shettis och ett russ? Har ju bara kört shettis och stor häst. Har hittat en b-ponny som är en russblandning som åtminstone ser snygg ut.

Gångartsmässigt är det stor skillnad, skulle hellre valt ett welshmountainpar än ett shettispar. Russ kan vara svåra att få till bra galopp på, och traven i dressyren kan ju lätt bli travartrav vilket inte är önskvärt. Men givetvis finns det guldklimpar inom alla raser!

Till tävling skulle jag skippa shetland, men till hemmabruk är ju shettisar underbara dragkompisar!

Frågar en sak till då nu när jag är i gång. Rent körmässigt är det någon skillnad på en shettis och ett russ? Har ju bara kört shettis och stor häst. Har hittat en b-ponny som är en russblandning som åtminstone ser snygg ut.
Jag skulle inte köpa shettisar att köra med. Dessutom så är det svårt att hitta barnvänliga shettisar. Satsa på russ, korsning/russ eller större.

*kl*

Vad tror ni då om tex blandningen russ/Welsh? Eller ska man satsa på en c-ponny?

Jag tycker att det är trist att du blir avrådd att köpa shettis. Det finns faktiskt flera framgångsrika shettisekipage.

Jag tycker att det är trist att du blir avrådd att köpa shettis. Det finns faktiskt flera framgångsrika shettisekipage.
Ja, det finns det. Samma sak med russ och welsh. Men efter ett tag så tröttnar man på dom små. Är det då bättre att köpa en shettis (som sällan gillar barn) och sedan kränga den vidare bara för att den inte passar in? Det bästa är väl att köpa det man vill ha direkt och som man vet kommer att trivas med.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka