Nosgrimma eller inte?

T

Tregly

Har alltid ridit med nosgrimma innan och 2-delat tränsbett. Men för nån dag sedan fick jag se bilder och förklarat att om man har 2-delat bett och bromsar hästen så trycker bettet upp i gommen på hästen. Då börjar hästen gapa för att lätta på trycket eftersom det säkert gör ont. Då börjar man sätta på hästen nosgrimmor för att få hästen att sluta gapa och hålla munnen stängd. Det gör att hästen får mer ont i munnen och inte kan komma undan smärtan. Då gick det upp ett ljus för ej om att det kanske är därför min häst kör upp huvdet som han gör och inte lyssnar när man tar i tyglarna.
Så idag provade jag att rida med mitt 2-delade bett och utan nosgrimma vilket han verkade trivas bättre med än med nosgrimma. Vi gjorde inga framsteg i ridningen, men han blev mer avslappnad.
Är det rätt att rida med 2-delat och utan nosgrimma? Eller ska jag ha nosgrimma igen? Hur ska jag göra? Behöver hjälp från nån som kan mer än jag om bett.

Sv: Nosgrimma eller inte?

Du känner din häst bäst.
Kändes han bättre utan nosgrimma så använd den inte, det tar säkert lite tid för honom att vänja sig vid att inte ha den :)

Jag vill sträva efter att kunna rida min häst med så lite utrustning som möjligt så om jag kan skippa nosgrimma så hade jag gjort det. Om din häst kör upp huvudet och inte lyssnar så kanske du skulle prova att byta bett eller försöka rannsaka sig själv.

Vet inte hur du rider men ibland får man ta ett steg tillbaka och kolla hur man själv gör som skulle kunna få hästen att reagera på ett visst sätt. Min häst var väldigt tjoddig i munnen förut. Han ryckte tyglarna ur händerna på mig och gick högt med huvudet och jobbade emot tygeltagen väldigt mycket. Jag bytte till ett rakt bett med fasta ringar och rannsakade mig själv. Började rida mer med vikt och skänklar. Var noga med att ge eftergivt och inte sitta och hålla i honom hela tiden. Rider även ibland utan bett vilket funkar prima.

Vet inte om det är till så mycket hjälp men värt att tänka på kanske :)

Allt beror på hur hårt man tar i tyglarna, hur hårt man spänner nosgrimman och hur lydig ens häst är.

En lätt förhållning ger inte den effekten du skriver om - en hård förhållning gör det. En stenhårt dragen nosgrimma låter inte hästen komma undan obehaget - med en normalt spänd så har hästen lite spelrum. Om din häst går emot bettet och inte tar en förhållning för att den är olydig/outbildad så blir det inte bättre av att man tar av nosgrimman. Om den har haft problem i munnen tidigare och blir blockerad och rädd när man tar i munnen så kan det funka att plocka av saker så att den kan komma undan lite. Då kanske den kan slappna av nog för att inse att det inte gör ont och sluta vifta med huvudet.

Testa vidare, kanske ett rakt bett eller annan typ av nosgrimma? Rid på det som känns och fungerar bäst, och ha i bakhuvudet att problemen ofta beror på ryttarens hand. Mjuk, jämn och följsam kontakt är inte lätt - speciellt inte på en häst som kastar med huvudet.

Läs, lyssna och lär av andra, men använd det som fungerar bäst för dig och din häst.

ett tvådelat bett i rätt storlek åker inte upp i gommen på hästen.
Jag rider med nosgrimman för att det är snyggt o för säkerheten, man behöver inte spänna hårt.

Jo precis. Jag vill också rida med så lite utrustning som möjligt. Problemet är inte att han kör upp huvudet. Det är att han spänner sej och inte vill stanna när jag tar i tyglarna. Försöker att inte hålla så hårt i tyglarna när vi travar men han får så snabb trav och jag måste göra små halvhalter hela tiden för att det inte ska rusa iväg för fort.
Funderar på att köpa ett hackamore. Det sliter mindre på hästens mun och jag slipper sitta och dra i hans mun när jag ska försöka stanna. Låter brutalt men annars kan vi inte stanna.. :crazy:

Allt beror på hur hårt man tar i tyglarna, hur hårt man spänner nosgrimman och hur lydig ens häst är.

En lätt förhållning ger inte den effekten du skriver om - en hård förhållning gör det. En stenhårt dragen nosgrimma låter inte hästen komma undan obehaget - med en normalt spänd så har hästen lite spelrum. Om din häst går emot bettet och inte tar en förhållning för att den är olydig/outbildad så blir det inte bättre av att man tar av nosgrimman. Om den har haft problem i munnen tidigare och blir blockerad och rädd när man tar i munnen så kan det funka att plocka av saker så att den kan komma undan lite. Då kanske den kan slappna av nog för att inse att det inte gör ont och sluta vifta med huvudet.

Testa vidare, kanske ett rakt bett eller annan typ av nosgrimma? Rid på det som känns och fungerar bäst, och ha i bakhuvudet att problemen ofta beror på ryttarens hand. Mjuk, jämn och följsam kontakt är inte lätt - speciellt inte på en häst som kastar med huvudet.

Läs, lyssna och lär av andra, men använd det som fungerar bäst för dig och din häst.

Försöker göra lätta förhållningar menhan lyssnar inte på det.
Hur ska jag göra då när han går emot bettet och inte tar en förhållning? Effekten blir ju att bettet åker upp i gommen för att jag måste ta en hård förhållning om vi ska kunna sakta ner. kan hackamore va ett alternativ?

Är det en travare du har? Vet att många med travare upplever att hästen blir mer avslappnad när den rids bettlöst. Travarna är ju vana vid ett hårt tryck i munnen så när de istället får signaler på nosryggen förknippar dem inte det med att springa fort.

Själv använder jag sidepull, tycker det är ett milt alternativ till bett och hästen lär sig snabbt hur det funkar. Har aldrig provat hackamore men eftersom det är skarpare än ett sidepull hade jag inte valt det som förstahandsalternativ. Utgå inte från att hästen blir lika stark med ett bettlöst som med bett.

Är det en travare du har? Vet att många med travare upplever att hästen blir mer avslappnad när den rids bettlöst. Travarna är ju vana vid ett hårt tryck i munnen så när de istället får signaler på nosryggen förknippar dem inte det med att springa fort.

ja det är en travare. aha vad smart! :idea: Det har jag aldrig tänkt på innan. Fast han lyssnar inte mer när jag saktar av, men det kanske kommer. Jag har ju bara provat en gång.

Jag har provat hackamore nu. Men det gick inte så bra. Han blev helt galen och var nära att resa sej. Blev nog som du sade; att dom inte är vana vid tryck på nosryggen och kämpar emot det.

Nu har jag en till fråga på köpet; Vad har nosgrimman för funktion egentligen? Min uppfattning är att den hindrar hästen från att öppna munnen och att det ser snyggare ut. (vilket jag inte förstår hur det kan ara en bra anledning) Men det är väl inte det enda?

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 787
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?