Nosgrimmor?

F

fossig

Funderar lite på det här med nosgrimmor...:confused:

Använder ni nosgrimma när ni kör/tömkör?
Varför?
Vilken modell? - Varför dem modellen?

Vilken modell använder ni till unghästar?
Varför?
Vilken modell? - Varför dem modellen?

Varför använder ni inte nosgrimma?

Nåt annat vettigt att säga om nosgrimman vara/icke vara?

:confused::):)

Sv: Nosgrimmor?

Jag använder inte nosgrimma vare sig vid körning eller ridning.
Min nordsvensk har inte haft någon sen hon kom till oss sept -04. Har inte saknat den.
Vill vända på en av dina frågor lite - varför skulle jag använda nosgrimma?

Jag vet inte hur det är inom körningen, men inom ridningen inbillar jag mig att många har den som en utsmyckning, och resten för att hålla igen mun på hästen, vilket kanske skulle fungera lika bra med annat bett och/eller mjukare händer!

Lilla russet hade nosgrimma när hon kom, men jag tog av den efter ett tag. Hon blev mycket lugnare med huvudet vid ridning, och grejar inte alls lika mycket med munnen.

Dessutom tycker jag hästarna är vackrare när man ser mer av dom - ju mindre jox desto bättre ;) ja, lokselen tar ju lite plats, men....

Lotta

Jag använder inte nosgrimma idag.. och får frågor varför jag inte använder..:crazy:

Mer svar på frågorna, vill höra (läsa) fler synpunkter!

Fnys bara lite överlägset, som om du vet något som dom aldrig kommer att lära sig :D
Nej, skämt åsido så skulle jag nog faktiskt kontra med frågan - på vilket sätt ser du på min häst att den verkar fattas?

Själv är jag väldigt o-prylig när det gäller hästarna. Så basic som möjligt. Inte en massa onödiga skydd baraifallomatt eller annat bjäfs som är modernt men ganska verkningslöst.
Sen har var sak sin plats och funktion, och behövs säkert emellanåt, men det går mode i prylar och är alldeles för mycket business!!!

Min dotter sa när vi haft Fia-Lina ett tag (nordsvensk) att "vi måste köpa skydd, mamma!"
"-Varför då???"
"-Jo, det måste man ha!"
Hon stryker sig inte och har öht inte varit skadad på det sättet sen hon kom (har lite dåligt minne, men inget värt att minnas i alla fall) så varför skydd? Största skaderisken i så fall är väl i hagen, på det sätt mina hästar används. Alltså inte hård träning eller tävling. Eller möjligen när hon går i skogen, men hur vettigt är det då med skydd som pinnar och grenar kan fastna i?

Ursäkta, gled lite från ämnet, men jag tycker det är trist att den som inte använder en massa jox ska bli ifrågasatt!

Lotta

Ok, här kommer en prylgalning.
Ja jag använder nosgrimma. För tillfället en enkel engelsk (som till de flesta körträns) men min specialbeställda remontgrimma ligger färdgi hos sadelmakaren ska bara åka och hämta den.
Nelly måste man absolut ha nosgrimma på. Annars springer hon bara runt och leker och det slutar med tungan över bettet och hon blir jättestimmig.
När jag körde in henne så ville jag hålla det så enkelt som möjligt alltså ingen nosgrimma. Ville inte "dra" ihop hennes mun. Men sedan hon fick på sin nosgrimma är hon mycket lugnare. trivs med bettet och lyssnar till det. Bara ytterst små hjälper behövs. Nu ska hon få sin remontgrimma som jag hoppas kommer passa bättre. Åsnor har lite tight om utrymme för att nosgrimman ska sitta bra så vi provar med remonten istället. Inget ont med nosgrimma om den är rätt använd. Mina nosgrimmor sitter ytterst löst så de kan fortfarande röra munnen ordentligt men inget utrymme för bus med bettet..

Använder inte nosgrimma till de hästar som funkar bra utan. Kollade i munnen givetvis.

Till nordsvensken hade jag nosgrimma för annars gapade han såfort han inte var i balans och OVILLIG att göra en snygg balanserad halt. Det ser inte snyggt ut och det tar bort bettets effekt. Nosgrimma på=lydde bättre utan tjafs. Vi körde mycket gäster och det är snyggare om han har munnen stängd på deras videokameror o foto. :)
Tömkörde däremot utan nosgrimma, för att se exakt hur mjuk jag behövde vara och för att träna bort ovanan.

Nu kör jag utan nosgrimma på kallbloden. Ägarinnan använder inte nosgrimma, och det behövs inte att jag sätter dit någon heller.
På tävling vill jag ha det till körtränset, men man behöver ju inte spänna den.

Hur gör ni med unghästar?
Vad talar för och emot att använda nosgrimma på unghästar?

Hur gör ni med unghästar?
Vad talar för och emot att använda nosgrimma på unghästar?

Använder nosgrimma ytterst löst sittande som en säkerhetsgrej. Efterhand lär man sig hur de vill ha det.... Men tycker iaf. att risken är för stor att de bara gapar och springer så jag vill ha den där..
Vad jag inte gillar dock är när man drar åt nosgrimman så hårt att de inte kan få så mycket som två millimeter mellanrum mellan tänderna. Då kommer de att få skador i både käke och på tänder. Och man kan hindra andningen.

Använder nosgrimma ytterst löst sittande som en säkerhetsgrej. Efterhand lär man sig hur de vill ha det.... Men tycker iaf. att risken är för stor att de bara gapar och springer så jag vill ha den där..

Så säkerhetsgrejen är att förebygga att de springer och gapar?

Så säkerhetsgrejen är att förebygga att de springer och gapar?

Ja det händer. Vissa är även väldigt livliga i munnen och då får de lätt tungan över. Bra att kunna motverka det.
Har haft en hel del unghästar och jag tycker det är tryggast att ha nosgrimman på..

Jag både rider och kör utan. Ärligt talat mest för att när jag köpte huvudlaget i storlek "oversize" så gick inte nosgrimman runt nosen i alla fall. Så den togs bort helt enkelt.

Nackdelen med att inte ha en häst i traditionell storlek är att grejorna inte passar :p

Jag både rider och kör utan. Ärligt talat mest för att när jag köpte huvudlaget i storlek "oversize" så gick inte nosgrimman runt nosen i alla fall. Så den togs bort helt enkelt.

Nackdelen med att inte ha en häst i traditionell storlek är att grejorna inte passar :p

Synd du bor en bit bort annars är det lädersömnadskurs i Skara i Mars...
Känner igen det där med att inte passa. Bred panna, kort huvud, brett huvud, liten runt ganascherna, svårt att hitta huvudlag och grimmor som passar riktigt bra. Blir bra med en kurs. Sedan göär jag mina grejer själv :-)

Ingen fler som har nåt att skriva om nosgrimmans vara eller icke vara på en unghäst?

Åsna eller shire...same same... eller i vart fall samma problem :rofl:

Det ena är för kort och det andra (iaf. för min del) är för långt. Blir bra när man kan göra grejerna själv så de passar :-)

F.ö så satt jag och kikade lite i Anders Erikssons bok Körning idag. Och där stog det att: nosgrimman används för att få bettet på rätt plats och att det sedan ska hållas kvar där.
Då kom jag att tänka på att jag bytte faktiskt nosgrimma på Nelly för att jag tyckte bettet hamnade för långt bak och där blev fel vinkel på skänklarna. Bytte då så nosgrimman var kortare över nosen och bettets fäste vid huvudlaget då hamnade längre fram. Då fick jag en mer korrekt vinkel på skänklarna. OBS att under nosgrimman på mina pluttar får du in bra mycket mer än två fingrar. Där stog vidare också att nosgrimman inte används inom skogskörning/ på åkrarna för där används vanligtvis inte bett med skänklar och då finns ju heller ingen vinkel som man måste ta hänsyn till..

Ja just det, det kan ju vara en vettig synpunkt förstås. Jag kör ju och rider Tom på ett alldeles vanligt tredelat bett utan skänklar - så för vår del spelar det mindre roll med eller utan nosgrimma då!

När jag tömkör har jag i regel achennosgrimma, men ska se till att byta till remontnosgrimma då jag hört att det ska vara bättre för hästens tänder. Hästen ifråga har en ful ovana att lägga tungan över bettet vid all träning, därför har jag nosgrimma. Tänderna kollade, porvat olika bett osv... Men han har gjort så länge och jag vet inte om det beror på dålig vana som sagt.

När jag kör använder jag ett annat huvudlag som tyvärr bara har vanlig engelsk nosgrimma. Den funkar sisådär men jag ska försöka byta till en remontnosgrimma även där.

Har nosgrimma endast vid tävling då det är ett krav, aldrig annars.

Vi har nosgrimmor på alla körhuvudlag, eftersom dom flesta är måttbeställda och nosgrimman fastsydd så hade det blivit väldigt fult att försöka ta bort den. Vi använder även nosgrimman till att sätta fast "säkerhetsremmen" under käken i så den är ganska nödvändig.

Vi har nosgrimmor på alla körhuvudlag, eftersom dom flesta är måttbeställda och nosgrimman fastsydd så hade det blivit väldigt fult att försöka ta bort den. Vi använder även nosgrimman till att sätta fast "säkerhetsremmen" under käken i så den är ganska nödvändig.

Ok, säkerhetsrem???

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
431
Senast: Rugge
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 905
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka