Nu är jag så arg!

S

star moone shine

Jag vill bara skriva av mig lite om min ilska...:mad:
Skrev här förut om att jag hade en häst ute på foder...nu är hon tillbaka hos mig sen någon vecka tillbaka...inte den roligaste synen direkt! :(
Ibörjan hade hon bara ont i ryggen så där gick min sommarridning åt skogen!, behandlingar och annat har börjats göra, tog även ut en veterinär förra veckan för att göra en ny besiktning på hästen eftersom jag inte fick vara närvarande vid den som gjordes innan hästen skulle hem till mig...:confused: på denna besiktning så visar hästen 3 graders hälta på vänster framben!!:eek:
Så nu bär det av till klininken för röntgen mm...där sprack allting verkligen... pratade med hon som hade haft hästen innan om detta men hon säger att hon lämnat en frisk häst, bara det att min veterinär säger att detta kan inte ha uppkommit på bara några dagar...blir så arg och ledsen, tråkigt å lämna iväg en frisk häst och få tillbaka ngt helt annat...Vill också säga en sak till alla er som funderar på att hyra ut era hästar! tänk efter ordentligt innan ni hyr ut era hästar till främmande folk ;) kolla upp saker och ting ordentligt och se till att hästen finns nära er!

Sv: Nu är jag så arg!

Fy va tråkigt :( .

Hade ni inte skrivit något fodervärdsavtal eller liknande? Brukar ju stå där att hästen ska lämnas tillbaka minst i samma skick som när den lämnades bort... Gjordes någon besiktning innan du lämnade iväg den och hur länge lånade du ut den?

Verkligen jättetråkigt, hoppas att du får ordning på den stackars hästen :cry:

Jätte tråkigt när det händer. Jag hoppas verkligen att din häst blir frisk, och att det inte är nåt allvarligt.

Tyvärr är det fler än man kan tro, som behandlar hästar som leksaker och bara tänker på att rida och hantera hästen på ett sätt som man själv tycker att det är kul, och är det inte ens egen häst så bryr man sig ännu mindre om ifall hästen håller eller inte.

Jag har flera gånger stött på den attityden: att vad roligt att slippa rida på ridskolan där man "bara" sitter och rider runt runt i ett ridhus. Nu ska jag minsann göra allt det där som är så himla kul. Vi ska nästan bara hoppa och ut och rejsa i skogen och slippa all dressyr som är så himla tråkigt. :eek: :crazy: Och så tänker man inte alltid på att hästarna förmodligen kommer att gå sönder ganska snart om man rider på detta sätt.

Så, ska man låna ut sin häst, så är det nog jätteviktigt att man har regelbunden koll på hur det går för både ryttaren och hästen, och kanske t o m skriva in i kontraktet hur träning bör läggas upp. Man kan nog aldrig vara nog försiktig.

Min första tanke var att detta står fodervärden för, vet.kostnader, mat och logi tills hästen blivit bra. Men sedan läste jag Fridan's inlägg och hoppas då verkligen att du skrivit fodervärdsavtal/gjort före-besiktning. Annars får du se det som en dyrköpt erfarenhet.

Hej!
Jag förstår din ilska.
Jag lånade ut min shettis till fodervärdar, hon var bara tre.
Jag hade tät kontakt men fodervärdsfamiljen och vi skrev kontrakt.
Jag talade om för dem efter ett par veckor att de kunde börja hänga lite över hästen för hon var nu van vid sadel och träns. Efter ytterligare veckor med fortsatt arbete sa jag att hästen kunde ridas ca 5 min två ggr i veckan.
Fick sedan höra på omvägar att familjens största flicka (stor) red hästen ofta:(
Jag tog hem hästen direkt och efter detta kan ingen rida henne pga att hon fick så ont i ryggen och detta visade sig först efter det jag sålt henne efter som jag bara tömkörde för att köra in henne.
Jag förlåter dem aldrig hur kan man göra så, låta en stor unge rida omkring på en nästintill oinriden shettis på 97 cm:confused: :confused:

Fridan skrev:
Fy va tråkigt :( .

Hade ni inte skrivit något fodervärdsavtal eller liknande? Brukar ju stå där att hästen ska lämnas tillbaka minst i samma skick som när den lämnades bort... Gjordes någon besiktning innan du lämnade iväg den och hur länge lånade du ut den?

Verkligen jättetråkigt, hoppas att du får ordning på den stackars hästen :cry:
Japp ett riktigt kontrakt skrevs men enligt advokaten så kostar hästen för lite för att man ska kunna stämma henne, och eftersom hon hade en frisk häst enligt sin besiktning så måste jag bevisa att hästen har vart skadad innan när hon stod hos henne...klart så gjorde vi en besiktning innan och det var inga konstigheter på den..ja jag hoppas verkligen att hon blir bra!

Jag skulle vilja säga att oberoende på vad hästen kostar ska fodervärden stå för kostnader tills hästen är tillbaka till ursprungligt skick. Men så kan jag inte så mkt om rättsvärlden.

Jag tycker också det men tydligen så kan man inte det om hästen kostar mindre än basbeloppet för en stämming...:devil: tycker det är helt sjukt! men jag hoppas verkligen att dom kan säga till mig att hästen har haft skadan en längre tid. Det hade också vart ett mindre bekymmer om hon inte hade haft en frisk häst när hon lämnade den enligt hennes papper...det är nog där det största problemet är..för i mitt kontrakt står det ju klart och tydligt att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som hon lämnades i och det har hon ju verkligen inte gjort :devil: men jag ger mig inte....på nått sätt ska jag få detta till att bli hennes fel vilket det ju är men jag måste ju som sagt kunna bevisa det också...:crazy:

mizz skrev:
Jag skulle vilja säga att oberoende på vad hästen kostar ska fodervärden stå för kostnader tills hästen är tillbaka till ursprungligt skick. Men så kan jag inte så mkt om rättsvärlden.
om det stämmer är det ju bara att säga; :bow:

star moone shine skrev:
på nått sätt ska jag få detta till att bli hennes fel vilket det ju är men jag måste ju som sagt kunna bevisa det också...:crazy:

:confused: Men har du inte vet.besiktningar. Där står ju svart på vitt att hästen inte är i samma skick nu som den åkte i. Har fodervärden gjort en efterbesiktning?

"Tyvärr är det fler än man kan tro, som behandlar hästar som leksaker och bara tänker på att rida och hantera hästen på ett sätt som man själv tycker att det är kul, och är det inte ens egen häst så bryr man sig ännu mindre om ifall hästen håller eller inte. "

Man blir så ledsen när man ser hästar hamna hos folk som inte förstår vad det innebär att ta hand om en annan levande varelse.:devil: Särskilt när man inte kan göra någonting för att hjälpa, utan bara möter oförstående och ilska när man försöker. Jag håller verkligen med om att hästar inte är några leksaker som vissa tycks tro, utan en häst är den bästa vän man kan ha och vänner ska man väl vara rädd om va? ;)

mizz skrev:
:confused: Men har du inte vet.besiktningar. Där står ju svart på vitt att hästen inte är i samma skick nu som den åkte i. Har fodervärden gjort en efterbesiktning?
både ja och nej där...:crazy: några dagar innan jag hämtade min häst så säger fodervärden att hon har haft ute en veterinär som har gjort en besiktning på hästen och jag fick inget veta förren det va klart....fast vi hade sagt klart och tydligt att jag skulle vara närvarande...:devil: så när jag hade fått hem hästen så gjorde jag en ny besiktning och då hade hon 3 graders hälta....hon kan inte ha skadat sig hos mig eftersom hästarna går själva och jag kan inte rida henne pga. att hon har ont i ryggen. veterinären själv säger att detta inte kan ha uppkommit på några dagar så nu måste jag få mer bevis för att man ska kunna dra det vidare....

star moone shine skrev:
både ja och nej där...:crazy: några dagar innan jag hämtade min häst så säger fodervärden att hon har haft ute en veterinär som har gjort en besiktning på hästen och jag fick inget veta förren det va klart....fast vi hade sagt klart och tydligt att jag skulle vara närvarande...:devil: så när jag hade fått hem hästen så gjorde jag en ny besiktning och då hade hon 3 graders hälta....hon kan inte ha skadat sig hos mig eftersom hästarna går själva och jag kan inte rida henne pga. att hon har ont i ryggen. veterinären själv säger att detta inte kan ha uppkommit på några dagar så nu måste jag få mer bevis för att man ska kunna dra det vidare....
Har du protokollet från den besiktningen som gjordes av fodervärden? Be om den så kan din veterinär kolla med den besiktande veterinären.

Sen måste jag ändå nämna att om man lämnar ut sin häst på foder måste man ta i beräkningen att då hästen troligen används så händer det samma saker som om man själv skulle använt hästen. Ibland uppkommer hältor, sjukdomar och annat som man faktiskt inte rår för. Hästen åldras och förslits och att förvänta sig att hästen ska komma tillbaka i samma skick är rätt naivt...Vissa är i sämre skick och kan man bevisa att det beror på dålig omsorg/dåligt planerad ridning så har man nåt att gå på...vissa är i bättre skick vid återlämnandet. Som ägare kan man åtminstone vara aktiv nog att kolla upp regelbundet hur det ligger till och inte bara komma och beklaga sig vid återlämnandet (inte något personligt åt något håll nu!!!).

Har du fått se besikningspappret efter den besiktningen som hon gjorde utan att du var närvarande?
Ta ut en veterinär till så är ni 2 mot en. Det låter ju lite som det är ord mot ord...

i tråden -spänd i ryggen, Cair sadel?- samt Hur ska en häst se ut kan du läsa om då jag lånade ut min häst till en hippo.student och hur den såg ut då den kom hem..

Trådarna ligger under Hästvård, den första tråden är låst men den går att läsa..

så satans trist..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 241
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar