Nosgrimmans funktion?

Q

qrumelur

Nosgrimmans funktion lär ju vara att hästen inte ska kunna gapa och undkomma bettet.
Vem som helst med lite empati tycker ju att det låter vansinnigt.

Men;
Ryttare Q är en skicklig ryttare, mjuk och fin i handen och rider med bra balans. Q's häst Brunte är en välriden och trevlig pålle som lyssnar fint på sin ryttare och samarbetar bra. Inga tendenser till att gapa och försöka smita från bettet.

Trots det tar Q på Brunte en nosgrimma varje gång de rider.

Så här ser det ju ut i massor av fall, varför?!

Sv: Nosgrimmans funktion?

Man kanske tycker att det är snyggt? Eller så kör man på för att det "ska" vara så? Kanske har man det så för att förebygga ev. gapproblem?

Jag skulle aldrig rida utan nosgrimma!
* Det är inte vidare snyggt utan
*Förhindra att dom gapar, skulle dom göra det o inte har nått som tar emot är det lätt att dom börjar
*Så hon inte börjar äta på en ridtur
*Så hon inte biter nån annan häst (om det skulle hända)
* OCH en klassisk säkerhetsrisk, så hon inte lägger över tungan.

Nu är hon väl hyffsat välriden och skulle förhoppningsvis inte göra något av det jag skrivit

Jag har nosgrimma trots att det inte behövs. Tycker det är fult utan.

Sen har det här det här diskuterats säkert 100 ggr förut. Sök.

Jag gillar inte nosgrimmor, jag tycker att hästar ska kunna röra munnen hur dem vill utan att en nosgrimma hindrar dem. Så länge hästen fungerar utan, då rider jag utan. Sen är ju det upp till var och en och vilken gren man rider, dressyrhästar ser man alltid med nosgrimma medan en westernhäst nästan alltid är utan.

Jag ror inte på att hästen bara börjar gapa hur som helst, utan att det finns en bakomliggande anledning. Tar hellre tag i dem än att stänga igen munnen för att slippa se det. Ska nosgrimman hindra hästen från att bitas eller äta måste den förmodligen sitta hårt som bara den, vilket jag inte skulle rekommendera om man inte vill förstöra hästens mun.

Har man det enbart för principens eller utseendets skull behöver man inte spänna så hårt i alla fall.

Sen har det här det här diskuterats säkert 100 ggr förut. Sök.

Förlåt. :o
(Är hyffsat ny här och har inte koll på allt förståss. Får ofta det svaret "det här har varit uppe förut..." Det kanske blir bukefalos död till slut?! :crazy:

Jag har varit väldigt anti nosgrimmor och undvikit dom så långt det gått. Men i de fall de faktiskt har en funktion får man ju väga för-/nackdelar.

T ex så om hästen faktiskt kan börja greja i munnen oavsett mjuk hand och hästen gapar, då är det lättare hänt att skapa ännu mer obehag för hästen. Gapar den så är det t ex lättare hänt att bettringen åker in i munnen om man tar i en tygel samtidigt.
Jag har varit med om åtminstone två hästar som stundvis (inte alltid utan vid enstaka tillfällen/perioder eller i vissa situationer) använt munnen för att avreagera sig på bettet när de egentligen varit oroliga mentalt snarare än att någon tagit dom i munnen och skapat obehag. Bland annat baserat på att de gjort likadant om de haft bettlöst eller grimma på sig! ;)

Jag är helst utan nosgrimma, men jag rider inte gärna en häst som vare sig "snäll hand" eller ej håller på och grejar med munnen. Så fort man faktiskt vill inverka då blir det ännu obekvämare för hästen för att den liksom inte är mottaglig.

Men jag tycker ändå att nosgrimma är ett tillbehör, inte något som så att säga hör till tränset. Ser jag ingen funktion med den så plockar jag bort den. Eller om avsaknaden av den snarare säger mig hur jag ska rida hästen. Hästen måste få uttrycka sig.
Jag rider ju inte med martingal som standardutrustning heller! :p

att en häst gapar är för att ryttaren har för hård han anser jag.
Såhär har jag hört: Hur får du hästen att gapa om den inte vill ta bettet? Jo du stoppar in fingret vid lanerna. Varför gapar hästen? Jo för att det finns en gapreflex där. Alltså är det klart att hästen gapar om du drar den i munnen, det är en reflex. Det är då helt horribelt att stänga igen munnen med en nosgrimma :mad:

så till frågan varför har man nosgrimma? jag har det också, dock en engelsk nosgrimma som är vääldigt löst åtspänd (min ridlärare klagade :eek:)
tror det kan vara för att man måste ha det om man tävlar, i dressyr i alla fall. Har jag för mig. Då vill man kanske att hästen ska vara van att ha nosgrimma.
Eller så tycker man att det är snyggt, personligen tycker jag att det är fruktansvärt gulligt utan nosgrimma :love:
Men jag vet inte..
Men vad jag tycker är hemskt är när folk använder nosgrimma för att stänga igen munnen på hästen :mad:¨
Vill man ha det för att det är snyggt eller så behöver man ju inte spänna så hårt :)

Senast ändrad av en moderator:

kom på att jag förretsen hört att funktionen framförallt är att hålla tränset på plats så det inte glider genom hästens mun eller snurrar eller nåt :)

Nosgrimmans funktion lär ju vara att hästen inte ska kunna gapa och undkomma bettet.

