T
Tregly
Har alltid ridit med nosgrimma innan och 2-delat tränsbett. Men för nån dag sedan fick jag se bilder och förklarat att om man har 2-delat bett och bromsar hästen så trycker bettet upp i gommen på hästen. Då börjar hästen gapa för att lätta på trycket eftersom det säkert gör ont. Då börjar man sätta på hästen nosgrimmor för att få hästen att sluta gapa och hålla munnen stängd. Det gör att hästen får mer ont i munnen och inte kan komma undan smärtan. Då gick det upp ett ljus för ej om att det kanske är därför min häst kör upp huvdet som han gör och inte lyssnar när man tar i tyglarna.
Så idag provade jag att rida med mitt 2-delade bett och utan nosgrimma vilket han verkade trivas bättre med än med nosgrimma. Vi gjorde inga framsteg i ridningen, men han blev mer avslappnad.
Är det rätt att rida med 2-delat och utan nosgrimma? Eller ska jag ha nosgrimma igen? Hur ska jag göra? Behöver hjälp från nån som kan mer än jag om bett.
Så idag provade jag att rida med mitt 2-delade bett och utan nosgrimma vilket han verkade trivas bättre med än med nosgrimma. Vi gjorde inga framsteg i ridningen, men han blev mer avslappnad.
Är det rätt att rida med 2-delat och utan nosgrimma? Eller ska jag ha nosgrimma igen? Hur ska jag göra? Behöver hjälp från nån som kan mer än jag om bett.