Nosgrimma - gör jag rätt?

Intractable

Trådstartare
Alla hästar jag rider, där jag har möjlighet att inverka på vilken utrustning de ska bära, rider jag utan nosgrimma el ev. med en mycket löst spänd engelsk som dekoration. Jag är fruktansvärt allergisk mot folk som snör ihop hästars munnar med div remmar under bettet för att maskera gapande munnar, istället för att gå till botten med vad som egentligen ligger bakom protesterna.

Jag har haft min foderhäst sen i januari. Innan han kom till mig har han bara blivit sporadist skogsriden under att antal år. Jag satte igång honom långsamt och utan att jäkta. Då vi kom till det stadiet då vi verkligen började arbeta i ridningen la jag märke till att min (nosgrimmebefriade) häst gick och gapade så fort något krävdes av honom. Vi satte igång att söka efter orsaken och tog hjälp av såväl tandläkare och equiterapeut som mycket kunniga hästmänniskor som såg över utrustningen, utan särkilt remarkabla resultat. Hästen är dessutom nyligen kollad på klinik.
jag har oroat mig för att felet skulle ligga i att jag hade en stum och okänslig hand, men detta har jag fått utesluta efter att flertalet oberoende människor har tittat på när jag ridit, och hävdad att så inte är fallet.

Efter att nu ha uteslutit den fysiska delen, måste man väl anta att felet sitter i huvudet. Att han helt enkelt har insett att han kommer undan arbetet genom att gapa och streta. Därför undrar jag, även om det bär mig emot, ifall ni tycker att det vore OK att prova en löst spänd remontnosgrimma som sista utväg? jag vill inte göra illa min häst:cry:

Sv: Nosgrimma - gör jag rätt?

Jag skulle definitivt satt på en löst (= korrekt ;)) spänd remont i ditt fall.

Den markerar för hästen "hit, men inte längre", utan att vara så tvingande.

Tja, minst 2 fingrar mellan nosrygg och rem.

Jag brukar lägga hela handen, utom tummen, mellan.

Men om du får in hela handen mellan så är det runt om hela hästens nos ca centimetern från nosgrimman -> nosen, när hästen gapar (för det kommer den kunna göra) tar det stopp förvisso men det blir en lite halvdålig cirkel i och med att det lätt kan sätta spänningar i käkar och nacke.
Jag skulle satsa på att spänna den korrekt (jag tar max två fingrar, de brukar vara bra på att truga ut dom så att de blir större när de har problem med att hålla munnen stängd) alt. låta en tränare titta för jag skulle alltig gå tillbaka till mig själv och min ridning för att utesluta det. Även om människor runt om tittat så har de inte samma erfarenhet som en tränare.

han kanske helt enkelt inte gillar bettet?
hur månag olika bett har du provat?

kanske tycker hästen bättre om Hackamore/Sidepull/"den nya varianten"/ridkapson?

Det dör kanske var lite förvirrande, för jag menade hur jag spänner den i normala fall, när jag inte har behov av inverkan från nosgrimman.

TS bör kanske spänna den lite hårdare, ja.:)

Men en remont som man får in hela handen under stör väl hästen mer än en korrekt spänt nosgrimma? Är den så lös så lär den ju guppa omkring.

2 fingrar ska man få in.

Det var ju inte bara till dig heller och lite allmänt men jag är ganska virrig :angel:

Har man nosgrimma får man spänna den korrekt, annars kan man vara utan.
Och jag röstar för att TS återigen rannsakar sina händer och sin ridning och rådfrågar en tränare.

De brukar inte guppa omkring, och jag har ganska små händer.:angel:

Jag vet att man ibland ser nosgrimmor som glider, lutar och "hänger och slänger", men mina är i ganska stabilt läder så de behöver inte spännas åt för att ligga still. Det måste ju bero på det, iaf...:confused:

jag har provat tredelat, tvådelat samt rakt (mullenmouth) i olika tjocklekar med såväl fasta som rörliga ringar. för tillfället verkar han acceptera det raka med fasta ringar bäst.

red under ett halvår enbart på hack/grimma eftersom vi misstänkte vargtänder och inte kom iväg till tandis. det funkar hjälpligt, men han blir fruktansvärt tungriden (stoor häst) och svårsvängd. hacket gillar jag heller inte i skolridningen, eftersom hävstången förstärker hans tendenser att krypa bakom lod. men de bettlösa alternativen har varit positiva för min ridning då jag verkligen har fått ransaka mig själv och engagerat hela min kropp i jobbet, då misstagen blir så tydliga:)

det är bland annat min tränare, som jag rider för regelbundet, som framfört att hon inte anser att jag är "stygg" i handen. jag ser mig absolut inte som en fulländad ryttare, långt ifrån, och självklart hamnar jag i obalans ibland med ett icke eftersträvligt tygeltag som följd. men vi jobbar hårt på detta:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka