Nu byter vi inriktning ..

L

lul

.. jag o Nora och knyter ihop våra påsar:

stilla.jpg

tandem.jpg

:D

Sv: Nu byter vi inriktning ..

Åh vad kul ni måsta ha i sommar! Det är ju rena rama körlägret där. Synd jag inte kunde ha hästen lite närmre ändå. Kanske ska mötas vid bäcksjön o köra tre i spann? !! :) Donna i mitten eller?

/jenny

Det gick bara bra faktiskt, det tog ett tag innan hästarna fattade vad som förväntades av dem. Och Frosty (han som är först) min pålle tog först friheten o gå lite som han ville och gärna sakta .. men man fick skälla lite på honom så gick de fint!

jenny: jo det är verkligen skitkul när vi nu faktiskt är fler körekipage än ryttare i stallet :D
hm .. trespann ... kan gå bara inte frosty går sist för då lär du mest ha honom klängandes på din donna :angel:

Hej!

Oj så roligt! Jag är visst inte själv om saken!
Jag som har tänkt gjort detta i snart ett år men mina pållar, men ni hann visst före!
Va bra då kan man få höra hur det gick, för hur fick ni draglinonra att fungera, var satte ni första ponnyns draglinor?
Det har jag inte klurat ut!

Mvh Lisa

Det är bara att spänna för -men det kan nog vara en god idé och ha en medhjälpare från början :)

vi fäste gaffelhästens (den häst som går först fick jag lära mig) draglinor i bakselen på den bakre hästen, de var lite långa för att fästa i bröstan. för draglinorna till gaffelhästen ska slaka, den ska alltså inte dra något. Till tömmarna hittade vi två små karbinhakar som vi knäppte fast i sidostyckets spänne på bakre hästen så löpte tömmarna där igenom. vi fäste även karbinhakar till däckeln så inte alla tömmar gick genom samma ringar vilket skulle kännas som om det blev för trångt. Fungerade förvånadsvärt bra :D

Hmm, Nu blir man ju sugen! Körde jätte mycket tandem med Jack Å Bolero tidigare. Måste testa med Macho och Tiger när vi är tillbaka i sthlm efter träningsläger och tävling. Det blir nog Macho som gaffelhäst och Tiger som förlöpare då han är den hetare av dom.
Det krongliga med tandem är att man inte har någon stabilitet i förlöparen utan den måste gå fram bra. Sen har vi ju det här med tömmarna. Det funkar ju inget vidare med tvåhandsfattning när man skall arbeta dom så nu har ni verkligen en anledning att öva på er enhandsfattning! Även lite grepp från fyrspannskörningen gör det enklare!
/M

Åh! visst är sånt kul!!! :) :love:

Vi råkade en gång sätta mitt gammelsto sist och sambons yngre först, bäst så tänkte vi... det vi inte tänkte på var att mitt sto har en helsickes tävlingsinstinkt och hon försökte hela tiden hitta lägen att köra om på :crazy:

Till tömmarna hittade vi två små karbinhakar som vi knäppte fast i sidostyckets spänne på bakre hästen så löpte tömmarna där igenom. vi fäste även karbinhakar till däckeln så inte alla tömmar gick genom samma ringar vilket skulle kännas som om det blev för trångt. Fungerade förvånadsvärt bra
Skit smart ju! :)
Den lösningen ska testas bara jag fått mina selar :banana:

217672898oGPeOz_ph.jpg

God Jul i värmen ;)

Ja det var riktigt rolig! man märkte att det var lättare i traven då det blev stabilare iom att de gick fram bättre (läs frosty).

hm .. jadu det där med tömfattningen var rätt knepigt, specielt o komma ihåg vilken töm som gick till vilken häst :) nu hade vi så att gaffelhästens töm var mellan långfinger/pekfinger o då förlöparens töm mellan långfinger/ringfinger .. hur gör man när man har enhandsfattning med två par tömmar??

jag har faktiskt kommit på (emmellanåt) det här med enhandfattning, ligger gärna på volten o kör med en hand -man märker att det blir en stabilare hand :idea:

haha! vi hade det problemet att frosty gick för sakta .. vilket innebar att frosty blev lite slemmig på baken då clicken gick o puttade på honom :) märkte att man nog kan behöva en längre pisk ..

ja att det var smart idé med karbinhakarna! .. det var tom jag som kom på det -kors i taket :D

mysig bild -men julen väntar vi med ett bra tag till va!?

ja att det var smart idé med karbinhakarna! .. det var tom jag som kom på det -kors i taket
:D :bow: ja den är bra, just för att den ärså enkel, tids nog kan man köpa de rätta detljerna, men kör man inte sååå mycket tandem är det ju helt super med de lösningarna du kom med.

Ja det var riktigt rolig! man märkte att det var lättare i traven då det blev stabilare iom att de gick fram bättre
det där har vi också uppleft att det blir stabilare i traven. Däremot ska man passa sig för att rida i tandem på en lägda där man har lämnat kvar något hopphinder. :angel:
Första gången jag red i tandem hade jag hästen som jag skrev att hon försökte köra om, henne hade jag först här. Men nu föll det sig så att vi i fin trav red uppöver och så, tjohej, så bjöd första hästen på hindret (låg höjd) själv vart jag så paff så jag lyckade inte styra ur det så det var bara att följa med, men någon stilmässig hit var det inte :o

mysig bild -men julen väntar vi med ett bra tag till va!?
Ja jag tror nog det :D

måste bara påpeka att jag hatar ordet lägda!!! Får ragg och rök ur öronen.. Varför envisas folk med att säga så?
det heter åker eller fält :)

Bakgrunden är att jag har en tjej i min klass som envisas med att använda det ordet fast ingen vet vad det betyder, och så översätter hon hela tiden när vi säger åker "du menar lägda" NEJ, jag menar åker!

jädrans norrlänningar...

/jenny

snigelfarmor skrev:
måste bara påpeka att jag hatar ordet lägda!!! Får ragg och rök ur öronen.. Varför envisas folk med att säga så?
det heter åker eller fält :)

Bakgrunden är att jag har en tjej i min klass som envisas med att använda det ordet fast ingen vet vad det betyder, och så översätter hon hela tiden när vi säger åker "du menar lägda" NEJ, jag menar åker!

jädrans norrlänningar...

/jenny

:rofl: :rofl: :rofl:
och jag älskar ordet, nä då, men det ligger naturligt i munnen, sen har jag lite fjåsiga uppfattningar vad som är åker (odlad i mina ögon) lägda (inte odlad men gräsbevuxen) äng (blommig lite stenrösen). Fina fördomar av Skogstomte modell :D
Skulle aldrig hålla på som tjejen i din klass, såvida ingen roade sig så mot mig om jag sa lägda ;) :devil:

Glömde ju fält, hrm, fast det finns nog inte i min Skogstomte ordbok som annat än flygfält :o
Nu har jag sladdat iväg från trådens mening ordentligt, ursäkta lul !

Senast ändrad:

så då är lägda en träda alltså :) eller en vall.

Nu har jag använt ordet lägda så många gånger att jag nog ska ta hem det till Skåne!

/jenny

snigelfarmor skrev:
så då är lägda en träda alltså :) eller en vall.

Nu har jag använt ordet lägda så många gånger att jag nog ska ta hem det till Skåne!

/jenny
En vall för ca 3 år sen som inte skötts ordentligt utan mest betats, möjligen kan jag köpa ordet träda ;)

Hej!

Jo om man ska fixa ihop hästarna är det bra å vara fler! Kan vara nog knepigt med en häst, om den inte vill stå stilla!
Karbinhakar är en himla bra lösning, det har jag till allt nästan!
Till tömmarna, skaklarna, draglinorna och bakselen! Går snabbt o sätta för då iaf!
Men om första hästen (gaffelhäst? Förhäst, förlöpare, kärt barn har många namn! Farsan har hört gaffelhäst, om den som går längst bak! :confused: )
Kan man inte göra så att den första också drar, vad händer?? Det kanske inte går?

Mvh Lisa

Det är jag som är tomtem :D :devil:
Mina fjordisar är ju i verkligheten förklädda renar, så i brist på renar tänkte jag att tomten fick ta sina hästar i tandem, hade bara två då.
Första turen riggade jag helt själv, satte gammärren för släden och band henne vid verandan (dubbelmontage, träns + grimma) och hade hennes dotter bunmden framför henne vid verandaräcket. Riggade alla draglinor å tömmar, kopplade loss och vinglade iväg. De första 300metrarna var ganska vingliga :crazy: men stagade upp sig i trav. Körde en mil till polarn å band dem i flaggstången (frånspända förståss!) och gick in till polarn å fikade. Vinterkväll beckmörkt men 12voltsbelysning och månsken... Sen var det bara att rigga ihop ekipaget, fristående, utan hjälp å vända kosan hemåt. Efter den resan har jag lärt mig lite rationellare tömfattningar...
:rofl:

Oj våra duktiga killar!! vad ska vi nu hitta på med dom?? ställa dom på varann? Jag är ju nästan sugen att tävla i tandem...typ...vännäsävlingen?

Gaffelhästen är till för att styra och hålla tempot och ska inte dra, vill man ha två som drar får man nog fixa dom i par istället!

Ja...hur blir enhandsfattningen i tandem? samma som fyrspann antar jag men hur går den till?? Jag har ju fått till enhandfattningen (den riktiga! inte bruksfattningen...) riktigt bra nu för enbet så man måste ju utveckla sig :D

Lånar..

Skulle det fungera att sätta förlöparens draglinor i skaklarna? Jag har ju fortfarande kvar öglor på skaklarna. Det borde väl vara så att förlöparen ska kunna hjälpa till att dra vagnen om det behövs? Det här skulle kunna rädda mig från att stiga ur vagnen i uppförsbackarna! Eller finns det nackdelar med det rigget?

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 929
Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
465
Senast: Emiro
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
520
Senast: sweep
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30