Nu är det jag som grinar snart...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 864
K

kima

Idag när vi kom till betet sa jag till min sambo: Oj, hoppsan vad långt ifrån mamma och de andra stona, fölis går! Vad morsk han har blivit då!
När vi kom ut till dem visade det sig att fölis vad skadad. Rejält.
Han har fläkt upp ett jättesår över halva bogen. Min 5-åriga dotter, som avgudar fölis, och naturligtvis sprang före oss fram, fick panik eller en chock och sprang runt och skrek - Mamma, han dör, han dör!

Jag slängde ett öga och klarade inte av att gå fram först utan gick runt ett varv jag med. Tur att min sambo var med idag.

Ett stort sår, som en trekant, uppfläkt, ca 3 dm åt ena hållet och 2 dm åt andra. Fliken hängde neråt och muskler hängde ut.
Såg ut som ett av skräckexpemlerna man sett i böcker. Jag trodde jag skulle få hjärtsnörp.

Vi fick ömsom knuffa, bära släpa in fölis från hagen och på en transport och in till ATG-kliniken.
Såret var djupt. Vetrinären trodde att han fastnat i något och fläkt upp såret för en del muskler var av sen var det uppfläkt som mellan musklerna. Det gick att köra in hela handen in mellan musklerna
De sövde ner honom och opererade direkt. De fick skära bort en del torrt, dött och sen sy ihop musklerna och sen huden.
Som tur är var inga senor eller leder skadade vad de kunde se.
Vetrinären var i alla fall optimistisk och sa att läkte det bara bra nu så ska han bli helt återställd.
Risken är väl när de sytt så långt och mycket att det spricker upp, men det blir väl mer en skönhetsskada då.
Jag frågade om framtida användning så sa dom att det blir nog helt återställt. Vi får se de närmsta dagarna.
Fölis och mamma får stå kvar på kliniken tills vidare.

Vilken j--vla otur jag har med mina hästar! Min tredje häst, och den tredje hästen som skadar sig som unghäst.
Alla på kliniken kände igen oss och speciellt stoet eftersom hon var så allvarligt skadad för 1,5 år sen, så henne hände de igen.

Jag får väl baka något gott till de på kliniken. Många av dom fick jobba över idag med min häst.
Många skadade fölisar var det också. Fyra fölston med skadade fölisar står kvar över helgen.
Själv får jag lusläsa hagen imorgon och kolla var han kan ha gjort illa sig. Det är liksom en inhängnad åker, inga träd, kanske något i ett hörn och kanske sitter tråden i ett träd på ett ställe. Han måste ha varit på någon av stolparna. Ja jag får leta imorgon. Jag skulle även få komma och besöka dom imorgon bitti.
Usch vad nere jag blev nu.

Sv: Nu är det jag som grinar snart...

Usch vad tråkigt !!! Tänkte du på hur sår kanterna såg ut ? Var dom raka eller fransiga ? Vad sa veterinären skrev han det som skärskada eller stickskada eller vad ? Om du vet vad han skrev det som så kan du ha lite grann att gå på vad det gäller att luska ut vart han har gjort sig illa - håller tummarna att allt ordnar sig för fölet...

Helen

Den vetrinär som skar rent och sydde ihop fölet, sa att hon tror att han fastnat i något och har slängt sig bakåt och fläkt upp detta.
Detta trodde hon pga av hur såret såg ut inuti och i kanterna.
Kanske har fölet varit och skubbat och kliat sig mot en stolpe och fastnat på något sätt i isolatorn?
Ja i vilket fall ska jag luskamma hagen.
Jag får väl ta min egen dotter i betänkning när jag går där. Hon kan ju försöka gå på ställen en annan aldrig ens skulle fundera på.
Fölen saknar väl också den erfarenheten som vuxna hästar har och testar det mesta. Vi får se vad jag kan hitta. Stor hage är det också.

Jag måste få fråga: Vilken form hade såret:
v>< eller som ett upp och ner vänt v

Var satt skadan mer exakt ? Ursäkta att jag frågar men jag får känslan av att det är något som inte stämmer...

Du behöver inte svara om du inte vill ;)

Helen

Jag lider med dig, stackars din lilla vackra fölis. Håller tummarna för att allt går bra!

Fy, så tråkigt.

Jag hoppas verkligen det går bra för honom.

Håller tummarna.

Vad tråkigt!
Det är tyvärr sånt som händer och man kan aldrig helt ta bort faror i hagarna för då skulle hagarna bara vara plana plättar utan en sten eller buske. Vissa hästar lyckas skada sig på nästan ingenting och jag tycker att det brukar vara lite ärftligt. Vi har haft ett sto som var väldigt orädd om sig själv och hennes avkommor blev likadana.
Våra går i skogshagar med både ängsmark och en del vall och det finns gott om saker de kan skada sig på, grenar, stenar, gamla husgrunder (av sten) eller snubbla på ojämnheter i marken. Peppar, peppar så har vi bara haft mindre skador och vrickningar genom åren.

Jag hoppas att såret läker snabbt, föl har ju bra läkkött, och att det inte blir något stort ärr.

Nu har jag varit in och hälsat på dom.
Fölisen såg mycket bättre ut nu. Stygnen höll fortfarande och han kunde faktiskt gå själv. Om än väldigt halt.

Stoet är inte oförsiktigt hennes skada kommer av en annan häst som sparkat henne.

Fölets skada sitter fram på bogen som ett upp och vervänt V.
Veterinären sa att förmodligen har han fastnat eller något har nypt ett rejält tag och slitit upp såret.
Så det stora såret är uppfläkt. Frågan är hur, vad som har orsakat att det har kunnat fläkas upp så med muskler och allt. Det var ju inte bara huden utan nertill där det fortfarande satt fast var "hudstycket" ca 80-10 cm tjockt. Istället hat det följt muskelgrupperna inåt i bogen när det har fläkt.

Jag kan ju ta något kort på hur det ser ut nu. Men nu kommer jag inte in på sjukhuset igen förrän måndag.

Tack för förklaringen - då stämmer det bättre :smirk:. Jag hakade först upp mig på storleken i såret och sårets utformning och tänkte att sådana sår kräver dels mkt styrka men även att det liksom nypertag i skinnet för att huden/skinnet ska spricka åt två håll/ tre han sprack ju även inåt...

Antingen har något nypt tag i skinnet och han har slängt sig bakåt eller så har han först blivit spetsad på något vasst och först tryckt på framåtför att sedan slängt sig bakåt...Usch och fy stackars krake :crazy:

Håller tummarna för honom...

Helen

Senast ändrad av en moderator:

clownen skrev:
Tack för förklaringen - då stämmer det bättre :smirk:. Jag hakade först upp mig på storleken i såret och sårets utformning och tänkte att sådana sår kräver dels mkt styrka men även att det liksom nypertag i skinnet för att huden/skinnet ska spricka åt två håll/ tre han sprack ju även inåt...

Antingen har något nypt tag i skinnet och han har slängt sig bakåt eller så har han först blivit spetsad på något vasst och först tryckt på framåtför att sedan slängt sig bakåt...Usch och fy stackars krake :crazy:

Håller tummarna för honom...

Helen

Ja typ något sådant har hänt.
Nu har jag gått igenom hela hagen. Finns inget ute i själva hagen. Hittar inget blod/hår eller skadade stolpar eller så.
Men det är en liten hage först som mynnar ut i den stora beteshagen. I öppningen där finns en grej han skulle kunnat skada sig.
Men då ska han ha kommit längs med staketet och förmodligen ha försökt knö sig igenom öppningen med någon annan häst och dessutom försökt hoppa över stolpen för det är alldeles för högt upp för hans skada. Det är ca 4 dm högre upp. Och han måste kommit i en något udda vinkel för att haka fast så, men om han hoppat över så, så ska jag vara väldigt tacksam att han inte har fläkt upp sig över magen och bak också. Det är ett fast staket och tur är väl det för han kunde ju blivit spetsad om det bara varit en stolpe.
På kliniken berättade de att de haft en fölunge som spetsat upp magen på en stolpe och tarmarna kom ut. Jag glömde fråga om den klarade sig.
Öppningen är bred nog för tre hästar men man vet ju inte om de blivit skrämda eller så.
Det måste vara där han skadat sig för placeringen av såret och det hållet det fläkts upp åt är det enda stället i hela hagen som skulle fläkas åt det hållet. Även om det ser otroligt ut att han ska ha kunnat fastna där.
Stallägaren är alldeles ifrån sig. Han har ju haft hästar där i 15 år och själv haft många föl men ingen har ju skadat sig där tidigare.
I fortsättningen stänger vi mellan de olika hagarna.
Ja tänk vad det kan hända mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Nej,,,vad trist för dig.
Tyvärr är det så att hur mycket vi än försöker skydda våra hästar från både det ena och det andra så lyckas dom alltid hitta något sätt att göra sig illa på.

Jag hoppas att allt blir bra med din lilla fölis.

*tröstkramar*

Du får uppdatera oss om hur det går.....

Ja idag har jag varit och hälsat på dom igen.
Fölis var sämre idag. Hade högre temp och fick inte med sig benet fram lika bra som igår.
När jag borstade av så lät det ihåligt, tomt halvvägs upp på halsen och över den muskel som sitter på utsidan över frambenet.
Det är mycket vätska. Men jag tyckte det lät som om det var luftfickor. Ja vi får se. Det var en av vårdarna som var in nu. Hon skulle ringa vetrinären som kommer in lite senare.
Men de var glada över att han är så snäll att hantera, och att stoet tillåter alla att komma in.
Några av de andra fölisarna där är helt ohanterade och de har ett j-kla jobb bara att tempa dem eller få tag i dem i boxen. Och alla ston är inte så välkomnande heller.

Så forferdelig!

Krysser fingre for føllet, og kram til deg.

Hoppas han blir bättre snart, har själv ett föl som varit sjuk sen födseln i juni :cry: , det är jätte jobbigt när de pendlar iblan bättre och sen betydligt sämre. Lycka till
LINDA

det är lätt hänt att det blir luftfickor när det blir såna sår....jag känner alla som jobbar på kliniken( om det är Kd)och din häst får bra vård :bow: ..det brukar se hemskt ut och det är nog ganska normalt att det blir sämre efter ett par dagar...lite otur bara att det är mitt i rötmånaden.....men jag håller tummarna för din lilla pålle :bow:

Jätte tråkigt, en mardröm att det ska hända något med de små. Hoppas han repar sig snart!! Stor kram på dig!!

Hej Kima :D

Idag var jag nere på kliniken och skulle hälsa på...då stod dom och gjorde rent såret på din lille fölis och dom sa att båda dessa hästar hade Stora A i uppförande :bow:, han var så duktig din lille och stod så stilla nä dom spolade och gjorde rent såret...sen tädde dom på bogskyddet och då undrade han lite men stod stilla och lät sig kläs på utan problem..så när jag åkte så var han nyengjord med gasväv o bogskydd på :D

Jo fölisen uppför sig väl. Vi har övat mycket hemma, men faktiskt är han otroligt lugn och harmonisk. Kul med lite beröm i allt tråkigt. :bow:
Stoet har ju däremot en tendens att hetsa upp sig lite så det är skönt att hon håller sig lugn.
Första tre dagarna rann det svett om henne. Hon höll sig lugn, förmodligen pga fölis men var ändå så stressad att hon svettades av att stå i boxen bara.
Personalen på ATG i Karlstad är helt underbara. Väldigt trevliga och hjälpsamma och rara.
Igår fick hästarna faktiskt gå ut i en liten hage en stund.
Det verkar ha gått bra efter omständigheterna. Såret har visserligen gått upp. Alla stygn har gått upp. Det ser hemskt ut. Men fölis har inga problem att gå. Det känns mkt bra. När jag hittade dom i hagen kunde han ju inte gå med det frambenet utan släpade det efter sig.
Förmodligen var det pga smärta.
Veterinären tror att han ska bli helt återställd men att det kommer att ta väldigt lång tid att läka. Men jag ska ju ändå behålla honom och han ska ju ändå gå i hagen i ett år så vi har ju tid.
För magstarka kan gå in på min hemsida www.kihlson.se och se bilder på såret. De ligger i bildarkiv; Kaleos album, längst ner.
Men det ser inget trevligt ut om Ni är känsliga.
Ja just det. Fölis har fått ett namn. Leo för att jag gillar det och jag vill ha korta namn lätta att uttala. En kompis kom på att sätt stoets två första bokstäver framför så blev det Kaleo.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 022
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka