Nu är det krig...

Dreamer

Trådstartare
Mot knotten alltså. Idag ska jag blanda vitlöks-ättiks-insektsmedel och BADA hästen i det. Och så ska jag åka och handla ett täcke - vet inte vilket än, det lutar åt det bruna exemtäcket på hööks. Och bada man och svans i AloeVera. Och imorgon ska jag handla Switch på djurapoteket. Och kanske byta ut vitlökspulvret mot färsk vitlök. Så om hon får så mycket som ett enda knottbett till mer den här sommaren så :devil:ar flyttar vi till nordpolen!
Nån som har ännu fler tips jag kan behöva för att vinna mitt krig? (jo jag har sökt och läst en massa trådar och har fått jättebra tips.)

Citronellaolja ska inhandlas så fort jag går förbi ett naturapotek! Men det verkar som att smörjan jag hade på henne idag avskräckte ett och annat flygfä faktiskt. Jag hade i groteskt mycket vitlök, samt ett riktigt illaluktande pulver av aloe vera (hittade längst in i mitt örtskåp) varav hälften råkade tappas ut på mig och halva köket... :smirk:, yes citrondiskmedel, äppelcider- samt vitvinsvinäger och så lite vatten. Såg ut att funka!

Jag ville det... men det fanns inte, jag var både på ekohallen och hööks. Hööks hade 1, men i stl 115... :smirk:
Så det blev ett Termo master istället, men det ska återlämnas imorgon, gjordarna som skulle runt magen kom bara inte runt! :confused: Min häst är ganska slank, och täcket såg inte litet ut på henne i övrigt.
Men om medlet funkar så är det bra om hon kan få slippa täcke i sommar.

Jag använder något som heter beckolja. Det är ganska koncentrerat så jag blandar ut det i matolja. Det fungerar jättebra, men luktar starkt av tjära. Hästarna har dock inget emot lukten. Jag har på mer varje dag, men så finns det också mycket insekter där jag bor.

Ok, vart hittar man det? Jag har använt skillingarydsalva (med tjära) på bringan med ganska lyckat resultat! Fast det försvinner så lätt...

Här uppe (norrbotten) säljer dom det i var och varannan ica-butik. Kanske det inte finns överallt i sverige? Det här försvinner ju också ganska lätt, men det ger inga reaktioner på huden och är billigt, så man kan ha på ganska rejält. Jag har använt det i två år nu, och tycker det är jättebra.

Liknande trådar

Hästvård Kan vi ha en sådan? Nu när det börjar bli varmare ute så kommer garanterat alla årliga trådar om tips mot/för/om insekter och olika...
2
Svar
35
· Visningar
3 783
Senast: HrafnKatla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist