Sv: nu då ??

Utan att kritisera ditt tillvägagångssätt, så tycker jag att inkörning fokuseras för mycket på in-körande. :p

Jag har skrivit om detta ett flertal gånger och orkar inte dra allt igen, men om man gör det allmänna grundjobbet med en häst ordentligt, så är det mesta redan gjort när det gäller inkörning.
Vad som kommer utanför. och som ska göras ordentligt, är tömkörning inkl övrig lydnadsträning. Det mekaniska runt körningen ska vara avklarat, mer eller mindre, redan innan man börjar själva inkörningen.

Hur man behöver gå tillväga i varje enskilt fall beror på ett antal faktorer. För en del hästar kan delstegprincipen vara nödvändig, men även där kan man träna det mekaniska på olika sätt.

För säkerhets skull: "ska" ovan är min uppfattning och ingen lag.

LIA

Var ser du att jag förkastat din metod? Vad jag reagerar på, är ditt påstående att däckdragande skulle vara ofarligt. Det är det inte!
Så om det är din metod så ...

Kanske andra förstår logiken i ditt inlägg, och i så fall är jag tacksam för en förklaring. :bow: Kunskap är en lätt börda att bära.

LIA

Jag tar förgivet att alla har tömkört sina hästar innan de kommer på tanken att spänna för något alls. Vardaglig lydnad från födsel är ju att stanna och gå på kommando, att sitta fast och vara lugn. Gör inte alla så:confused:
Mina ungdjur är visade redan som föl och är därmed ganska välhanterade som ungdjur. Som 1 åring så börjar vi tömköra dem innan inkörningpåbörjas som 2 åring.;)

Vardaglig lydnad från födsel är ju att stanna och gå på kommando, att sitta fast och vara lugn. Gör inte alla så?
Knappast. Har du aldrig varit på inkörningskurs? ;)

Med tömkörning ska här förstås körning utan vagn. Dvs allt som sker förspänt ska hästen kunna tömkörningsvis.

Även våra uppfödningar har fått allt med sig från barnsben. Det är så mycket enklare och säkrare så.

LIA

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: tara
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 362
Senast: Googlarn
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix