Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Härligt!! Klart ett stort steg i rätt riktning. Och visst lönar det sig ibland att vara satkärring...........

*kl*

*morr* körde förbi hingstägaren i lördags... Kunde fortfarande räkna till 6 hästar. Vilket det var innan han lovade slakta... Ska köra dit idag också och kolla. Stämmer det så får djurskyddsinspektören ännu ett samtal...

Gira the bitch.

Sicket skit...

Tur du är envis och står på dej!

Skickar lite extra ork och j-laranamma, det kan behövas!

Jeanette

Så vitt jag har hört så har inga hästar varit på besök nåt mer och kadaverbilen har synts till i området..

Men Gira dyker väl in så småning om, hon är ute och rastar sig någonstans ;)

*kl*
Nytt hingstbesök senast igår kväll. Men Gira får berätta med själv när hon kommer till en dator.

*kl*
Helt sanslöst det här! :eek:

Hemma har vi inga hingstar i närheten iallafall, hoppas inte det kommer några heller! Om det inte är seriöst folk med ORDENTLIGA stängsel...

Joho, mitt i allt det mysiga så ringer min gubbe med lipen i halsen. En hingstfan är lös igen!!!!! För att bara dra det korta av versionen. Maken fick tag i honom åt den gubbe som kom ner för att hämta skrället. Detta efter att jag ringt och smsat åtskilliga gånger utan resultat. Maken hade en oregerlig på bakbenen dansande hingst med hormoner sprutande ur öronen. Så det blev kedja på fanskapet, vilket blev kedja i munnen för att öht kunna hålla honom. Hingsten överlämnades till mannen (ej ägaren, men en boende på hans gård) som skulle försöka ta hem skrället. Detta genom att binda honom i sin fyrhjuling!!!!!

Slutade med att efter att han dragit runt med fyrhjulingen efter sig så gick grimman sönder. Konstigt att han inte bröt käken. Hingsten lös igen.
Sen försvann gubbskrället och efter en stund så var det två lösa hingstar som maken fått försöka hålla stånd mot under natten.

Efter lite idogt arbete från makens sida så lyckades vi via detektivarbete och koll av regnummer på alla bilar som skräpar på gården hitta en som stod regad på hingstägarens mor. Så igår förmiddags så var broder + föräldrar (päronen är ganska gamla....) ute och fångade in hästar med hjälp av min make samt mannen som är inhysing hos hingsägaren. Sedan dess har det varit lugnt. Ringde i kväll och sa till honom att han fanimig tar in hingstarna i natt eftersom vi fått hem ett sto med föl och det då pratas lite i vår flock när nykomling anländer så vill jag fanimej inte ha en tjurrusning till.

Detta är 7e gången sedan den 12/6. Polisen är bra flata... Djurskyddsinspektör och miljöskydd är inkopplat (kontaktade igen)samt av ren välvilja till brodern som står som regad ägare på gården så har vi upplyst om att han kan åka med i soppan om allt från lösa djur till all jävla skrot och miljöfarliga produkter som bor i tid och evighet på platsen där man för stunden ställer ner det... ex. bilbatterier, olja etc.

Nu ska jag natta, men det finns massor mer att förtälja - ganska komiska och urdumma saker. Men jag uppdaterar senare.

Gira bra trött på allt.

Ps. kadaverbilen hämtade ingen hingst -för han vill inte betala så mycket pengar för att bli av med öken. Övriga kräver pass och det saknas. så just nu står vi på punkt noll igen.

Jag har följt den här tråden, men inte skrivit förr. Du är beundransvärd som behåller fattningen i detta.
Apropå att det är dyrt att slakta. Har jag drömt det, eller finns det någon i Växjö som slaktar åt djurparksdjur, alltså producerar lejonmat? För det ska väl isåfall vara kostnadsfritt?

Precis som via har jag också följt tråden. Fattar inte att du orkar!

Finns det inget sätt att få freda sig, typ, skjuta/avliva i nödvärn?
Då menar jag i första hand inte grannen utan hans hormonstinna hingstar! :devil:

.... fast det kanske vore bättre att göra något åt grannen..... Tas dessa hästar bort vad skaffar han då? 14 lös springande Pitbulls?

Jag hade nog vänt mig till smålandsposten tror jag, och sett till att få en artikel om hur dåligt med hjälp du får och att på dessa månader finns hästfanskapen fortfarande kvar och springer lösa med jämna mellanrum.

Alternativt är ju att klä på dom horn och skicka ut dom i skogen under älgjakten :D

Säg till om man kan göra ngt, du vet att vi finns här, många av oss!

Har du kontaktat ngn jurist så som vi pratade om?

kl*
Lider faktiskt med Girasol !!!!!!
Vår fd. granne hade ett russ, en övervuxen unghingst utan papper givetvis.... Denne lille herre hann ägaren ifatt just som han skulle till att kasta sig in till våra ston (shettis, arab, travare). "Det var lungt inget hann att hända....." sa grannen. Det var ju bra, hingsten hade inte ens hunnit in i hagen.... Trodde jag mitt stora flarn och litade på grannen. Efter ett par månader blev shettisen råfet... Javisst, fet var hon innan, men ...... inte så här fet. Rätt var det var så stod det en nyfödd russ/ shettis där. Så stor att han hade svårt att dia. Kroppen är otrolig, jag var livrädd när hon skulle pressa ut denna jätte. Givetvis hade vi sedan en tid tillbaka kollat om hon var dräktig och både vi och vet. var beredda på att det kunde gå på tok.
Jaja, allt gick ju bra även om lilltösen fick vänta ett bra tag på att få rida sin häst, eftersom shettisen ifråga blir totalt vansinng och folkilsk när hon har föl och just därför skulle hon inte ha fler.
Vad händer då? Jo, den för-annade människan som ägt hingsten kommer hit och begär 5000:- för fölet. Så mycket hade inte ens en godkänd hingst kostat förklarade jag. Ägaren svarade att "jag har rätt att ta ut vad jag tycker det var värt". Det hela slutade (förutom ett par samtal från en full hingstägare) med att jag krävde honom på 20 000:- för vet., vakande, foder, avskiljning, tandagnissel från lillflickan (då 4 år) som visst ville vara hos sin häst osv för ett föl JAG inte bett om.
Lungt, det blev det egentligen först när dåren flyttade.... och det var en glädjens dag för alla som har häst runt om i byn.
Men f-n vet hur länge jag orkat med.....
Men att gå till tidningen och visa hur flata polis och myndigheterna är nog ett bra sätt att tvinga dom att göra något och inte bara snacka. Samtal med en jurist för att ev driva frågan mot hingstägare, och kanske myndigheter är ett mycket hett tips. Något måste helt klart göras, frågorna är "bara" vad och vem.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 207
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 817
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 381
Senast: Whirlie
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 095
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar