Nu är det dags!

Minni-Borg

Trådstartare
Hejsan! Nu skall jag börja med kaninavel, som jag drömt om i hela mitt liv. Jag har valt dvärgvädur för att jag är intresserad av hoppning och det är en trevlig ras. Jag var och tittade på två unghonor idag som är 7 veckor gamla och en jättefin hane! Hanen är dock 3 år. Honorna är syskon. Alla dom har stamtavla och är märkta! Jag har en hane från förut som nu är 2 år, renrasig dvärgvädur men dock utan stamtavla.
Jag hade tänkt att min gubbe skulle bygga en bur åt nya hanen och en åt honorna, och en "födningsbur". Hur låter det? Min gamla kanin har jag haft inne tills nu, är det lämpligt att ha honom ute nu, eller är det för kallt att lägga ut honom nu när han inte är van?
Hur gamla kan honorna vara tills jag parar med hanarna? Och hur mycket kan ta för en unge? Vad är lämpligt att ge en dräktig/digivande hona och till hannarna?

Det blev mycket... tacksam för svar!

Sv: Nu är det dags!

Det finns många bra böcker om ämnet och även om jag inte vet speciellt mycket om just kaniner så hade jag nog rekommenderat dig att ta reda på så mycket du orkar innan du börjar avla. Du kanske kan få åka hem till någon med kaninuppfödning och kolla.

Att syssla med avel är inget man gör utan att ha stora kunskaper om själva djuret och dess genetik, det är så många som t.ex. tar föl på hästar både hit och dit och jag har svårt att tänka mig att man främjar aveln genom att "bara göra för att det är roligt".
Det är liv man föder fram och det är liv man sysslar med. För djurens skull bör man alltså kunna väldigt mycket om det man håller på med.

Här är en sida som kanske besvara några av dina frågor. :)

http://home7.swipnet.se/~w-77537/kavel.htm

Att syssla med avel är inget man gör utan att ha stora kunskaper om själva djuret och dess genetik

Som uppfödare bör man även kunna svara på frågor från sina kunder även efter köpet, men alla är vi barn i början..;)

Innan du ens börjar fundera på att avla ska du ta reda på alla dom där frågorna, det är rätt basic.
Det tycker jag att man ska göra innan man kollar på djur man ska avla med och så, det är mycket man måste kunna!

/ Nagelacksberoende :love:

Innan du ens börjar fundera på att avla ska du ta reda på alla dom där frågorna, det är rätt basic.

Det är väl det hon gör nu. eller?:smirk:
Hon ställer ju frågor här för att få svar och råd från lite mer kunniga människor.

NagelacksBeroende.....Du verkar vara duktig på kaniner efter vad jag har läst på andra trådar.
Kan du kanske ge en hjälpande hand?;)

Jag själv kan tyvärr inte så mycket om just kaniner.

Jag menade att jag tycker att hon ska läsa på, inte fråga på ett forum, visst det är bra att få lite mer fakta och veta hur andra människor har gjort. Men det finns mycket bra fakta på internet och i böcker! :)

Att syssla med avel är inget man gör utan att ha stora kunskaper om själva djuret och dess genetik, det är så många som t.ex. tar föl på hästar både hit och dit och jag har svårt att tänka mig att man främjar aveln genom att "bara göra för att det är roligt".
Det är liv man föder fram och det är liv man sysslar med. För djurens skull bör man alltså kunna väldigt mycket om det man håller på med.
WORD :love:

I övrigt så bör man ta reda på;
*Nedärvningsbara sjukdommar/åkommor
*Färggenetik
*Allmänna kaninsjukdommar
*Dräktighet och födsel (+ möjliga komplikationer/sjukdommar)
*Veterinärmedicinska kanin tjosan (så som vaccinationer och likn.)
*Utfodring
*Hur man akutavlivar

och förstås övriga baskunskaper :D
Bli medlem i KAF lr ngn hoppförening och kanske någon rasförening om det finns. Läs rasstandarden innan du köper djur, iaf om du ska föda upp renrasigt för renrasigamål :crazy:

Typ kolla runt på olika forum bland personer som vill köpa sin första kanin kanske och har massa frågor, eller bara frågor i allmänt. Samla in frågorna och se om du kan svara på dem. Som uppfödare får man många frågor som varierar något oerhört..

Hejsan! Nu skall jag börja med kaninavel, som jag drömt om i hela mitt liv. Jag har valt dvärgvädur för att jag är intresserad av hoppning och det är en trevlig ras. QUOTE]

många tror att dvärgvädur är bästa rasen att hoppa med.. men det stämmer inte alls!! eller förstås om du vill hoppa låga hinder (50cm neråt) går de nog bra, men om du vill börja hoppa högre klasser så är olika blandraser väldigt bra!

Hejsan! Nu skall jag börja med kaninavel, som jag drömt om i hela mitt liv. Jag har valt dvärgvädur för att jag är intresserad av hoppning och det är en trevlig ras. QUOTE]

många tror att dvärgvädur är bästa rasen att hoppa med.. men det stämmer inte alls!! eller förstås om du vill hoppa låga hinder (50cm neråt) går de nog bra, men om du vill börja hoppa högre klasser så är olika blandraser väldigt bra!

Exempel på blandraser? :)

joo visst det är jättekul med kanin avel ...jag har själv provat men det är väldigt dumt.det finns så många kaniner som ingen vill ha de sitter i en bur o glor dag ut och dag in är det inte bättre att man börjar med att ta hand om dom innan man skaffar fler?så lätt är det inte att bli av med dem.:P

Ett superbra forum för rasavel är www.kanin-net.nu, där får du snabbt svar på alla frågor!

Dvärgvädrar funkar ofta jättebra som nybörjarhoppkaniner eller om man vill kombinera rasavel med hoppning, men om man bara vill hålla sig till hoppning så köper de allra flesta sina kaniner från kända hoppuppfödare, som föder upp korsningskaniner efter meriterade föräldrar. Mer om kaninhopning hittar du på www.skhrf.com eller welcome.to/kaninhoppning.

Lycka till!

Du ska få ett tips! se till att ha många burar av tillräcklig storlek. En till hanen, en till honorna, en till hanungar och en konvalecentbur är det absolut minsta antalet burar, och då är det stora burar eller boxar jag pratar om.

Lånar systers anv namn.

Jag såg att du fått en bra länk av en annan, tänkte bara säga att det inte är någon bra idé att ta ut kaninen nu (om du inte redan har gjort det) iom att kaniner inte tål temperatursskillnaden. Man kan inte ta in dem mitt i vintern heller, för då får de värmeslag.

Jag vill nog hålla med Mella som tyckte att man ska se till att det finns avsättning för djuren först - det finns alldeles för många djur som far illa....

Inom marsvins- sfären finns det minst två ställen som tar hand om oönskade marsvin, Marsvinshjälpen och Eragons, om det finns något liknande inom kaninsfären kan du förmodligen lära dej otroligt mycket av dessa människor om hur man tar hand om, föder upp och beter sej mot kaniner, de har förmodligen en jättestor vilja att dela med sej av sin kunskap. Sök på omplacering kanin.

Mvh Lisbeth

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Däggdjur I torsdags förra veckan när jag hälsade på pojkvännen fick jag ett samtal. Det var min pappa som undrade om vi hade plats för en kanin...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 567
Senast: DarkInNight
·
H
Däggdjur Berättar lite först om situationen: Har skaffat mig en Dvärgvädur med en japansk teckning (Brunsvart-randig). Kaninen kommer i första...
Svar
1
· Visningar
943
Hundhälsa Är ny här men har spanat in en hel del trådar de senaste veckorna. Nu postar jag min första fråga här. Jag har en liten blandrastik...
Svar
8
· Visningar
2 619
Senast: Leea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama