Nosgrimmans funktion?

Sv: Nosgrimmans funktion?

.....

*Förhindra att dom gapar, skulle dom göra det o inte har nått som tar emot är det lätt att dom börjar

Om hästen skulle börja gapa så är det dags att ta reda på orsaken till VARFÖR den gapar. Har man nosgrimma så kan inte hästen signalera om något är fel, tror inte att hästar gapar "bara för att" (men en korrekt spänd nosgrimma tillåter ändå hästen att gapa litegrann. En vanlig engels nosgrimma hindrar knappast hästen alls från att gapa

*Så hon inte börjar äta på en ridtur

Tro mig, hästar kan äta även med nosgrimma (talar av egen erfarenhet)

*Så hon inte biter nån annan häst (om det skulle hända)

Hästar kan bitas trots nosgrimma (under förutsättning att nosgrimman inte är för hårt spänd) Inte hugga rejält, men nypa (även här talar jag av egen erfarenhet, dock var jag bara åskådare)

* OCH en klassisk säkerhetsrisk, så hon inte lägger över tungan.

Vilket även det kan ske trots att man använder nosgrimma

Nosgrimmor kan, tyvärr, inte bara "avhjälpa" problem, de kan skapa problem också....

/boccia, som rider med nosgrimma bara för att hästen trivs bättre när bettet hålls mer på plats

jag har nosgrimma på en kallblodstravar valack som grejar mycket med tungan, så istället för tungband så blir det nosgrimma, så enkelt är det för mig. Han grejar med tungan och vill gärna hålla i saker ( min tröja, grimskaftet, tyglarna, ja allt han får tag på och hans bror är likadan om inte värre :P ), han fipplar helt enkelt mycket med munnen i allmänhet, i hantering, ridning, körning, ja i vardagen.

han blir mer stilla med nosgrimman och jag väljer den framför tungbandet anytime, så länge det funkar, och det har det gjort hittills, peppar peppar.

rider inte med nosgrimma på stoet, helt enkelt för att hon inte behöver det.

i min värld så använder man ingen utrustning som hästen inte behöver, det är också därför jag inte har skydd på hästar som inte slår sig "bara för att dom kanske kan eventuellt snubbla och slå sig någon gång."

När Jag rider så brukar jag ALDRIG dra åt nosgrimman för att förhinda att hästen gapar m.m.
Jag brukar ha den löst, men inte så pass löst att det ser ut som om jag har glömmt spänna den xD Utan mer så att den är löst spänd på ett behagligt sätt för hästen.
Jag tycker det är snyggt med nosgrimma, och jag har aldrig riktigt fundera på att rida utan nosgrimman, men det ska jag pröva nu xD :-)

Min förra kompis hade nästan aldrig nosgrimma på sin arab valack, bara på tävlingar.
Dock gick aldrig hästen i form, fast jag vet inte om det hade med nosgrimma att göra ^^'''

Nej det är fel.
Nosgrimman finns delsvis för att stabilisera tränset så att det inte glider runt för det gör det lätt om man inte har en nosgrimma på.

Och sen så behöver man inte dra åt nosgrimman bara för att man har en på.
Mina nosgrimmor sitter alltid löst men hästen trivs allra bäst med att ha nosgrimma på för det gör bettet och tränset lite mera stabilt

Alltså, allvarligt, snurrar era träns runt utan nosgrimma?? :confused:
Har haft hästar i 20 år och tävlar western och har aldrig nosgrimma och mina träns har aldrig någonsin snurrat. Hur gör man då liksom??

Alltså, allvarligt, snurrar era träns runt utan nosgrimma?? :confused:
Har haft hästar i 20 år och tävlar western och har aldrig nosgrimma och mina träns har aldrig någonsin snurrat. Hur gör man då liksom??

Drar j*vligt hårt i ena tygeln :eek: :eek:
usch :crazy:

kan ju också vara att hästen kliar sig mot något, men det är ju ganska ohyfsat och då borde ju snarare nackstycket åka av, det snurrar sig ju inte :p

Jag har iofs dragit av ett träns vid ridning en gång, hästen nitade vid ett hinder, jag gled av på halsen och framåt och drog av hela tränset :eek:
Men den hade nosgrimma så det hjälpte inte :devil:

*Förhindra att dom gapar, skulle dom göra det o inte har nått som tar emot är det lätt att dom börjar

Om hästen skulle börja gapa så är det dags att ta reda på orsaken till VARFÖR den gapar. Har man nosgrimma så kan inte hästen signalera om något är fel, tror inte att hästar gapar "bara för att" (men en korrekt spänd nosgrimma tillåter ändå hästen att gapa litegrann. En vanlig engels nosgrimma hindrar knappast hästen alls från att gapa

Fast nu menar jag remont. Rider unghäst som testar allt och se hur långt hon kan gå. Hon behöver inte ha ont/obehag för att göra så. Red en häst innan som "lipa" men han hade inte heller ont eller obehag. Han gjorde så även med hackamore eller grimma och nej. det satt inte i ryggen eller halsen.

*Så hon inte börjar äta på en ridtur

Tro mig, hästar kan äta även med nosgrimma (talar av egen erfarenhet)
Ja det vet jag också men det är bra mycke svårare med remont.

*Så hon inte biter nån annan häst (om det skulle hända)

Hästar kan bitas trots nosgrimma (under förutsättning att nosgrimman inte är för hårt spänd) Inte hugga rejält, men nypa (även här talar jag av egen erfarenhet, dock var jag bara åskådare)

Okej, jag var väl lite otydlig och menade mer hugga. Men återigen är det mycket svårare med remont än utan. Man har lite större chans att hinna hindra det.

* OCH en klassisk säkerhetsrisk, så hon inte lägger över tungan.

Vilket även det kan ske trots att man använder nosgrimma

Det har iallafall inte jag vart med om. Inte med remont iallafall.
Visst kan det hända men det lär man ju märka om häste börjar krångla. Utan nosgrimma tar det inte lång tid.

Tycker det är konstigt att använda nosgrimma för att hästen inte ska bitas(hugga :eek: ) och äta gräs. Handlar iaf för min del om uppfostran. Även unghästar lär sig detta snabbt vid korrigering.
Skulle vara jobbigt att rida och hästen försöker hugga/äta medans man rider, även om den stoppas av nosgrimma :confused:

Nä, fram för vanlig sund uppfostran.

hade du läst hela mitt inlägg hade du fått svar på din kommentar.

Nu är hon väl hyffsat välriden och skulle förhoppningsvis inte göra något av det jag skrivit

sen vet man ju inte om hon skulle göra nått. man ska aldrig säga aldrig.

Tycker iaf att det är konstigt att ha utrustning pga att den kan börja äta gräs osv :confused:
Då borde man ju ha martingal för att den skulle ju kunna kasta med huvudet, svanskappa för sadeln skulle ju kunna åka fram, kan ju hålla på i evighet.

Men jisses, rider du så nära andra hästar att din häst får chansen att bita andra hästar? :crazy:

Jag rider med nosgrimma. Jag tycker det är snyggt. Men den får inte sitta för lös som många här i tråden skriver "Jag spänner den väääldigt löst"
Då är det en plåga för hästen att ha den sladdrandes i ansiktet. Min nosgrimma sitter åt så att den sitter stabilt, men om nu hästen skulle vilja
så kan hon gapa allt vad hon kan utan att den stör.

fast det är väl vanligare att en smällfet häst som lever på luft drar ner huvudet för att äta än drar upp den.

rider alltid med martingal för att få tygeltagen rätt eller hur man förklarar och jag har alltid förbygel för att förhindra att sadeln ska glida. nått mer?

IronWill: Nej det gör jag inte.

Dig förstår jag :)

Även om jag mestadels tävlar /tränar western så har jag även hopp/dressyr tävlat på låg nivå som lite omväxling. Då har jag med valt att ha nosgrimma (sen måste man väl det på dressyrtävling, men inte hoppning iaf) bara för att det är snyggt. Korrekt spänd. Snyggt och prydligt.
Men absolut inte för att hålla igen munnen.

Så själva användningen kan jag förstå, men inte när folk skyller på att hästen kan gapa annars, trixar med bettet och tungan osv. Dom borde ta reda på orsaken istället!

Tycker det finns andra vägar att gå än att ösa på hästen utrustning.
Men alla är vi olika.

Då förstår jag inte varför du använder dessa saker som argument, för att nosgrimman ska kunna påverka något av detta så
måste den var så hårt åtdragen att den som spänner fast den blir blå i ansiktet. Min häst kan både bitas, lägga över tungan,
gapa och beta gräs med sin korrekt spända nosgrimma.

Ja precis. Jag kan rida henne utan nosgrimma, men då ser hon ut som en indianponny. :angel: Eller ve och fasa, en westernponny. :eek:

Nosgrimmans funktion lär ju vara att hästen inte ska kunna gapa och undkomma bettet.
Vem som helst med lite empati tycker ju att det låter vansinnigt.

Men;
Ryttare Q är en skicklig ryttare, mjuk och fin i handen och rider med bra balans. Q's häst Brunte är en välriden och trevlig pålle som lyssnar fint på sin ryttare och samarbetar bra. Inga tendenser till att gapa och försöka smita från bettet.

Trots det tar Q på Brunte en nosgrimma varje gång de rider.

Så här ser det ju ut i massor av fall, varför?!

Jag kan se det som en trygghet vid tex sken. Inte för att jag försöker säga att en nosgrimma stoppar en häst, men om hästen får det svårare att lägga tungan över bettet i ett sådant läge är det nog bättre än ingenting.

Enligt mig är det inte fult utan nosgrimma, eller jag tycker iaf inte min blir ful utan:
30243015.jpg

Numera rider jag med hackamore och har egentligen inte så många val. Det är ju ingen nosgrimma men den sitter där.

Sen beror det ju på vad det handlar om för nosgrimma också. har man den enbart för att det är snyggt kan man ju spänna den lite lösare för hästens bekvämlighet :)

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 263
Senast: Boj
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 770
Senast: Badger
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka