nu är vi där igen..

J

jagvillvaraifred

blir fullständigt galen och ingenting förutom svordomar verkar komma ut min mun idag, ska försöka vara lite trevligare medan jag skriver.

Får jag, eller får jag inte starta ponny bland storhäst i 90 & 100-klass?
Mom 410.

kan de aldrig någonsin försöka skriva så man förstår.

Sv: nu är vi där igen..

Finns under "överårig ryttare":

Ryttare får dock från och med det år den fyller 19 år tävla ponny som häst i fälttävlan upp t.o.m. 100-klass. Ponny som startar i ridhästklass ska ha ridhästlicens och betraktas därmed som ridhäst vad avser tävlingsreglemente.

:banana:

awesome! tusen tack! då har man inte "mätt upp" i onödan :idea:

I min hjärna låter det lite som att TR säger emot sig självt i Mom. 410 så jag mailade Helena Lindencrona för ett förtydligande. Hon svarade:

"Skillnaden mellan de två texterna är att ponnyn inte (som ponny med ponnylicens) får starta bland hästar. Men om den däremot löser en hästlicens istället så anses den ju vara häst, och då får den tävla bland hästar. Ponnyn kan då inte tävla i ponnyklasser, precis som alla andra hästar. Ponnyekipage är alltså en ponny med ponnylicens samt en ryttare under 18år.
På lokal tävling krävs inte hästlicens.
"

Så ingen tvekan att man är välkommen =)

Tack för förtydligande! :bow:

Det bästa med detta är ju att om jag enbart håller mig till lokala fälttävlan med min ponny, så behöver hon ju inte licenseras om. :idea: För i distansritt (vår andra gren) spelar det ingen roll att hon är ponny och jag är över 18 år. Skönt att för ovanlighetens skull kunna spara lite pengar. :)

*kl*

Får överårig ryttare starta ponny utomtävlan på ponnytävling? (ponnyn är inte ungponny)

*kl*

Får överårig ryttare starta ponny utomtävlan på ponnytävling? (ponnyn är inte ungponny)

citat p 410
Överårig ryttare
Överårig ryttare ges möjlighet att rida ungponny (t.o.m. 6 år ) i samband med ponnyklass t.o.m. 80-klass, då i form av clear round och bildar då egen klass. I övrigt äger överårig ryttare ej rätt att starta ponny i ponnyavdelning i fälttävlan.

Ryttare får dock från och med det år den fyller 19 år tävla ponny som häst i fälttävlan upp t.o.m.
100-klass. Ponny som startar i ridhästklass ska ha ridhästlicens och betraktas därmed som ridhäst
vad avser tävlingsreglementet.

Du är så förståndig... :bow:

Trodde kanske att man kunde starta utom tävlan i rent utbildningssyfte.

Nu förstår jag inte vad du skriver. Har du mätt om en ponny till häst?

nja, inte riktigt. jag har ju valt ("mätt") att tävla honom som storhäst istället för avdB bland ponnisar i tex hoppning, eftersom det inte går i ft.

Du får ta väldigt mkt av "-tecknena när jag skrev mätt.
Haha jag är verkligen sämst på att förklara.

Pancakes, tack så mkt för ditt förtydligande:idea:
Men om jag nu skaffar ridhästlicens, blir han väl fortfarande ponny vid ägarbyte? :o

Mja, det vet jag faktiskt inte :p Min ponny kommer inte gå mer än lokalt och inte säljas heller så jag har inte kollat.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 822
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: miumiu
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 452
Senast: Gabby_Ossi
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka