Norsk skogskatt / maine coon

Sv: Norsk skogskatt / maine coon

Har för mig långhåriga huskatter med tummar brukar säljas som maine coon... :mad:

Haha, ja inte till någon som vet hur en Main Coon ser ut iaf ;) Helt otroligt vad folk hittar på bara för att tjäna pengar.

kl

Om jag vore du skulle jag valt en coonis. Har själv köpt en hane som nu är fem månader till min kära mamma i 50 års present..och mer speciell katt fåt man leta efter! Dels är han redan hiskeligt stor och ruskigt vacker. Men så tillkommer också personligheten som jag skulle vilja beskriva som mycket social, ganska pratig (mycket "bbbrrrp"), kelar gärna och ska alltid vara i centrum. Utöver det har jag aldrig träffat en modigare katt. Hunden vi har gick han raka vägen till och nosade på när vi släppte ut honom ur buren efter att ha hämtat honom hos uppfödaren. ALLT ska undersökas, lekas med, röras på. Vatten är också kul. Att sitta i det blöta badkaret efter att någon duschat är trevligt :D. Negativ egenskap är väl att han är en riktig vildkatt, han röjer järnet över allt. Knyter man skorna attackerar han. Går man förbi någonstans kan man ge sig på att han sitter i ett hörn och planerar en attack..osv:D.
Måste även säga att han är väldigt lättlärd. Han kommer om man kallar på honom och kan även "sitt"...så, jag slänger in en bild på "kräket"..Kan tillägga att han inte ska gå till avel utan kastreras...och även att jag själv absolut kommer köpa en egen coon i framtiden (eller 2...eller..tre..eller..:angel:)

Ang pälsvård borstas han igenom varannan/var tredje vecka. Pälsen är väldigt lättskött och jag har fått uppfattnngen att de hårar ganska lite.

Bailey: (Kvarnsjön Alzero)

KvarnsjnAlzero.jpg

Ställer mig i skottlinjen:

Köp en av vardera, en hona och en hane. Sedan låter du dem para sig och får jättefina långhåriga kissungar, som är friskare än de renrasiga föräldrarna pga genblandningen... :banana:

En sån tjuvparning (eller var det det!? :angel:) hade några kompisar till oss...de blev otroligt fina katter!

Ställer mig i skottlinjen:

Köp en av vardera, en hona och en hane. Sedan låter du dem para sig och får jättefina långhåriga kissungar, som är friskare än de renrasiga föräldrarna pga genblandningen... :banana:

Eftersom de har samma hälsoproblem i båda raserna faller den tanken platt. Ungefär som att en labbe med hd och en golden med hd skulle få hd-fria valpar eftersom "alla vet att blandraser är friskare...".

Okej, det köper jag. Nästan... ;)

HCM kan ju ha många olika orsaker och svårt att få ordning på det genom tester, av vad jag förstått.

Har hd alltid en och samma orsak? Vid vilken ålder kan man fritesta? Om man köper en katt av vardera rasen från fritestade linjer, vad händer då? :angel: (förrutom att uppfödarna blir arga...)

Jag planerar inte göra det *lovar* Håller mig till husisarna, men undrar för att jag vill veta, lära mig mer... :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 815
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
582
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
493
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV