Personen fick sin diagnos för 4-5 veckor sedan och beskedet att det finns inget att göra och har åkt in och ut från sjukhuset ett par gr. Jag förstår att man inte mår toppen och att h*n är väldigt sjuk så jag skulle gissa att det säkert är så att kroppen börjat stänga ner men som du säger kan man bara sia om saken. Men just dom orden används flitigt som ett skäl att besöka h*n.Att någon är döende behöver inte ha någon tidsgräns. När kroppen börjat stänga ner är man ju döende men hur lång tid det tar (eller om det faktiskt vänder) kan man ju bara sia om.
Man behöver verkligen inte träffa någon en sista gång om man inte vill. Att dra in att det skulle vara onormalt ser jag bara som konstigt. Vem har rätt att sätta sig till doms över någon annan på ett sådant sätt? Jag skulle se de argas synpunkter som sorg. De vill inte att detta ska hända och det går ut över dig. Du blir syndabocken som de kan ösa sina arga känslor över för inte kan man vara arg på någon som är döende... (Såklart kan man det. Man kan vara arg på någon som är död med.)
Du har kanske rätt att deras beteende beror på sorg men ett av mina syskon som bor utomlands och har haft möjlighet att flyga hem har inte heller dykt upp och har inte heller för avsikt att göra det har inte blivit tjatad på en enda gång.