Nosgrimmor?

Sv: Nosgrimmor?

Det är en rem som går mellan käkremmen och undersidan av nosgrimman som förhindrar att hästen skakar av sig tränset (vilket är lätt gjort med fjordingar som har stor panna och små öron).

kl

Har provat med remontnosgrimma idag. Köpte den från h**ks i helgen. Lillen har verkligen stor skalle! :eek: Nosgrimman är i stl full, och han har den på tredje hålet utifrån (alltså på remmen som går upp runt bakom öronen)..

Tror han trivdes med den, verkade lugnare i munnen.. så jag ska använda den ett tag nu, och se om det var nosgrimman som gjorde det, eller om vi bara hade en bra dag
:)

Det är en rem som går mellan käkremmen och undersidan av nosgrimman som förhindrar att hästen skakar av sig tränset (vilket är lätt gjort med fjordingar som har stor panna och små öron).

Aha, ok.
Kanske något att ha i bakhuvudet när jag ska köra min welsh mountain, även de har bred panna och VÄLDIGT små öron.
Funderar även på att fläta fast nackstycket på henne för säkerhetens skull...
Är det en speciell rem ni använder eller hur gör ni??

kl

Har provat med remontnosgrimma idag. Köpte den från h**ks i helgen. Lillen har verkligen stor skalle! :eek: Nosgrimman är i stl full, och han har den på tredje hålet utifrån (alltså på remmen som går upp runt bakom öronen)..

Tror han trivdes med den, verkade lugnare i munnen.. så jag ska använda den ett tag nu, och se om det var nosgrimman som gjorde det, eller om vi bara hade en bra dag
:)

:-D de brukar trivas med remontgrimman. Spänn den löst bara så han kan vidga näsan ordentligt om han går ett hårt pass..

Näbbremmen som medföljer vanliga ridträns är kanon, då är det bara att trä den under käkremmen och nosgrimman och knäppa ihop den, perfekt :)

Jag använder aldrig nosgrimma.

Har kommit fram till att jag inte har något bra argumnent till varför jag ska använda den.
Ett ba motargument är att om jag har en nosgrimma som stänger igen hästens mun så ser jag inte lika enkelt när jag blir för hård i handen.

/M

Ingen fler som har nåt att skriva om nosgrimmans vara eller icke vara på en unghäst?

Jag har en som räknas som 4 i år.. När jag började tömköra henne gjorde jag det utan nosgrimma. Men hon gick lätt och gapade och fipplade och koncentrerade sig dåligt så du har jag en engelsk nogrimma löst spänt för att påminna henne om att munnen ska vara stängd. Spelade ingen roll att man var jättemjuk i handen, hon höll på ändå.

Man får ju gå efter individen. Helst hade jag fortsatt utan, och kanske kan jag ta bort nosgrimman en dag när hon är van körhäst. Men vissa fungerar helt enkelt bättre med nosgrimma, och då tycker jag att man ska använda det.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
431
Senast: Rugge
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 905
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka