Nu är jag med i klubben!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nu är jag med i klubben!

Tyvärr så släpper dom nog igenom det här med.. :(
Har sett många många gånger att de stora hundarna blir BIR osv utan att de egentligen ska bli det pga höjden..
Det är svårt att hitta dp som håller höjdmåttet numer i och med att de flesta avlar på för stora hundar...
Det är ju trots allt en dvärg ras, men uppfödarna ser bara titlar framför sig hela tiden. Fokuserar på fel saker.. :(
Jag har inte sett en enda dp som är för liten, altså under 25 cm.
Dock läst om en rysk tik som bor i Norge, som påstås vara 20-21 cm. (om minnet stämmer)(vilket är ett fel åt andra hållet istället. )
Vet om en ca tre stycken som påstås vara 26 cm.
En hane som jag tycker är urläcker är 27, har jätte bra titlar från utlandet, men i sverge på en utställning där jag var, fick han en trea med kritiken att han var för liten. :crazy:

Denna diskusionen kan ni ta i en helt annan tråd. Denna tråden handlar inte om höjdens vara eller icke vara, utan den handlar om att jag är glad över att jag har köpt en hund som jag är mycket nöjd med!

Den uppfödaren han kommer ifrån fokuserar sig mer på att dom ska få ett bra MH och bli bra och trevliga hundar än att dom blir helt korrekta för utställning!

Så nu släpper ni det ämnet runt höjderna direkt eller så anmäler jag tråden så att era onödiga inlägg tas bort!

Vilken bitsk attityd. Trådar får faktiskt utvecklas åt olika håll, TS har ingen rätt att själv bestämma egentligen. Så länge som innehållet är tillåtet.

Jag bara berättade min synvinkel på Dp höjden i allmänhet..
Hayah-Vill du ta åt dig över din hund är det din ensak, jag har inte pekat ut honom speciellt, utan pratade om rasen överlag.
För rasen har stora problem, när de inte kan hålla rasstandars måttet. Det finns ju där av en anledning..
Jag hade gärna sett att mina egna hade varit lägre i manken, trots att de håller sig inom måttet och har letat länge efter hund efter små avelsdjur, men inte hittat vad jag sökt i Sverige iaf.. :(
För är dom små, faller det på något annat...

Jag tar inte åt mig!
Jag vet att min hund är för hög. Men istället funkar han utmärkt i psyke och arbete. Vilket jag hela tiden har sagt, jag är inte intresserad av avel utan att ha en fungerande hund.
Jag hade lika gärna valt en blandras så länge den hade haft rätt psyke!

Men som jag skrev anser jag inte att dp:ns höjd att vara eller icke vara hör hemma i denna tråden då denna endast handlar om att jag är glad över ha köpt en hund att ha nöjd med.
Du rättade mig på höjden, det accepterar jag!

grattis till hunden!!

själv får jag hem mitt nya tillskott på onsdag, en schäfertik på drygt 4 år!:banana:

Det verkar som om det kanske är läge att återinföra prefixet mellan- i pinscherraserna.

Jag har själv en pinscher (dvs f.d mellanpinscher) som ligger precis på mm för att inte var för stor. Men det avlas på allt större pinschrar och det är de som premieras vid utställningar.

Samtidigt så ska inte d.p krypa över ett visst mått och då undrar man ju vad som kommer hända med alla underbara hundar som befinner sig i mitten. För stora för att vara d.p, för små för att vara pinscher.
Lite som skillnaden mellan häst och ponny. Alla vill ha en D-ponny på 148, ingen vill ha en häst på 148,5-160, alla vill ha en häst över 165.

Men STORT grattis till nyförvärvet. Och kom ihåg, när man väl har fått en pinscher med sig så är det värt "allt det andra". :D

Där sa du något klokt! Vad händer med hundarna emellan (skapar en ny tråd om det så ni som är intresserade håll utkik!).

Jag är jättenöjd med dp som ras. Har aldrig mött på en vanlig pinscher vad jag kan minnas nån gång så jag har fått märka av deras temperament.
Men iaf dpn har som sagt fängslat mig och jag är ÖVERLYCKLIG att jag har lyckats fått tag på Nisse. :love:

Grattis till hundköpet. Lycka till med Nisse/Dragon. Han är en utmärkt glad och öppen hund med bra mentalitet. Jag träffade honom första gången när han var 8 veckor och sen har vi träffats lite då och då. Du har hittat hans pappas web site, tack för hälsningen i gästboken. Om du vill ha kontakt så skicka ett mail till "kontakta mig" på Oscars web site.

Det viktigaste hos alla hundar oavsett ras är mentaliteten. Strunt samma med höjd och utseende, så länge de inte är felbygda och på grund av det får ont någonstans. Nisse är MH-testad med utmärkt resultat, hans pappa Oscar är både MH-testad och Korad.

Hälsningar från pappa Oscar med matte

Senast ändrad:

Tack!:bow::bow::bow:

(30 cm eller lägre. :angel:;))

Man ska skylla på både dommare och uppfödare!
Valpköpare kan ju inte skällas på, de kan ju vara sådana som vill ha sällishund, DÅ spelar storleken ingen roll.
Men de som köper avelsdjur, efter hundar som är enorma, ptja..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Eller ja snarare vad ska man tänka på när man åker och kollar på hunden? Nu syftar jag först och främst äldre hundar. Jag ska nu på...
Svar
13
· Visningar
1 355
Senast: MikaTela
·
Övr. Hund I min tråd ang mitt nyförvärv skrev Morran så här: Vad händer med dom raser som hamnar mellan två olika i sin ras t ex som hos...
Svar
11
· Visningar
1 185
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka