Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Hundar som stressar hemdjur och inte låter sig fångas får skjutas... En hingst kan ställa till med minst lika mycket skada, får man skjuta den?

Annars är det ju snart älgjakt, sätt på den ett par horn och hoppas på det bästa:devil:

Men detta är ju helt horribelt!!

Har ni frågat honom rent ut varför han inte kastrerar eller ger bort hästarna?
Han har ju troligtvis inga pengar och då är det väl bättre att han ger bort dem till ngn eller slaktar.

Förresten, polisen har lagt ned utredningen för brott kan inte styrkas!!! M a o fritt fram att låta sina djur löpa vind för våg.

Fick brev om det i veckan som gick.

Gira fortfarande bitch.

Men va f*n! De måste ju göra något! Hans hingstar skadar din dina ston/verksamhet!!! Typiskt polisen, skulle det varit dina hästar som smitit och tex skadat någons bil, då skulle det nog hända saker minsann! Något måste de kunna göra! Det FÅR inte fungera sådär!

// L

Men vad håller gubben på med egentligen?

Helt j*vla otroligt att det efter över 2,5 månads tid fortfarande är på ruta 1 liksom *suck*

KL

Polisanmäl varje gång de kommer lös, filma med kamera/mobil som anger datum och tid, tillkalla vittnen. Hoppas du orkar och inte "bara" ger dig. Skicka kopior med din anmälan på den lagtext där det står om hur hingstar ska "förvaras".

Tänkte det med... samla BEVIS!! Filma, spela in osv! De öppnar polisanmälan igen om det kommer in mer fakta så rigga inspelningsutrustning o ha lite is i magen. Knäpp igång inspelningen o var sen så tydlig du bara kan UTAN att sätta dig själv i klistret o spela sen upp för inspektörn o polisen! De är hemskt lata de måste få allt serverat på guldfat för att agera:devil:

KL

Skicka kopior med din anmälan på den lagtext där det står om hur hingstar ska "förvaras".

Vilken lagtext? Mig veterligen så finns det egentligen inga spec. regler över hingstar. Däremot ska du stängsla på så vis att du håller dina djur på rätt sida oavsett kön på djuret....

Men finns det en sån så vill jag gärna ha fatt i den för det vore något att dänga i huvudet på en och annan myndighetsperson :devil:

Tråkigt att inte hästarna går under strikt ansvar på samma vis som hunden gör.

delvis kl;

Ännu still going bitch -trots migrän och en ordentlig trötthet så ska jag nog j-lar kämpa på. Skrattar först som skrattar sist. Men han ska inte tro att han blir av med mig. Där har han: skitit i det blå skåpet, satt foten i pottan, klämt fingrarna i dörren osv. För jävlas han med mig så ska han fanimig bli på det klara över att han jävlas med fel kärring. -Vilket han nog börjar fatta.

Gira the bitch. :cool:

Eftersom det skadar din verksamhet så borde det gå att anmäla tycker jag.. Och polisen borde ha ngt att utgå från. men vad vet jag.....

Styrka till dig så att du kan fortsätta att kämpa.
Föresten har du berättat för polisen vilka summor det handlar om? dvs. språngavgift, uppstalning, försäljning av föl etc

Tycker att det borde dem få att haja till. (kanske i mina drömmar)

Härligt Gira, nu börjar man se att det finns en riktig kvinna i dig. Sätt på dig hela stora bitch-kostymen så ska du se att det blir fart under galoscherna på den lymmeln. Håller alla tummar för att det kommer att gå bra för dig och dina kusar. //Sorbisen

samt delvis kl

Jodu... Den här snubben har verkligen inte "flingorna i paketet".
Han vet att jag börjar jobba klockan 3 på natten och är i gång till sen kväll. Likförbannat så kan det trilla in sms när helst på dygnet. Ofta om att jag ska komma inom då jag kör förbi och äta frukost med honom.

Men ibland kan det bli mer jargong åt; att om jag kommer vid fyra så hinner vi käka frulle och sen ha sex innan klockan är morgon!!!
Eftersom jag ju vet att han har hela kupan full av cola eller annat man kan snorta så tar jag dessa sms med ro. Han förstår inte att man INTE skickar sånt till folk man definitivt ej umgås med. MEN det ska han få i läxa, sent vad det lider. Jag vill ju för f-n inte ens ta i honom med tång -om jag så finge betalt för det :cool:

Men jag sparar alla sms. Nu har jag följande prioritet:

1. Få hans djur flyttade härifrån alt. avlivade.
2. Få betalt för alla våra omkostnader.
3. Få ett djurförbud på honom
4. Banka in väldigt mycket vett i huvudet på honom. -Vilket jag tror är det svåraste av allt. :grin:
5. *s* att komma på så många olika benämningar jag bara kan på en person som totalt saknar den förmåga vad gäller tänkande som han.
-Nej, detta roar jag mig med dagligen.

*funderar* Berättade jag att han gömmer sig när jag kommer hem till honom för att få betalt? HAHAHA han har t o m kompisar som ringer till honom då jag passerar och säger att jag är på ingång! -så han hinner låsa dörren!
Värsta James Bond ju.....

Det där med att spela in, filma osv. funkar inte riktigt. För när det väl händer så har man häcken full och jämn gärning med att skydda stona! Fast jag har en del foton från två tillfällen samt veterinärbesök från ett tillfälle. Samt vittnen som bör hålla i rätten. Eftersom de inte på något vis är släkt eller folk vi umgås med till vardags.

Gira, ännu med humorn nära hjärtat.

har inte orkat läsa att inlägg, men har läst varenda bokstav som stått i dina. Och jag är helt målllös!! Om något sådans hände mig skulle nog vid detta skede kastrerat både hingstar och ägare med mina egna händer om så behövdes.

Skickar lite styrka åt dig att fortsätta

STÅ PÅ DIG!!! Om man ändå kunde göra nått för att hjälpa dig! Fängelse för gubben och flera miljoner i skadestånd är vad du är värd!

Vilken lagtext? Mig veterligen så finns det egentligen inga spec. regler över hingstar. Däremot ska du stängsla på så vis att du håller dina djur på rätt sida oavsett kön på djuret....

Men finns det en sån så vill jag gärna ha fatt i den för det vore något att dänga i huvudet på en och annan myndighetsperson :devil:

Tråkigt att inte hästarna går under strikt ansvar på samma vis som hunden gör.

Nej, jag vet inte. Kanske finns det ingen sådan lagtext, har egentligen ingen aning. Har dock alltid hört att det är hingstägarens fel och ansvar... etc.

Tyvärr finns det en gammal lag som är uråldrig som säger att vill man skydda sina djur eller ägor så är man skyldig att hägna in det ordentligt. Inte tvärtom....
Detta stod det om i någon ridsport för nått år sedan då det varit en tvist om att någons hästar hade förstört någon grannes trädgård.
Minns det därför i samma veva så rymde vår isis in i grannens gård:o...inga skador dock.

Håller på dig Gira. Tycker fortfarande att du ska skicka räkningarna till fogden o kryssa i rutan utmätning av egendom... där kan du specifikt skriva i vilken egendom...tex hästarna. Då blir han av med dem.
Dem hämtas o stallas upp tills dem är sålda.
Han får under tiden betala stallkostnaden, sen kan han inte bestämma vilka av hästarna som ska säljas utan dem säljs av allt som folk vill ha dem... tills skulden för stall o skulden hos fogden är betald.

Senast ändrad:

Jag blir alldeles matt... hade nog aldrig lyckats hålla mig så klok som du verkar ha gjort. han hade varit ett minne blott är jag rädd för :crazy: om han kommit i närheten här :devil:

Blir skogstokig på allt den där karl håller på med (har läst hela tråden nu).

Ger all min styrka till dig så du kan ta dig igenom det här.

I övrigt så funderar jag över vad han kan göra emot dig om du tvångskastrerar hans hingstar när dom ändå är på besök hos dig?

:devil: Sådär ja! Sjätte gången gillt nu! I förrgår var ena hingsten på rymmen igen.

MEN :banana: Nu är det så att maken var på körskolan (håller på att ta CE) och jag var i affären med fyra ungar och storhandlade. Då ringer telefonen. Hej det är XX, du min hingst är på rymmen ner till dig. Men vi jagar för fullt!

Alltså inser ni vad som hänt?!!!!! HAN RINGDE SJÄLVMANT!!!! Och började leta med en gång.

-Fast sistens så fick han ju sina fiskar väldans varma.

Förutom att de jagat skrället som numera brukligt med både fyrhjuling och mc denna gång så fick de tag i honom innan han bröt sig in eller fördärvade nåt allvarligt hos oss.

Väl ute genom kassan med all mat och trötta ungar så ställde jag fronten med riktning till XX. Men se på fanken, han hade gjort en ny hage med bete samt städat upp ganska mycket i hagarna. DVS hälften av allt skrot och skräp är upplockat = slängt någon annanstans. För dagen därpå dvs igår så skulle djurskyddsinspektörerna komma på besök.

Följande är nu utlovat både till mig samt inspektörerna: Den äldsta bråkstaken skickas på slakt idag el. imorgon, beroende på när slaktbilen kan komma. Övriga, minus hingstfölet. Ska kastreras. öhh runt 25-26/9. Sedan avser han sälja alla utom en.

Tillåt mig låta bli att småle.... Snacka är en sak... men faktum är att han nog insett allvaret i det hela.

Han har även kommenterat att han är skyldig mig pengar. Inspektörerna hade då talat om för honom att han bör vara glad att det inte är större summor än de 150 000:- vi begär. Dvs vi begär inget som helst skadestånd. De talade om att det kunde blivit oerhört dyrt detta och att han ska vara tacksam för min goda vilja?!

Huruvida vi kommer få betalt är ju en helt anna femma.

Fick oxå höra av inspektören att det är min egen förtjänst att han nu agerar och inte deras. Men att de hade talat om att om han nu inte gör som han lovat så kommer de sätta in allt de kan och det blir ju inte så trevligt då heller typ.

Fick återigen höra att han har fått en enorm respekt för mig???!!!
-för vad kan man undra. Men det är klart, han är ju inte van att någon vågar stå upp och dessutom skälla ut honom efter noter.
Men skulle det vara så enkelt?

Komiskt i kråksången är att han så sent som igår inte riktigt kunde förstå varför jag blev så arg över själva betäckningarna (berättade han för inspektörerna) för hans hingstar är ju verkligen fina.

:cool: ohh my good! Nåväl de hade försökt förklara det här med att han hästar är jättefina vilket även våra är men att korsa dessa raser gör att värdet på individen blir jättelågt och är ej heller en önskvärd kombination.
:grin: Om jag nu vill ha travare/hbl korsningar så kan jag fixa det själv, har ju behållt vår gamle travhingst.( Vi har ju fött upp travare förr om åren.)

Jag ångrar mig: idag kan jag säga att ett litet flin ligger klistrat i fejset på mig. Iväntan åt vilket håll det ska barka. Slipper vi bekymren, får vi betalt? osv. eller skiter han i allt?

Gira :banana: the bitch!

Vilken sörja alltså!

Grattis måste jag säga iallafall!!! Att lyckats så bra är inte dåligt!:bow:

hoppas nu bara ni får perngarna tillbaka, håller en tumme för er!:bump:

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 207
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 817
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 381
Senast: Whirlie
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 095
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar