Sharpless
Trådstartare
Att kommunalpolitiker går till val på att satsa på sjukvården borde ju nästan vara olagligt, och det säger jag oberoende på vilket parti som tar upp det.Precis.
Sedan gäller det ju också att vara medveten om att olika saker bestäms på olika "nivå" i politiken. Vi har tex kommunala politiker från M som skriver om att de vill storsatsa på sjukhus osv, men tittar man på hur det skötts i Stockholm under de år som M fått styra så ser vi ju att våra kommunala politiker och deras vänner "högre upp" verkar ha olika prioriteringar. Tyvärr.
Problemet är väl att just landstingsvalet är ofta förbisett, det pratas mycket om kommunpolitiker, och riksdagspolitiker. Och absolut att sjukvård är en viktig fråga för många, men ändå finns det väldigt lite intresse för just landstingen/regionerna (varför detta onödiga namnbyte?).
Skulle det gå att omforma sjukvården på något sätt, så att det inte sker en massa kontraproduktiva nedskärningar och liknande? En del av mig skulle älska att ha en diskussion med någon av de som är ansvariga, men eftersom jag känner mig själv, vet jag att jag antingen bara skulle sitta tyst, eller så skulle min hjärna hamna i ett läge där allt är enbart svart eller vitt, och gråskalor inte existerar. Får se om jag någon dag kan lyckas få min hjärna att dels sluta med sånt, men även bli snabbare på att formulera sig. Det är inte många som har tålamod att vänta 10-20 sekunder, eller mer, på att jag ska få fram de ord som jag tror passar bäst i just den här meningen.
Men nu börjar nog den här delen av diskussionen röra sig mer mot partipolitik snarare än NPF. Vilket jag inte hade haft något emot i en diskussion öga mot öga, men risken att det spårar ur på grund av missförstånd ökar när det kommer till text.