Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!
kl*
Lider faktiskt med Girasol !!!!!!
Vår fd. granne hade ett russ, en övervuxen unghingst utan papper givetvis.... Denne lille herre hann ägaren ifatt just som han skulle till att kasta sig in till våra ston (shettis, arab, travare). "Det var lungt inget hann att hända....." sa grannen. Det var ju bra, hingsten hade inte ens hunnit in i hagen.... Trodde jag mitt stora flarn och litade på grannen. Efter ett par månader blev shettisen råfet... Javisst, fet var hon innan, men ...... inte så här fet. Rätt var det var så stod det en nyfödd russ/ shettis där. Så stor att han hade svårt att dia. Kroppen är otrolig, jag var livrädd när hon skulle pressa ut denna jätte. Givetvis hade vi sedan en tid tillbaka kollat om hon var dräktig och både vi och vet. var beredda på att det kunde gå på tok.
Jaja, allt gick ju bra även om lilltösen fick vänta ett bra tag på att få rida sin häst, eftersom shettisen ifråga blir totalt vansinng och folkilsk när hon har föl och just därför skulle hon inte ha fler.
Vad händer då? Jo, den för-annade människan som ägt hingsten kommer hit och begär 5000:- för fölet. Så mycket hade inte ens en godkänd hingst kostat förklarade jag. Ägaren svarade att "jag har rätt att ta ut vad jag tycker det var värt". Det hela slutade (förutom ett par samtal från en full hingstägare) med att jag krävde honom på 20 000:- för vet., vakande, foder, avskiljning, tandagnissel från lillflickan (då 4 år) som visst ville vara hos sin häst osv för ett föl JAG inte bett om.
Lungt, det blev det egentligen först när dåren flyttade.... och det var en glädjens dag för alla som har häst runt om i byn.
Men f-n vet hur länge jag orkat med.....
Men att gå till tidningen och visa hur flata polis och myndigheterna är nog ett bra sätt att tvinga dom att göra något och inte bara snacka. Samtal med en jurist för att ev driva frågan mot hingstägare, och kanske myndigheter är ett mycket hett tips. Något måste helt klart göras, frågorna är "bara" vad och vem.