Norrland i sommar!

strawberrysylt

Trådstartare
I sommar har jag och min pojkvän tänkt åka till norra Sverige ett par veckor eller så. Ingen av oss har varit längre norrut än Östersund respektive Åre tidigare. Vi kommer starta från Dalarna, eller hur man ska säga.

Men, norra Sverige är ju rätt stort^^... har vi kommit underfund med när vi börjat tänka efter lite... så jag/vi har lite frågor;

1. Vad är bäst, ta bilen eller ta tåget? Någon som tagit tåget, har för mig det ska finnas lite olika paketresor eller så...? Ska kolla närmare, men vill gärna bolla idéer här, på buke brukar man ju alltid få bra svar, tycker jag =).
Någon som bilat?
För- och nackdelar?

2. Vad finns att se i Norrland?? Hur långt upp bör man försöka ta sig? Mina föräldrar fjällvandrade i Sarek när de var unga, så det är en idé.... Men det finns nog mer att se/göra kan jag tro... Ska/bör man åka längst kusten eller inne i landet?

Vi är väl mest ute efter att se natur och tja, skillnader i norra Sverige om man jämför med södra/mellan-Sverige...

Höga Kusten...?

Hur är det med myggen?? Man hör ju en del om att där är myggigt...? Att man ska försöka åka tidigt på sommaren, för sen kommer myggen...?
Hur är det midnattssol? Hur långt upp ska man va för o se det? Norrsken ser man på vintrarna o inte på somrarna, eller...?

=) =) Hoppas på många bra tips, shoot! =D

//r

Om ni har tillgång till bil hade jag tagit den. Lättare att ta sig till de platser man vill se.

Höga kusten? JA!
Ta en tur till Slåttdalsskrevan, klättra upp på Skuleberget (det finns en lift, men det är fusk!), ta båten till Trysunda och/eller Ulvön, besök något av de trevliga fiskelägren. Det är fint även längre söderut som tex. Hornslandet utanför Hudiksvall.
Sundsvall är trevligt! Titta på Stenstaden och ta en tur upp på norra berget, titta på de fina gamla husen och ät en våffla med grädde och hjortronsylt på det mysigaste caféet (det närmast utsiktstornet).

Fjällvandring? JA!
Dock är kanske inte Sarek så lyckat som första tur. Välj hellre ett område där det finns stugor, så slipper ni bära så mycket utrustning och mat. Det är också säkrare. Det är fint både i Jämtlandsfjällen och längre norrut.

Midnattssol?
För riktig midnattssol måste ni över polcirkeln (i höjd med Jokkmokk). Även längre söderut är det ljust dygnet runt, även om solen går under horisonten.

Norrsken? Nej, det är för ljust på sommaren.

Mygg? Ja, det kan vara illa, men det kan det vad jag har förstått vara även i Dalarna!

I allmänhet, Norrland är fantastiskt!

Norrland :love: (speciellt Norrbotten ;) ) Ta bil om ni har möjlighet! Buss är sjukt osmidigt och tidskrävande. Jag tycker ni ska åka ända upp till Abisko (och fjällvandra! Annars är jag mest bekant med Jämtlandsfjällen och här blir man inte besviken), antingen att ni tar västsidan upp och sen åker östsidan hem för att maxa upplevelserna eller tvärtom. Tornedalen ska ej missas! Kattilakoski mellan Pajala och Övertorneå är utsedd till Norrbottens vackraste rastplats. Och åker ni genom den så passa på att åka upp till Luppioberget (som är så pyttelitet så det knappt klassas som berg) för att spana in utsikten över min hemby. Kukkolaforsen är också fint. Storforsen i Älvsbyns kommun är ett fint ställe att besöka. Längre söderut är höga kusten ett måste.

Mygg kommer ni få räkna med ;)

Hej!
Vi gjorde den resan förra sommaren. En mycket trevlig upplevelse.
Vi började dock lite sydligare än vad nu kommer göra. Höll oss till kustvägen när vi åkte upp, även om vi periodvis gjorde lite avstickare inåt landet.
Dock anpassade vi vår resplan efter att hunden skulle kunna följa med. Vilket också var ett led till att transportmedel inte var något att fundera över, bil var självklart, packad med tält och liten grill. Tror det finns många fördelar, inte minst för att man kan stanna till precis där man vill. Långa sträckor är det fantastisk natur och fina vyer som går utmärkt att titta på från bilen. (vissa dagar blev det mycket bilåkning). Man hängde verkligen ut genom rutan stor del av vägen.
(kan vara värt att även fundera över ljudböcker, musik etc. för som sagt bil åker man)

Höga kusten, helt klart värt ett besök. Inte så långt därifrån traskade vi upp för Skuleberget (som nämnts ovan). En trevlig liten tripp, kan dock vara värt att ta med sig egen fika, utbudet på toppen var ganska begränsat. Förutom liften finns lite olika alternativ för vägar.

De lite större städerna, är det något ni är intresserade av? Passa då på att se över vad som händer i dem de dagar ni planerar att anlända. Samma sak för de mindre byarna såklart.

Burträsk för västerbottenost-stopp hade vi tex. med på vår rutt, även om det inte var så mycket annat att titta på just där.

Abisko traskade vi en liten sväng i, fanns flera vandringsleder beroende på vägval. Vi var inte ute på några längre strapatser utan några timmar som längst.

Gällande mygg och knott fanns det helt klart ett och annat, nu åkte vi tidigt på sommaren, och det var kallt. Vilket nog var till fördel ur myggsynpunkt, de var relativt lätträknade. Men i gengäld vad det mössa och vantar som gällde.

Midnattssolen var häftig! Dock betydligt bättre i Norge. Vi tog oss nämligen via Riksgränsen över till Norge och Lofoten på väg hemåt.

Fortsatte en bit söderut i Norge och vände in i Sverige och åkte genom Dalarna ner.

Ett spritkök är inte fel att ha med sig, ibland är det långt mellan matstoppen och det var smidigt att kunna stanna när det kurrade i magen för såväl lunch som kaffe/te. Samma sak gällande inköp/tankning - fundera lite över vad som kan behövas under dagen, det finns liksom inte allt överallt.

Kommer gärna med mer tankar om du har några funderingar.

/ L

Tack så jättemycket för tipsen, båda två!

Ja, det är kanske smidigast att ta bilen, så kan man stanna precis där man vill och åka precis dit man vill....

Och ja, kanske vi ska försöka ta oss ända upp till Abisko när vi ändå ska norrut liksom... ! Hur är det med treriksröset, det pratade min pojkvän lite om och det hade ju kunnat vara coolt...? Är det nåt man tar sig till relativt enkelt eller är det en flerdagars fjällvandrartur dit typ...? Jag ska googla också, men råd, tips o fakta direkt från riktiga människor är ju också bra, tänker jag =)

Hur är det med städerna Umeå, Luleå, Skellefteå, nåt att se? O vad ska inte missas isf? Fler saker som inte ska missas?! Ska kolla upp allt ni tipsat om också!

Hur är temperaturen på dagarna resp nätterna? Kan två vanliga små svenssons, inga sånadär Renata Chlumska (stavn?) tälta?

O myggen, ja i Dalarna de senaste åren tycker jag faktiskt jag knappt sett en mygg, skönt! Men får väl packa myggmedel för säkerhets skull och hoppas på det bästa!

Tack igen!

//r

Luleå är en förträfflig sommarstad! Och förra sommaren hade vi det otroligt varmt hela juli (30 plus många dagar). Juni är dock ofta kallt (midsommar var typ 6 grader...). Nästan myggfritt förra året också, så har vi tur med vädret igen kommer inte myggen vara ett problem i år heller.

Från centrum kan man ta färja ut i skärgården, det finns många fina öar med sandstränder :).

wippi - Du svarade visst samtidigt som jag skrev svar på de två första inläggen =). Tack för ditt svar, kul att höra från någon som gjort en liknande resa!

Jo, spritkök och tält kommer vi ha med oss, det låter som om vi tänkt oss en resa som liknar eran i mångt och mycket! Det var ett bra tips att kolla upp vad som händer i städer/byar under de datum vi kan tänkas passera dem!

Och - Norge och Lofoten, ja tack! Vi ska försöka få med lite Norge på ett hörn också! Har sett fantastiska bilder därifrån och när jag varit i södra o mellersta Norge har det varit fantastiskt, alltid velat åka till norra med. Det känns som om min pojkväns alla 4 semesterveckor kommer gå åt till detta, men det blir nog väl använda semesterveckor isåfall!

Det lät rätt lagom också med vandringar på ett par timmar... om man liksom kombinerar o ändå tältar o reser så liksom o så lite mindre vandringar...Kan bli bra!

Fjällvandra o sova på fjället kan vi göra sen i Dalarna kanske en annan gång =)

Tack för tipsen!

//r

Runt skellefteå så har vi som tidigare nämnt Västerbottens Ost i Burträsk om man gillar ost vill säga, och Bjuröklubb där skiner alltid solen har jag hört och tja jag har aldrig varit där då det har varit dåligt väder, annars är jag lite för hemmablind för att veta vad vi har för något som kan vara intressant ur turistsynpunkt, kanske Trästocks om man gillar festivaler, är sveriges största (eller en av de?) fria festivaler är varje år i juli.

Hur är temperaturen på dagarna resp nätterna? Kan två vanliga små svenssons, inga sånadär Renata Chlumska (stavn?) tälta?

//r

Beror på vart ni ska tälta. Räkna med att det kan bli nollgradigt i fjällen och malmfälten nattetid; så ha med bra sovsäckar, underställ och mössor. Medel nattetid för Kiruna brukar t ex ligga på mellan 5-7 grader, det är precis så vi faktiskt har meteorologisk sommar vissa år. Sen kommer det vissa kanonsomrar som 2014, då man åkte på spansk solbränna i byn, får basketbollar till potatis och affärerna får slut på bords- och golvfläktar.

Fjällmiljön är busig :)

Beror på vart ni ska tälta. Räkna med att det kan bli nollgradigt i fjällen och malmfälten nattetid; så ha med bra sovsäckar, underställ och mössor. Medel nattetid för Kiruna brukar t ex ligga på mellan 5-7 grader, det är precis så vi faktiskt har meteorologisk sommar vissa år. Sen kommer det vissa kanonsomrar som 2014, då man åkte på spansk solbränna i byn, får basketbollar till potatis och affärerna får slut på bords- och golvfläktar.

Fjällmiljön är busig :)

Tack för påminnelsen! Jag var en av alla dom som i desperation åkte runt till alla butiker och kollade alla webshoppar efter fläktar, och gick bet. Jag ska ta och beställa ett gäng på direkten!

Vi körde norrlandstur i somras, jag och sambon :) Vi utgick dock ganska mycket längre söderifrån än ni (ca 10 mil söder om Jönköping), sedan körde vi upp till Stockholm och därifrån östkusten upp till Haparanda. Från Haparanda körde vi över Arvidsjaur, Vilhelmina, Stekenjokk och in i Norge. Spenderade två dagar i Norge innan vi vände tillbaka in över gränsen vid Tännforsen innan vi åkte över Åre och sedan söderut igen.
Vi bilade, körde Defender och hade taktält, vilket var supersmidigt. Vi var ute i 16 dagar, sov två nätter på camping och resten sov vi i skogen :) Vi landade på 416 mil innan vi var klara...
Jag hade gärna åkt längre norrut, men vi hade tyvärr inte tid med det. Hade gärna lagt några extra dagar vid Norges fjordar också.

Vi tyckte inte att Höga Kusten var så mycket att imponeras av, men vi paddlade kanot där och det var trevligt. Storforsen tyckte vi var supervackert! Av städerna på östkusten gillade vi nog Luleå bäst, annars var Vilhelmina en supermysig liten stad.

Vi hade packat ned långkalsonger, men eftersom vi åkte den varmaste sommaren i norrlandsminne hade vi inte så mycket nytta av dom ;) Därmed slapp vi det mesta av myggen också, vi satt ute ganska länge på kvällarna innan myggen kom.

Tillägg:
Vi hade gasolkök vilket fungerade smidigt, samt en kolgrill. I o m att vi hela tiden utgick från bilen och inte vandrade hade vi jättenytta av vår 12v-kyl. Där hade vi frukostgrejer, typ smör och mjölk. Höll sig helt ok kallt under nätterna. En större dunk att ha vatten i är också bra, extra smidigt om man sätter på ett "kran-lock".
Vi fiskade en del som vi grillade, annars är soppa på burk ett hett tips :D

Senast ändrad:
Är visserligen ingen ungdom längre, men vill tipsa om Byske om ni gillar att bada. Deras havsbad är fantastiskt. Där ligger också en karamellfabrik som gör godaste godiset. Varje års höjdpunkt för en gottegris som mig (som till vardags bor i söder där det inte går att få tag på).

Laxfiske i Fällforsen är också ett tips. Och älvfiske i vilken älv som helst.

Utanför Umeå finns en ö som heter Holmön som är väldigt trevlig, liksom Norrbyskär som är som ett helt museum hela ön (googla :)).
Gillar ni musik har det ju startats en musikfestival i Umeå som, så vitt jag förstår det, ska vara även i sommar. Öht är Umeå en toppenstad om man gillar kultur.

Ska ni upp till Arvidsjaur så missa inte pizzerian som serverar kanske Sveriges godaste pizza, med älg- eller renkött. :d

Och ja, kanske vi ska försöka ta oss ända upp till Abisko när vi ändå ska norrut liksom... ! Hur är det med treriksröset, det pratade min pojkvän lite om och det hade ju kunnat vara coolt...? Är det nåt man tar sig till relativt enkelt eller är det en flerdagars fjällvandrartur dit typ...? Jag ska googla också, men råd, tips o fakta direkt från riktiga människor är ju också bra, tänker jag =)
http://www.karesuando.se/kdo/treriksroset.htm

Leden går i Finland och tycks vara 11 km lång men man kan tydligen åka båt också.

Norrsken kan man eventuellt se i augusti men då är det ju ingen midnattssol.
Jag tycker personligen inte att Luleå är nått att se, tråkig stad, men det kanske är för att ja bor här. Boden är en fin och trevlig liten stad däremot och Skellefteå är rätt mysigt med väldigt trevligt folk.

Tusen tack allihopa för alla tips! Har läst dem och ska gå igenom dem mer noggrant också =).

Har suttit med pojkvännen nu och spånat lite på en rutt och vi har tänkt lite som så att vi tar bil och tar kustvägen upp via städerna och så längst upp en sväng in i Finland bara för att, ingen av oss har varit i Finland tidigare. Sen en sväng inom Kiruna när vi ändå är däruppe och så in i Norge ut till kusten! <3 Sen köra i Norge på vägen söderut och inom Sverige en sväng och vandra nån liten dagstur i Sarek också. Sen svänga in i Sverige igen i höjd med Dalarna och avsluta med en natt i vår sommarstuga i norra Dalarna =).

Rutten vi ritade i googlemaps blev 333 mil utan avstickare då, vi räknar ju med att det blir en del mil till också utöver det då. Vi tänker som så att vi tar pvs alla fyra semesterveckor till detta, för vi vill inte stressa när vi nu åker dit, vem vet, blir kanske once in a lifetime ju...

Taggad!

//r

Dammar av min gamla tråd nu när det faktiskt känns som om det börjar dra ihop sig! =D

Jag och pv tar tacksamt emot alla tips ni har som finns att se o hitta på längs våran ungefärliga rutt =)

En sak som jag gärna tar emot tips och förslag och erfarenheter om också är budget, ni som gjort en liknande resa vad blev slutsumman för hela kalaset? =)

Om man säger att man kör 350 mil och bensin kostar... (jag har inte körkort själv och är inte så bra på sånt här med förbrukning och pris...) kanske 14:-/litern och bilen drar kanske 0,7...? isf blir det väl ca 3430:- i bensinpengar? Har jag räknat rätt då?

Hur mycket bör man räkna utöver det, till mat (vi tar som sagt med stormkök och ev grillhink och räknar med att tillaga den mesta maten själva) och vi räknar med att tälta, eventuellt ta in på vandrarhem/hotell någon natt... utflykter, shopping? Detta är såklart individuellt, men som sagt ni som gjort en liknande resa, hur såg det ut för er?

//r

Vi landade på ca 7000 totalt, för två personer och en hund :)
Vi lade ca 4700 på diesel, och resten på mat, dricka, fika, 2 nätter på camping (där vi käkade på restaurang) och gasol. Vi shoppade inte så mycket, och lagade i princip all mat själva :) Fiskade en del, så där kom vi också ganska billigt undan.
Vi var tre dagar på Fäviken Game Fair också, men det har jag inte räknat in i den kostnaden.

Skärmavbild-2015-04-11-kl.-18.14.06.png

Skärmavbild-2015-04-11-kl.-18.14.42.png

@AraSlei Tack så mycket för ditt svar! 7000 för två var ju inte farligt alls! =) Och vilken häftig bil ni hade!

Fiska var ju ett bra tips! Åh, det kan ju vi också göra =)

//r

Liknande trådar

Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 119
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 301
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 138
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar