Sv: Nu är min hund i himlen...
För en månad sedan tvingades jag helt oväntat avliva min cockertik som drabbades av autoimmun anemi. Hon blev inte ens tre år gammal
. Denna hund var mig så otroligt kär.
Jag känner igen så många av de känslor du beskriver: att inte vilja något annat än att
ha tillbaka hunden (och nästan tro att det är möjligt!
) , att inte kunna göra något o.s.v. Även jag kände och känner skuldkänslor. Dels för att sorgen är så stark, dels för att jag undrar om jag kunde gjort mer. I mitt fall var det så att jag valde att avbryta behandlingen och avliva när hon inte svarade. Jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske borde ha gripit halmstråt - vem vet? Kanske hade hon svarat på starkare medicinering och blodtranfusioner?
Men - det var uppenbart att veterinären tyckte att jag gjorde rätt. Och faktiskt så lider ju inte min hund av att vara död (vilket hon skulle gjort under fortsatt behandling). Det är bara jag som lider...
Jag vet inte hur mycket det är värt, men jag ville säga att du inte är ensam om att ha skuldkänslor, att fundera om du kunde gjort annorlunda o.s.v. Jag känner på precis samma sätt. För MIG var det en lättnad att förstå att andra kan ha samma känslor, för ett tag trodde jag att jag höll på att bli knäpp(are). Men så är det nog inte.
Jag gjorde en
minnessida till min hund där jag skrev om hur jag kände, men även lite om hunden. Att göra en sådan sida var faktiskt bra terapi! Jag hade från början inte tänkt lägga ut den, men sen gjorde jag det.
Nu har det gått en månad och ny valp har anlänt (det var enda möjligheten kändes det som), men jag saknar min döda hund varje dag ändå.
Inte för att det hjälper, men - *tröstkramar*
Indy