Nosgrimmans funktion?

Sv: Nosgrimmans funktion?

Du förutsätter alltså att alla dessa inte vet orsaken?

Som vissa skrivit i tråden, dom sätter på nosgrimma för att hästen inte ska kunna gapa, komma undan osv.
Då undrar jag mer varför hästen gapar, trixar med tungan osv.

Den springer väl inte omkring och gapar i hagen.

Som vissa skrivit i tråden, dom sätter på nosgrimma för att hästen inte ska kunna gapa, komma undan osv.

Men den har väl inget bett på sig i hagen?

Jag har funderat på detta, KAN det aldrig vara så att vissa hästar gapar för att de inte är bekväma MED ett bett i munnen, vilket som helst? Det är ju inte naturligt.

Varför har vi bett i hästars munnar?

Om du inte vet varför - varför förutsätter du då att ingen som använder nosgrimma på sin häst heller vet det?

Vet man inte det, då bör man tänka efter och lyssna bättre på sin häst - för sin egen och hästens skull.
Vet man varför - då får man göra ett övervägande om nosgrimman fortfarande är där av en anledning eller bara orsakar andra bieffekter.

Jag förutsätter inget. Jag svarar på det jag läst.

Det jag undrade mest över är varför man sätter nosgrimma på en häst för att den inte ska hugga andra eller äta gräs. Då tycker jag snarare att man kan uppfostra hästen ist.
Det är sådana saker jag undrar över.

Någon använde för att det var snyggt, hästen skulle kunna gapa ändå.

Men någon använder för att hästen inte ska kunna gapa helt enkelt. Hittade inget som tydde på att hon försökt hitta anledning till gapandet utan stänger igen problemet istället.

Tycker det verkar som vi tycker samma sak så jag förstår inte riktigt varför du ifrågasätter? Även om jag alltid gillar att disskutera ;)

Red utan nosgrimma idag och hon gick minst lika fint som vanligt! ;)

Gammal vana tror jag. Är det en tävlande ryttare så ska ju nosgrimman finnas på enligt TR också.
Nosgrimma i sig tycker inte jag gör någonting bara man knäpper den rätt. (alltså inte drar åt den utan rätt anpassad och knäppt så minst 2 fingrar får plats mellan nosgrimma och nosrygg.)
Vissa hästar verkar trivas bättre med att ha en lös nosgrimma än att vara utan. Så länge utrustningen är anpassad efter hästen så tycker jag det är ok.

[/QUOTE]
Det gör faktiskt min häst. gapar, trixar med tungan osv. I hagen, i boxen och ibland vid ridning.
Har ingen aning om varför. (Hästen är kollad i munnen)
Detta är den enda häst jag träffat som gör så här så det är ju inte vanligt, men det finns.:)
Kan tillägga att jag rider utan nosgrimma.

Min trixar också lite med munnen.
När man tränsat och när han står på gången och ser tränset.

Detta har med tandstatusen att göra och åtgärdades naturligtvis så fort det upptäcktes, men vanan har hållt i sig ändå. Han gör även så när han ser hackamoret.

Men det slutar när man ridit en liten stund. Men jag kan tänka mig att vissa kankse får det som en ännu värre fixide och inte slutar fixa och trixa.
Kanske då, om man vet att munnen är ok, det är läge att ha nosgrimma för att 'föreslå' hästen att ha munnen stilla.

Men jag vet inte faktiskt.
Vad gör det egentligen?

Finns det verkligen hästar som springer och gapar (för att smita undan som vissa uttrycker det) som inte har problem med munnen? Är verkligen lösningen att stänga igen med nosgrimma?

Jag rider inte med nosgrimma, eftersom jag helt enkelt inte ser någon anledning att göra det ;)

Intressant tråd...
Jag använder nosgrimman främst för att jag använder det vid tävling, har den korrekt spänd (2 fingrar emellan) men tror inte att det skulle göra någon skillnad ridmässigt om jag valde att ta bort nosgrimman...
Har dock varit nere i tyskland, där spände dom nosgrimmorna så hårt så när man lossade nosgrimman efter ridturen så stod hästarna bara och gapade... :crazy:
Skulle aldrig kunna behandla min häst på detta viset!

Finns det verkligen hästar som springer och gapar (för att smita undan som vissa uttrycker det) som inte har problem med munnen? Är verkligen lösningen att stänga igen med nosgrimma?
[/QUOTE]
Nej en orsak finns ju någonstans och jag skulle börjat leta efter den istället för att stänga munnen med en nosgrimma. De som vill tävla stänger väl munnen för att den ska vara stängd vid tävling (om man vill ha bra betyg:D)
Men, nej, jag håller med dig. Att dra ihop munnen är ju bara ett sätt att ta bort symptomen. VAD symptomen kommer av är mera intressant.

Grejen är att det blir så förenklat att säga "ta reda på orsaken".
Man går till munnen och kollar att den är ok - check. Man ser över sin egen ridning och gör det man kan där - check. Man ser över bettet och att hästen trivs så bra som möjligt med det - check. Och sen då? :p

Jag tror faktiskt oftare det beror på mental spänning (press) eller det man inte gjort bakifrån, ELLER (oftast) spänningar eller t o m låsningar i överlinjen - allt sånt har en tendens att visa sig i munnen, särskilt om man lägger lite press och vill få hästen att använda kroppen så som den upplever att den inte kan, eller att det blir lite obehagligt när det sträcker i spända muskler.
Om man går igenom de förstnämnda punkterna bara, då missar man ju detta (som faktiskt inte alltid är så lätt att märka själv) och tänker att jaja, jag drar på nosgrimman ändå.

Oavsett är det såklart bra att veta, det är vi överens om! ;)

Senast ändrad:

vill bara säga att jag har ridit utan nosgrimma på båda hästarna, men man ska ha klart för sig att det inte alltid funkar för alla hästar, nu har vi provat och achen grimman är det ända som funkar på min ena häst, jag rider med långa tyglar och med vikthjälperna, det är det som gör den stora skillnaden ändå, ville bara säga så att endel som känner att de måste ha grimma inte ska få för dåligt samvete, ibland behövs det, men efter utbildningen så kanske man kan ta bort den ;)

kan väl med säga att min häst först blev inriden och inkörd på ett hårt sätt, så han har lärt sig hur han ska ignorera bettet, mycket förstårligt, jag föröker utbilda honom med vikthjälperna vilket går utmärkt, men jag behöver nosgrimman för han är för listig annars, detta beror helt på att han inte blev rättvist utbildad innan.

Anti nosgrimma, ser både obekvämt och fult ut:rofl:

föredrar det enkla om olyckan är framme och tränset måste av fort så vill jag inte stå och pilla med onödigt många spännen.

kan väl med säga att min häst först blev inriden och inkörd på ett hårt sätt, så han har lärt sig hur han ska ignorera bettet, mycket förstårligt, jag föröker utbilda honom med vikthjälperna vilket går utmärkt, men jag behöver nosgrimman för han är för listig annars, detta beror helt på att han inte blev rättvist utbildad innan.

Listig på vilket sätt då?

Vad gör hästen när inte nosgrimman är på?

Jag, som westernryttare, undrar också hur det kommer sig att alla westernhästar klarar sig så bra utan nosgrimma :p

Jag har dock pysslat med hoppning och allround innan men då varierat och när jag haft nosgrimma (pga snyggt tex pullarträns) så har den suttit såpass löst som hästen vill ha det.

Har haft en häst som gapade men det berodde på en märklig tand och sedan har han inte gapat mer.
Annars har jag aldrig haft problem.

Och mina hästar kan allt bitas, äta och trixa med tungan trots nosgrimma.

Tycker du har en klok och sund inställning till detta. man anänder det som passar hästen helt enkelt.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 263
Senast: Boj
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 770
Senast: Badger
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka