Nu är de brådis!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare linneaforss
  • Startdatum Startdatum
L

linneaforss

22/4 ska ja å russet starta 2 lopp på samma dag!
Hjälp mej hur bygger ja snabbast upp mjölsyreuthålligheten?
han har rätt bra grundkondis...men de är när man drar på som krafterna inte räcker hela tiden...tips tack :)

Sv: Nu är de brådis!

Japp de gör jag. Men jag tror ja ska öka hans joggtempo..

Mina shettisar går galopp intervaller. Och jag värmer dem gärna i galopp på rakan just före loppen oxå... Så om du ser en galning ute på rakan i full galopp så e det jag det :rofl:

:O galopperar innan lopp!? galna människa :O såg en på valla som galopperade runt sin shettis inne på banan som en galning..varv efter varv....hade nästan lust att slänga ur kusken ur sulkyn.... de va ja inte ensam om...hoppas de inte va du :)

Nej det va inte jag :D
Jag galoppar bara på rakan eller på någon bra plats där man inte är ivägen.
Min ena ponny går bäst om han får dra ur sig i galopp före start.

giffan skrev:
Nej det va inte jag :D
Jag galoppar bara på rakan eller på någon bra plats där man inte är ivägen.
Min ena ponny går bäst om han får dra ur sig i galopp före start.

Min ponny var likadan, sadeln var alltid med tills jag blev för lång och så galopperade vi sansat i värmningen inget flängridande alltså utan kontrollerat.

Han gick mycket bättre under de åren jag kunde galoppvärma än sen när jag vuxit ur honom. (Det fanns inte så många banor där man hade tillgång till rakabana då)

Hej Linnea!

Du har ju rätt god tid på dej,med tanke på att hästen har bra grundkondis.

Vårat upplägg går till så att vi "tungjobbar" våra pållar den här årstiden,det innebär varannandagsträning i backar och ungefär 40-60 minuter varje gång.(Varmbloden och russ tränar på ungefär samma sätt.)Det blir som intervallträning eftersom vi skrittar ca.1.5 minut mellan travpassen.

Sedan beror det på om det är en yngre häst eller en äldre.Vi har varit 2 ggr med lillpållen till banan,då får han bara springa och "lalla" med andra hästar.

Är det en äldre häst så kan det behövas ett jobb på bana en gång i veckan nu då.

Sedan beror det på om du har tänkt vinna första starten eller inte.....

Det är aldrig vårat mål,vårat mål(eftersom vi inte har egen bana)Är att pållarna skall starta sig i form,så slipper vi köra så m.k.t. jobb.

Men det är ju klart,har man tänkt rada upp segrar,gäller det att hitta rätt typ av lopp,och vässa lite mer innan start....

Själv ställer jag mig tveksam till att ponnyerna skall starta 2 ggr på samma dag.
Men det beror ju helt på om det är en som alltid tar ut sig,eller en som inte tar i alls.

Så det kommer nog bli bra för dig!Berätta hur det går!

Stally:)

stally skrev:
Hej Linnea!

Du har ju rätt god tid på dej,med tanke på att hästen har bra grundkondis.

Vårat upplägg går till så att vi "tungjobbar" våra pållar den här årstiden,det innebär varannandagsträning i backar och ungefär 40-60 minuter varje gång.(Varmbloden och russ tränar på ungefär samma sätt.)Det blir som intervallträning eftersom vi skrittar ca.1.5 minut mellan travpassen.

Sedan beror det på om det är en yngre häst eller en äldre.Vi har varit 2 ggr med lillpållen till banan,då får han bara springa och "lalla" med andra hästar.

Är det en äldre häst så kan det behövas ett jobb på bana en gång i veckan nu då.

Sedan beror det på om du har tänkt vinna första starten eller inte.....

Det är aldrig vårat mål,vårat mål(eftersom vi inte har egen bana)Är att pållarna skall starta sig i form,så slipper vi köra så m.k.t. jobb.

Men det är ju klart,har man tänkt rada upp segrar,gäller det att hitta rätt typ av lopp,och vässa lite mer innan start....

Själv ställer jag mig tveksam till att ponnyerna skall starta 2 ggr på samma dag.
Men det beror ju helt på om det är en som alltid tar ut sig,eller en som inte tar i alls.

Så det kommer nog bli bra för dig!Berätta hur det går!

Stally:)

Tack så mycket för ett bra svar! :D

Jag är rädd att jag inte kör så långt som jag bör göra :P utan jag kör många fler gånger i veckan i stället, är ju ryttare i grunden :p Kör 4-5 gånger i veckan.
Har tillgång till: Rakbana ca 800 m lite tyngre. Där brukar jag köra 6 intervaller...i trav utan vila i mellan alltså det blir 3 gånger fram och tillbaka 6 x ca 800. Sen skrittar ja 10 min innan och ca en kvart efter. Är det lagom tycker du?
rundbana...(liten mer som en uppvärmingsbana)
Backträning...som ja dock måste ta transporten till.
Mycket grusvägar. :)
Å så 2 mil till Sundbyholms Travbana

Det är de ja har att träna på :)
Han blir 6 år i år.
Och nej han är ingen som tar ut sig så mycket i loppen. Så det brukar gå bra med 2 lopp per dag.
Startade honom 2 lopp senast. Då va han placerad i båda loppen. sänkte sig från 32 -22 i första loppet...andra loppet gick han 23! så han hade ju krafter kvar.
Ska starta på Solvalla innan 22/4 Men då blir det nog bara ett lopp. Och inte lika svårt lopp. TIlls dess så måste ja få upp farten på honom. Eftersom han har chans att vinna det förhoppningsvis. Eftersom det är penninglopp och han har väldigt lite pengar för sitt rekord. + Att han kan springa mycket snabbare än sitt rekord nu.

Men sen 22/4 ska han bara ha bra form så han klarar de två loppen. Som han lär få kämpa lite i. Då är mitt mål bara att placera mig i båda :D

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka