Nosgrimmans funktion?

Sv: Nosgrimmans funktion?

jo när han reds in första gången, inte av mig, så hade de först och främst inget trevligt bett ( kwimbeleggsbett ) tror inte stavningen blev helt rätt där haha. de drog i honom hela ridturerna för att han inte skulle sticka, det gjorde han ändå tillslut, han gapar och lyckas lägga över tungan och lyckas även bita tag i bettet, detta har han fått göra då med tidigare ägare. när jag tog mig an honom så tog jag mig an även en jätte duktig beridare som hjälper till att hålla lektion och hon även hänger med ut och rider då jag har två hästar. Hon förklarade det så för mig att i vissa fall " som i mitt fall " behövs nosgrimman så han inte kan göra detta bus längre och så vi naturligtvis kan visa honom att vi aldrig ska dra honom i munnen heller, menigen är att när han förstår det längre fram kanske grimman kan åka av;) själv gillar jag western utrusting och min andra pålle har ett westernträns utan nosgrimma och det gillar jag. ibland måste han med ridas med en rem runt nosen i tränings syfte.

men men man får väl titta tillbaka på resultaten, min häst håller på att förvandlas till en liten prins och i detta fallet har ett tre delat bett och en ny nosgrimma verkligen hjälpt oss ;)

kl*

Min häst gapar rätt mkt just nu.. och det började hon med för att jag var alldeles för hård i handen ibland när vi "bråkade", och har haft en hel del dragkamper. Hon fortsätter med gapandet just nu "ifall att" jag skulle bli sådär hård i handen liksom, hon blev van gapa och vanan har fortsatt.
Hon är kollad i munnen och både ET och massör har varit hos oss.

Nu har jag tänkt prova att dra åt nosgrimman lite, INTE för hårt, men vi är en av dom som brukar ha extremt lösa nosgrimmor som "sladdrar". Så min plan är att prova dra åt den till det normala, och se om hon slutar gapa då. Så småningom kan jag nog börja rida utan nosgrimma ibland som vi gjort innan, och släppa lite på nosgrimman så småningom.

En del hästar kan faktiskt gapa om de är irriterade på att nosgrimman sladdrar, så att spänna den lagom hårt/löst är nog en bra plan.

Okej, men hon gapar även när jag rider utan nosgrimma. :/ Hon gjorde aldrig sånthär förut, men nu i våras hade vi en riktigt jävlig period med massa dragkamper, och det var då hon började gapa för att komma undan handen.

Då tror jag att hon har problem med lösgjordheten och behöver acceptera handen och bettet igen.
Slappnar hästen av i munnen så slappnar kroppen av också. Men spänner hästen munnen så spänner den hela kroppen också - Prova själv att bita ihop tänderna. :idea:

Jag skulle spänna nosgrimman som vanligt och tänka på hur jag använder min kropp - framförallt, handen. Det tar tid innan de slutar att gapa om de tidigare har gjort det av
smärta. Vi har en stackars krake som står i vårt stall som troligen gått med en låsning i korset väldigt länge, hon sparkas fortfarande ibland när man rör henne vid korset - 6 månader
efter att hon behandlats för det och blivit friskförklarad, det sitter numera i huvudet på hästen.

Oki, tack så mkt för din åsikt. :) Detdär kan vara mycket möjligt. :) Hon går bättre de dagar jag rider för min tränare, men stundtals gapar hon även då. Men vår tränare får båda oss att komma till korrekt ridning på ett helt annat sätt då såklart. Så vi kör på normalt åtspänd nosgrimma och fortsätter rida för vår tränare så får vi säkert bukt på problemet så småningom.

Nosgrimma är inte till för att stänga igen munnen på hästen. Nosgrimman är till för att hjälpa till hålla bettet på sin plats.

Om hästen ständigt gapar i samband med träns/bett så är det något som är fel på antingen ex. tänderna eller på felsittande/fel storlek på utrustning, eller eventuellt en för hård hand.

Min gapar när hon inte är lösgjord. När det väl kommer loss i kroppen på henne så får man höra en lååång frust och sedan så är munnen stängd. :)

Min gapar när hon inte är lösgjord. När det väl kommer loss i kroppen på henne så får man höra en lååång frust och sedan så är munnen stängd. :)

Okej, :) har aldrig ridit eller sätt en häst som gjort så. Men har däremot varit med om hästar som gått emot handen lite i början av ridpasset.

Man måste ha nosgrimma på tävling- och då är det ju bra om hästen är van vid det, annars kan bara den saken bli ett stressmoment och stress är ju något man alltid strävar efter att undvika.

Jag rider omväxlande med olika nosgrimmor eller ingen alls, olika bett och olika bettlösa alternativ- helt enkelt för att jag vill kunna rida min häst oavsett utrustning eller avsaknad av den.

Nosgrimman hjälper ju också att hålla tränset kvar på huvudet om man trillar av. Om hästen är utan nosgrimma är risken mycket större att tränset glider över öronen om ryttaren faller. Det är en av orsakerna till att jag alltid rider med nosgrimma :)

är inte det käkremmen som hjälper till att hålla tränset kvar och inte åker över öronen :P?

Iallfall så tkr jag nosgrimam är snyggt, men även utan, beror på häst o så. Sen så vill jag helst inte spänna hårt, och då föredrar jag engelsk nosgrimma. Fast sen rider jag på ridskola så jag kan inte välja vad för nosgrimma hästen ska ha.

Min häst har fått ett (stort infekterat) sår under hakan. Precis där nosgrimman sitter. Så jag kan naturligtvis inte rida med den.

När min lilla dag går i (rätt) form tuggar hon för glatta livet. :D Hon gapar aldrig och har aldrig gjort det. (inriden av mig så jag vet)

Tror nog hon trivs bättre utan för hon kan både tugga och andas fritt...
Så jag ska vara lite vannabi cowboy och fortsätta rida utan... :p

Det stämmer väll ändå inte??? :confused: Inte med engelsk.. ;) Kanske med andra... har inte så mycket koll på de andra...

Om min kuse är väldigt distraherad eller yrsig en dag så tenderar han att gapa för att demonstrera sin motvilja till att kommunicera (är upptagen med att fokusera på annat). Så ett hett tips om ni inte redan gör det är att träna kommunikation både uppsuttet och från backen, att försöka främja att hästen inte "stänger av" utan vill vara med och jobba.
Att kanske ta ner kraven så det inte uppstår mental spänning pga press som hästen upplever.
Bara ett par pusselbitar som jag själv upplever brukar vara stor del i det hela, fler tips har du ju redan fått! :)

det stämmer väl visste :P? Nosgrimmar är för att hålla hästens mun stängd och käkremmen så inte tränset glider av. Eller vad skulle käkremmen annars ha för logisk funktion :P? eller så är ja helt ute o cyklar (aa

Och om tränset åker runt, ja då har man ju fortfarande dragit för hårt i det!

Då antar jag att du aldrig ridit på ett bett med små ringar, med ett sådant har bettet lätt en tendens till att fara iväg, om man inte sätter en nosgrimma eller curb strap som håller bettet på plats, men att ens ta i tygeln kanske t o m det är för hårt tycker du?? :confused:

Jag själv använder nosgrimma på vissa hästar som jag tycker det är snyggt på, inte direkt för att jag behöver det, burkar dock använda remont på unghästar för att hjälpa till att stabilisera upp bettet i början när dom är ovan, men jag har aldrig märkt av några gaptendenser senare vare sig med eller utan nosgrimman.

Och dessutom är en lösspänd nosgrimma (och käkrem med för den delen!) lika illa som en hårt spänd, för den ligger och slår an mot bettet = väldigt fel, tycker jag då i alla fall...

KL
Har nosgrimma på båda våra hästar, fast av olika anledningar. Fullblodet helt enkelt för att hon trivs så, vilket väl förmodligen är en vanesak, hon verkar helt enkelt tycka om det extra stödet. Rider jag utan nosgrimma börjar hon krulla ihop sig, släppa stödet på bettet och sura, likadant som hon gör när hon får en ryttare med ostadig hand, och det är inte min ridning som ändras.

Unghästen satte vi remontgrimma + bettplattor på för att undvika små missöden i stil med tungan genom bettringen :crazy:. Hon har dock alltid varit väldigt "aktiv" i munnen, även utan bett kan man ibland undra om hon försöker slicka sig i örat. På senare tid har hon dock fattat vitsen med att lyssna efter små signaler, så nu har vi bytt ner oss till achengrimma och tagit bort bettplattorna, och munnen är helt lugn tills man sitter av, då börjar tunggympan igen :D. Fortsätter hon gå fint försvinner snart snokremmen också, så det blir en vanlig engelsk.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 263
Senast: Boj
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 770
Senast: Badger
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka