Nu är jag riktigt orolig och - förbannad!

Z

zillax89

Okey...det började med att min faster rekommenderade mineraler till min åring som hon själv ger till sina hästar. Jag har försökt ett flertal ggr men VARJE gång har han uppvisat goda förutsättningar till mugg, redan dagen efter känner man små jordklumpar. Så jag lägger av att ge honom - naturligtvis. Min faster säger "det kan inte bero på det"

I tisdags gav jag hästarna en ny omgång för att okey, jag ger det en chans till. Men egentligen ville jag inte för jag skulle med båten till fastlandet redan morgonen därpå och kom inte hem förrän natten till fredagen. Ingen här hemma kan hästar osv... förutom min faster som bor en bit bort och som dessutom inte känner mina hästar.

Och nu idag när jag gick ner blev jag nästan chockad över reaktionen. Han hade fått FYRA sår på ena bakbenet och det var inte nere i karleden utan upp på skenbenet, dock mindre men ändå, det var SÅR. Karleden var det lite jordklumpar och lite sådär men jag känner igen mugg när jag ser det då två av mina hästar hade det på alla fyra förra sommaren. så det här var inte att han skadat sig, det syntes att det var något annat på gång. Dessutom var han svullen runt kotan på detta benet.

På andra benet var det lite värre i karleden och sen ett sår på skenbenet, dock ytterst litet. Ingen större svullnad.

Så jag gjorde som jag gort i alla år, på med alsolsprit, låta torka, sen smörja in med idomin. ska ner om en timme och titta till det igen.

Men är det jag som är helt ute och cyklar? Känns bara så självklart att det måste vara mineralerna då han reagerar så här varenda gång, men nu var det ju värst, uppenbarligen för att jag int ekunnat titta till honom på två dar då jag varit på fastlandet på begravning.

Jag blir bara så orolig. Men kan det vara att han inte är van vid just dom mineralerna? men tycker att det är konstigt att han reagerar såhär, tror själv inte att det går att vänja in, det måste ju vara något med mineralerna - eller..?

Hjälp mig......

Sv: Nu är jag riktigt orolig och - förbannad!

Om du är övertygad att det är mineralerna hästen reagerar på så sluta ge hästen dem. Det kan vara så att hästen är överkänslig mot en av ingredienserna och därför reagerar med muggliknande utslag.

Vill du vara säker: ge inte hästen mineraler förrän muggen läkt ut helt. Ge sen mineralerna i några dagar. Får hästen mugg igen - då är det mineralerna for sure.

Jo det är ju så jag gjort nu hela sommaren, jag har ju inte gett honom något mer nu, men tack för svaret, hoppas bara det läker som det borde göra...:cry: Så det inte blir någon infektion, det hade ju varit höjden av otur....

håller med Caballus, han är nog allergisk/överkänslig mot ngt i de mineralerna så att han utvecklar mugg. Det är en av anledningarna till mugg som inte är helt ovanlig om jag har förstått allt rätt.

Så du är nog inte ute och cyklar, snarare är det duktigt av dig att koppla ihop muggen med mineralerna :) Hoppas det blir bättre med hästen!

Okey, jo som jag förstått det så är obalans i magen eller allergisk reaktion vanliga orsaker till mugg men min faster tycks inte ha hört talas om det.

Det värsta är att det är tänkt att han ska bo hos min faster under vintern, gå på lösdrift med andra hästar osv och dessa hästar har ju fri tillgång till samma mineraler och då kan han ju inte gå uppstallad där om han reagerar såhär, kan ju bli världens infektioner när det blir lera i hagen osv - USCH...

Får försöka övertyga min faster, idag såg iallafall allt bättre ut så behandlingen funkar ju, men jag tror inte jag vågar stoppa i honom mineraler igen. Men är Vitafor på börjes ett mineralfoder?

Alldeles off topic men jag inte låta bli att kommentera. Vitafor har flera mineralfoder. Gemensamt för dem är en hög kalk/fosforkvot. Det är väl inte vad jag skulle tro behövs på Gotland som har en mark med generellt mkt hög kalk/fosfor kvot i sig?

En bekant som bor på din vackra ö behövde enbart ge fosfor förutom salt o selen för att få mineralbalans hos sina unghästar.

Nu kan det ju finnas undantag förståss och kanske har din faster utgått ifrån en markkartering och då är min kommentar helt onödig!
Vilket mineralfoder är det hästarna får? HH

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 584
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 725
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
4 092
Senast: Cornelia
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 637
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka