Nu är jag med i klubben!

Status
Stängd för vidare inlägg.

MikaTela

Trådstartare
Klubben över alla hundägare! :D

Jag var idag iväg och hämtade hem en jättetrevlig dvärgpinscher hane på 5 år.
Hans ägare sålde honom för att han skulle komma till en som var mer aktiv än hon och tanken är att han hos mig kommer få träna agility iaf. :) Nytt för både honom och mig men det ska bli roligt. :D

Han är MH-testad med bra resultat och har även ställts ut med bra resultat. Enda nackdelen är att han är 1 cm för hög för att vara en korrekt dp. Men han är jättefin i kropp och så.

Han är en uppfödning från Exigors, han heter Exigors Dragon in red.

Och nu är han min lilla Nisse (han har alltid kallats det!). Nu ligger han i baksätet och sover ihop med sambons hund. :love:

Och så lite bilder, men ursäkta kvalitén dom är tagna med mobil!

21655460.jpg

21655462.jpg

21655461.jpg

Sv: Nu är jag med i klubben!

Grattis! Bra rasval också, det finns få raser som är så bra på att få en att vilja slita sitt hår som en Dvärgpinscher. ;):D

Har lånat en dp-tik ett tag som har bitit sönder hälften av mina saker, skitit och pissat inne för att vädret inte passar, bara lyssnade när det passade (dvs nästan aldrig) osv osv.
Så nog vet jag vad jag har gett mig in på! :p

Trots allt det där är jag kär i rasen! :D

Ja, jag brukar förklara att samma egenskaper som jag älskar hos mina jyckar är samma egenskaper som gör att jag ibland funderar på varför jag inte valde en annan hobby. Men det är otroligt roliga hundar som man kan göra precis allt med och oavsett vad det gäller så ger dom 100%. Ska bli roligt att se uppdateringar gällande din grabb längre fram. :)

Uppdateringar kommer att komma! :D
Nu i sommar kommer vi mest ägna tid åt att lära känna varandra och jag ska försöka få honom att klara av att vara lös. :)
Något han tyvärr inte kunde hos sin förra ägare men hon själv tror det beror på understimulans, "att jaga den där haren var roligare än att komma till tråkiga matte" för att citera. :)

Inte för att vara dum eller så, men han är faktiskt 4,5 cm för stor för att vara en korrekt Dp. ;)

Grattis till nytillskottet.

Var på hunddata hittar ni det? :crazy:
Andra gången jag kollar nu utan att hitta. :crazy:

Han är mätt till 33 cm 32 cm har jag läst nånstans att det har ändrats till, fråga mig inte var för det minns jag inte.
Och 4,5 cm räknas ju som fel som gör att dom diskas och han är ju Norsk utställningschampion.

Hittade dessutom detta på dpklubbens hemsida:
"SKK hunddata har varit till bra hjälp för att
kunna följa mätningarna på de olika utställningarna. Men även på SKK hunddata kan det vara fel. Jag
har nyligen upptäckt att min egen hund blev mätt till 30 cm på en utställning och är enligt SKK
hunddata 36 cm hög. En annan hund som jag mött tidigare var även denna enligt SKK hunddata 58,5
cm hög men i verkligheten ligger denna hundens höjd på ca 30 cm.
"

Hur eller hur så bryr jag mig inte så stort. Så länge han är framavlad på friska gener och är glad och framåt så är jag nöjd. :)
Är inte ute efter en hund att avla med, jag hade bara turen att få en bra hund med bra stam. :)

Om du går in på tävling så finns det att läsa vid hans utställningsresultat ifrån 2007-01-04. :)

Tack! :)
Nu hittade jag.
Ska ta och mäta han nån dag för att se om det stämmer eller om mina uppgifter stämmer. :)

Jag har väl inte sagt det heller? :grin:
Jag bara frågade var det stod.
Jag funderade på hunddata först men hittade det inte där första gångerna.
Det är ju rätt trevligt att veta var man hittar information om sin hund!

Anledningen till att han tyvärr blivit Norsk utställningschampion är väl att de inte mäter där? Här i Sverigen skulle de aldrig släppa igenom en så stor hund (hoppas jag). 4,5 centimeter är ju på tok för stort!

Senast ändrad:

Tyvärr så släpper dom nog igenom det här med.. :(
Har sett många många gånger att de stora hundarna blir BIR osv utan att de egentligen ska bli det pga höjden..
Det är svårt att hitta dp som håller höjdmåttet numer i och med att de flesta avlar på för stora hundar...
Det är ju trots allt en dvärg ras, men uppfödarna ser bara titlar framför sig hela tiden. Fokuserar på fel saker.. :(
Jag har inte sett en enda dp som är för liten, altså under 25 cm.
Dock läst om en rysk tik som bor i Norge, som påstås vara 20-21 cm. (om minnet stämmer)(vilket är ett fel åt andra hållet istället. )
Vet om en ca tre stycken som påstås vara 26 cm.
En hane som jag tycker är urläcker är 27, har jätte bra titlar från utlandet, men i sverge på en utställning där jag var, fick han en trea med kritiken att han var för liten. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Eller ja snarare vad ska man tänka på när man åker och kollar på hunden? Nu syftar jag först och främst äldre hundar. Jag ska nu på...
Svar
13
· Visningar
1 355
Senast: MikaTela
·
Övr. Hund I min tråd ang mitt nyförvärv skrev Morran så här: Vad händer med dom raser som hamnar mellan två olika i sin ras t ex som hos...
Svar
11
· Visningar
1 185
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka