Det handlar ju inte nödvändigtvis om medicin, speciellt inte för personer med autism på olika nivåer. Det handlar ju om hur samhället förhåller sig till en och hur man själv försöker förhålla sig till samhället. Alla har inte problem i skolan heller, snarare med det sociala som i sin tur gör att man inte kan fokusera på skolan tex i tonåren då det sociala är jätteviktigt eller att man på andra sätt i resten av livet stöter på svårigheter och utvecklar andra problem.Eftersom psykiatrin/bup verkar vara överbelastade med enorm långa väntetider på utredningar, tror jag mycket på att man måste lära känna sig själv, och hitta en balans mellan aktivitet och vila.
Inte bara om man tror sig ha en diagnos, utan egentligen alla.
Alla klarar inte av att jobba 100%, och då gäller det tyvärr att anpassa sitt liv efter det för att må bra. I stället för att köra slut på sig själv med lång återhämtning.
Jag menar egentligen inte bara arbete, utan generellt. Det kan gälla sociala aktiviteter, hur länge man behöver sova, hur många/eller hur få projekt man orkar dra igång osv osv.
Man måste lyssna på sin kropp. Alla har vi olika kapacitet.
Medicin i all ära, men min personliga åsikt är att den kan lösa endel, men är inget quick fix som löser hela livet.
Jag har ingen diagnos, har inga problem att jobba heltid. Men ser till så mitt ”ledighets-schema” är väldigt luftigt. Avskyr att ha saker planerade på lediga helger, det stressar mig. Utan vill göra det som jag orkar. Träffar ganska sällan folk på ledig tid. Jag är rätt introvert. Sociala sammanhang är roligt, men tar energi.
Hur får man ens ett barn i 13-16 års ålder att acceptera att den inte kan passa in utan att den börjar må dåligt över det?
Jag är snart femtio och trots en på ytan relativt funktionell tillvaro med en "högre" men anpassad tjänst lyckas jag inte få "balans" i tillvaron. Vad är ens balans? För mig är det i stort sett bara omöjliga val alltihop. Alla kommer med sin del av nackdelar lika stora inom alla val. Det finns inget val där mitt liv är särskilt funktionellt och jag har ändå bara "drag av". För de jag känner som har mer full on är det ju mycket, mycket svårare.
Balans kan möjligen uppnås om man har massor av pengar och därmed inte måste generera en inkomst tillräckligt stor för att köpa de tjänster man själv inte klarar av att utföra för att livet ska bli funktionellt.