Nu är hon borta...

V

Vargdotter

...lilla Silke, min lilla knäråtta. :cry:

Hon hade blivit lite tröttare och inte lika pigg på att leka på sista tiden, men hon visade inga tecken till att vara sjuk. Tänkte bara att hon hade blivit gammal. Hon skulle fylla 2 i februari (zooråtta, hennes syster dog 1,5 år gammal av elakartad tumör (avlivning)).
Förra veckan drömde jag dessutom att hon gick bort. Och då visste jag att hon inte skulle leva mer än högst ett par månader till. Men jag trodde ändå inte det skulle bli så snabbt. :(

När jag kom hem igårkväll kom hon inte skuttande till gallret som vanligt. När jag sträckte in handen mot henne sträckte hon bara fram huvudet och gosade lite, sen drog hon sig undan. Hon ville varken ha mat, jordnöt med skal (som hon älskar vanligtvis, hon höll den bara i munnen en liten stund o släppte den sedan) eller vatten vare sig från skål eller handen. :(

Sen sov hon bara. Trodde hon skulle gå bort under natten, fick bara 1,5 timmes sömn, trots 2 sömntabletter. :crazy: Men hon verkade lite piggare imorse. Stannade hemma från föreläsningen för att vara hos min bebis, och hon blev bara sämre. Bara sov, vilade och rörde sig knappt. Sen gjorde hon några hickande, knorrande små ljud ett par gånger, vilket jag tog som att hon ville vara ifred. Försökte att inte störa henne för mycket, men ville inte heller lämna henne ensam, så jag tittade till henne då och då. Hon blev bara tröttare, det märktes.

Sista timmen började de underliga hickningarna igen (blandat med flämtningar/rossel), blev värre, och sen blev hon medvetslös och vaknade inte upp igen. :(

Det kändes dock skönt att hon fick somna in i lugn och ro härhemma, förra gången vi var hos veterinären tog det 3 dagar innan hennes chock släppte. :smirk:

Aldrig mera husdjur. :cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är hon borta...

Alltid lika jobbigt när nåt djur dör! :cry:
Känner igen det där med att de flämtar/rosslar. Gjorde både marsvinet och hamstern innan de dog. Hamstern ville dessutom vara ifred, bet mig tom. när jag tog upp honom - han som aldrig brukar bitas.
Skönt ändå när djur får somna in hemma i lugn och ro!

Jo, den underliga andningen skrämde mig, och hon har aldrig haft minsta problem med andningen tidigare (som te x mycoplasma som är rätt vanlig bland råttor), så jag tror knappast det var någon sjukdom. Mer än att kroppen la av.... Men det var som sagt skönt att hon fick gå bort här hemma i den trygga miljön.

:cry: stackars dej! Vi grät en hel dag när vi fick avliva vårt lilla marsvin som hade lunginflammation, han var bara tre månader!!

nej va tråkigt... :( :cry:
jag vet hur det känns när ens djur dör... en av mina kaniner dog förra månaden... :cry:
har även haft fler ... men... jaa, usch. det är lika tråkigt varje gång.. :(

*många tröstkramar*

Nej - inte Silke också! :cry:

Säg inte "aldrig mer", det tänker jag också varje gång. Men likafullt blir det nya bebisar efter nån månad eller två, det är så tomt utan dem.

Kramis!

Stackarns dig och stackarns Silke.... Men det måtte varit skönt för henne att somna in hemma i van miljö...
*massa tröstkramar*

stackars dig!..
usch så hemskt när något djur försvinner..

massa tröstkramar till dig!

Tack så mycket allihopa! :love:
Det känns bättre nu, när det har gått en vecka. Börjat vänja mig vid att hon inte finns där längre... Och det var ju dags för henne att somna... :( Har inget förråd att ställa in buren i, så jag har lagt ett lakan över den för att slippa tänka på det. :crazy: Inte tagit tag i uppgiften att fixa annons för buren o alla grejerna ännu...

Nu ligger hon i frysen (i sin favorithängmatta med ett par av hennes älskade trasor och en plastpåse runt :crazy: ), ska begrava henne på nåt mysigt ställe i Karlskrona (som vi kommer ifrån) framåt vårkanten...

Hamstern ville dessutom vara ifred, bet mig tom. när jag tog upp honom - han som aldrig brukar bitas.

Min yngsta kaninhona bröt ryggraden i oktober, jag vet inte hur det gick till, men hon hade hoppat över staketet och hittades förlamad från "midjan" och nedåt ca 50 m från buren. Jag tvingade i henne vatten det första dygnet och jag ville ta bort henne genast men vet. tyckte vi skulle avvakta ytterligare en dag om det nu bara var något tillfälligt. Så jag kämpade på med henne, tvättade henne ren, vände sida på henne ofta, hon sov vid min säng och mot slutet av sista dygnet mådde hon "bra". Åt själv, såg riktigt pigg ut i ögonen, drog sig fram med framtassarna och kunde inte förstå varför rumpan inte ville följa med. Fast vi hade ändå bestämt oss för att avliva henne för hon var uppenbart förlamad och ryggraden förmodligen av då. Det värsta var att den här kaninen alltid har varit lite sur, morrat och bitit i kläder odyl, men under de två dygnen visade hon absolut INGEN irritation. Hon lät mig "bängla" med henne hur mycket som helst! Usch vad jag saknar henne... :cry:
En dryg månad senare dog min äldre kanin av okänd orsak, men hon var ändå 7½ år gammal så åldern tog väl ut sin rätt.

Sörjer med dig :(. Tycker inte du ska sälja iväg sakerna, tänk så mkt härliga minnen som bor i dem!

Lite onödigt att ha en massa grejer (+ att buren är 80x80x50 cm) skräpande i lägenheten...Har som sagt inget förråd...Och jag tänker nog ändå inte skaffa fler burdjur i framtiden. Ska överhuvudtaget inte skaffa fler djur förrän jag fått min examen o jobb, och det är minst 1,5 år tills dess. :smirk:

Finns säkert nån buke-mänska som är intresserad! Går den ha till gerbiler? ;)

Har ingen aning, kan inte så mycket om gerbiler. :D Har inte fått tummen ur röven o fixat annons än. :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 125
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38