Nej det är fel.
Nosgrimman finns delsvis för att stabilisera tränset så att det inte glider runt för det gör det lätt om man inte har en nosgrimma på.

Och sen så behöver man inte dra åt nosgrimman bara för att man har en på.
Mina nosgrimmor sitter alltid löst men hästen trivs allra bäst med att ha nosgrimma på för det gör bettet och tränset lite mera stabilt

Rider oftast utan nosgrimma. De gånger jag har det så sitter den alltid löst. Helt klart snyggare med nosgrimma men lite onödigt att ha och många spänner den alldeles för hårt, många anväder ju ofta achenrem, men jag tar alltid bort den remmen, den är helt onödig.

Jag har aldrig nosgrimma.
Kan inte säga att det ena är snyggare än det andra dock. Tycker det beror på hur hästen ser ut.
Jag har har curbstrap för att hålla ringarna på plats.

30953645.jpg

Fult tycker jag är synd att säga att detta är ( förutom att curbstrapen ska kortas, testade den när kortet togs )

Samma här :D

...och inte har jag problem med gapande hästar, inte åker bett/träns runt heller. Inte biter dom någon och inte äter heller om jag inte sagt ok till det...

Less is more ;)

Jag red med nosgrimma förut, men bara för att jag helt enkelt inte visste bättre, nu vet jag att om jag inte kan rida min häst utan nosgrimma så är det mig det är fel på, inte hästen. Kan hända att jag rider med nosgrimma iallafall, men aldrig hårt åtspänd, och aldrig med extraremmar, bara en vanlig engelsk som oftast sitter på nya träns. Har gamla träns med t ex pullarnosgrimma, den tar jag bara bort :) Håller med andra i tråden att less is more:)

Jag har aldrig nosgrimma på min häst. Jag upplever det som att om hästen gapar-då är det något som inte stämmer. Då börjar man plocka bort hjälper och utrustning för att hitta anledningen-inte lägga till mer för att motverka symptomen. En åtspänd nosgrimma kan då man har små problem i hästens munnar (vilket de flesta idag har, just med tanke på att vi sätter bett i munnen på dem över huvud taget) orsaka fruktansvärt mycket större, och dyrare skador som tex större kläm, bit och tryckskador. Vill hästen mixtra i munnen gör den det också, det går även om den är hårt fastspänd.

*Förhindra att dom gapar, skulle dom göra det o inte har nått som tar emot är det lätt att dom börjar
*Så hon inte börjar äta på en ridtur
*Så hon inte biter nån annan häst (om det skulle hända)n
jag har sett ponnyer som kan äta och bitas med både pullar och engelskt med snok... så då får den nog sitta rejält hårt om det skulle hjälpas, isåfall säger jag bara aj aj aj.

Jag håller med om att en lös nosgrimma kan vara bra för stabiliteten-men hästen skall fortfarande ha en möjlighet att visa tydligt obehag. I övriga fall hade jag sökt efter en bakomliggande orsak i första hand.

Sedan kan jag ju tillägga att jag har ridit måånga hästar utan nosgrimma och aldrig haft problem med att tränset åkt runt.. :D

Om du ofta får det svaret borde du verkligen testa sökfunktionen. Inte för min skull utan för att du förmodligen hittar svaret du söker. Finns ingen anledning att be om ursäkt alltså.

Sedan kan jag ju tillägga att jag har ridit måånga hästar utan nosgrimma och aldrig haft problem med att tränset åkt runt.. :D

Precis :D
Och om tränset åker runt, ja då har man ju fortfarande dragit för hårt i det!

Men annars är stabiliteten det enda vettiga argumentet jag har hört, och att vissa hästar kanske trivs bättre med nosgrimma, eller är vana vid det.
Min häst är ett exempel på det, gapar inte med nosgrimma, och då snackar vi mycket löst spänd och bortser från när han idag höll på att sticka i skogen :angel: Men han gapar utan nosgrimma just för jag tror han bara inte är van, han gick med remont på ridskolan jag köpte honom ifrån för ett år sen, har i för sig inte provat utan nosgrimma nu på ett tag, borde kanske göra det :D
haha flummig skrivet men ändå :cool:

Knapplån

Också jag har fallit för nosgrimmans utseendemässiga fördelar. Hästen ser ju ut som en ponny annars :P
Dock spänner jag min väldigt löst, jag vill märka när jag är för hård i handen. Jag har tyvärr en tendens att låsa ena armen, då är det bra med en häst som säger ifrån på studs så att man kan börja om från början.

har man en smart unghäst behöver det inte bero på annat.

Nej det är mycket svårare att gapa om man har remont och man behöver inte spänna den överdrivet hårt.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 263
Senast: Boj
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 770
Senast: Badger
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka