Nu behöver jag goda råd.

L

Lissy-74

Har köpt en 7åring som är inriden för några år sedan. Riden i 2månader.Har stått sedan dess och nu ska han ridas in igen. Har hoppat upp på honom för 1vecka sedan utan problem. Lite spänd men inget allvarligt.Red runt med honom tills han slappnade av och sedan tog jag in honom. Red även dagen efter med vissa problem vid uppsittning.Han stod inte still när jag skulle hoppa upp.Det funkade jätte bra att rida honom. Red i 15min ungefär. Tränade start och stopp och svänga,det gick som en dans. Sedan dess funkar ingenting. Försöker man hoppa upp från marken så kickar han mot foten när man sätter i den i stigbyglen,så då provade jag med pall. Det har tagit mej ungefär 5 dagar innan han står still vid pallen. Igår bestämde jag mej för att hoppa upp. Själva uppsittningen gick bra,men när jag väl satt mej i sadlen for han iväg som en besatt! Han fick panik av att det satt någon på ryggen.Jag hade inte en chans att få stopp på honom. Jag ramlade naturligtvis av och nu är jag lite rädd för att hoppa upp igen. Jag slog mej ganska ordentligt. Hur ska jag nu gå vidare med detta?

Sv: Nu behöver jag goda råd.

Usch, det låter jobbigt, för er båda. Tycker att du ska försöka backa lite. Börja om från början. Longera din kille med sadel. Kanske tömköra med halsförlängare. Ta det lugnt. Vem vet hur han har blivit riden tidigare? När du väl känner att det är dags att sitta upp, så är det korta pass som gäller. Sitt upp, av igen. kör så ett par dagar. Börja skritta, men väldigt kort stund. Det kommer säkert att gå finfint. Fast du borde ha sällskap när du jobbar med din häst.

Du måste berätta mer, varför är den riden så lite?

Du beskriver ju bara en oinriden häst, vad var din tanke med köpet?
Du får rida in hästen igen, ganska mycket jobb, hoppas att du har erfarenhet att göra detta.

(Och glöm gummibandet)

Hej!
Nu är jag definitivt ingen expert, men kände igen det där med förra hästen jag hade hemma. Han var 10, inriden "typ" och sedan stått. Sadeltvång. Började mycket försiktigt med honom och longerade innan, satt lite på honom mm. Allt gick bra dom 3 första gångerna tror jag.. Verkligen bra, skrittade runt, start stopp, svänga osv som du beskrev med. Tills nästa gång när jag skulle kastas upp som vanligt, då började han hoppa runt o resa sig lite och ville inte ha upp mig. Efter mycket om och men kom jag ju ändå upp men på en ganska så spänd häst. Samma sak nästa gång fast lite värre då.
Sista gången jag provade hoppade jag upp från pall. Sätter mig på hästen, blir ledd ett par steg sen slänger han sig i panik upp på bakbenen och kastar sig sedan åt andra hållet så jag ramlar av. Kände direkt att något var fel eftersom han va spänd som en pilbåge i ryggen men hann ju inte av, kom ju dock av men inte riktigt som jag tänkt mig hehe.
Men denna häst visade sig ha mycket ont i ryggen!
Det jag ville komma till var att kolla ordentligt så hästen verkligen inte har ont någonstans!! Av vet eller klinik etc!
Det behöver ju verkligen inte vara så nu, kan ju bara vara att du får rida in honom från början igen med. Men för säkerhets skull så kolla. Det är inte värt det när det väl händer något och det kan sluta såå illa!
Lycka till!

Jag tycker helt klart att du ska börja om från början och ta det lugnt och långsamt. Jag själv hade ju stora problem med min häst. Han ville absolut inte stå still vid uppsittning, antingen började han gå väldigt framåtbjudande eller börja springa så det var inte så trevligt och var livrädd för pallar. Så jag fick börja om från början, även fast han var 7 år och hade blivit grundriden och ständigt riden, men det var det att de hade inte fullföljt det de började så jag började från marken och red inte på flera veckor. Jag körde disiplin. Tränade med att gå förbi pallen utan att han blev rädd, tränade att stanna honom, ställa mig på pallen och när jag gjorde allt det är skulle han inte flytta sig. Tränade även att förbereda uppsittingen för det hatade han, han kunde inte stå stilla då utan började backa då och började gå om man spände sadelgjorden. Tränade okså att stoppa i foten i stigbygeln medan han stod stilla men satt inte upp, när det här funkade gjorde jag så att jag ställde mig på en pall, vikade lite på sadeln för att känna om han var stel i ryggen om han var avspänd så gjorde jag så att jag lade vikt på sadel och att han samtidigt skulle stå stilla. När detta funkade så kunde jag hoppa upp utan några som helst problem, han stod stilla och utan hjälp också! Så det var en riktig stor förbättring!
Ett tips är att du har med dig någon när du gör övningar som t.ex. stoppa foten i stigbygeln osv. Var inte heller rädd för att vara bestämd, sätt ner foten i marken och säg att du bestämmer men bara när det behövs och när han är duktig beröm honom med en klapp och beröm honom med ett glatt tonläge så att han verkligen förstår att han är duktig och gör rätt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar