Normalt eller Onormalt? ( ang. mag-tarmsystem)

J

Jennifer80

Min häst har fått ur sig så lite avföring de sista dagarna, normalt hittar jag tre fyra högar på morgonen i boxen, men nu var oftast bara en, max två högar och då över ganska lång tid.

För några dagar sedan har det varit likadan men då gick det över och det vart fler högar igen, men nu är det lite igen.
Är det normalt att de skiter mindre vissa perioder?

Han äter och dricker bra, han är pigg och visar inga symtom att må dålig, men ändå är jag lite fundersam. Man vill ju inte att han ska åka på ngt.

Vad tror ni?

Sv: Normalt eller Onormalt? ( ang. mag-tarmsystem)

Ingen som har några åsikter?

Jag hade varit lite orolig.

Hästen får lika mycket mat som vanligt antar jag?

Det låter ju inte bra. Om hästen fått lika mycket mat som tidigare så borde han ju också bajsa lika mycket som tidigare :p

ja han får lika mycket mat. Funderar på om han gör av med mer på ngt sätt och att han därför skiter mindre?
Därför har jag ökat högivan nu, tänkte se om det blir anoorlunda då. Jag lyssnade på magen idag men den låter som den brukar också.
Han dricker väldigt bra och mycket.

ja han får lika mycket mat. Funderar på om han gör av med mer på ngt sätt och att han därför skiter mindre?
Därför har jag ökat högivan nu, tänkte se om det blir anoorlunda då. Jag lyssnade på magen idag men den låter som den brukar också.

Jag tror inte riktigt på det. Jag tror att de tar upp all näring de kan ta upp från tarmarna oavsett om de gör av med det eller ej. Du har kanske ändrat på ngt annat, insläpp tid, mattid inte vet jag. Han kanske lägger det utomhus ngnstans.

Jag förstår din oro, är själv ofta orolig för min häst som har haft fång. Men min omedelbara tanke som säkert kan vara helt fel är nog ändå att jag vet inte om jag hade oroat mig om hästen mår bra. Men det motsäger ngt annat svar du fått (från bla krambanan) jag vill inte påstå att jag är bättre på detta.

Nej klart så länge han äter och inte verka må dåligt, då kanske är det inget fel heller. Men ändå tycker jag att det är märkligt och vill hålla ett öga på det.
Det ända jag vet som har förändrats är att han käkar en massa snö sedan den kom.

Inte vet jag men han kanske vill ha mer vatten i så fall, eller tycker inte om vattnet han får (vild gissning) eller så gillar han snö.

Har du samma parti hö? Vet du hur mycket han dricker (i liter)? Går han in och ut samma tider?

Det är samma hö, samma mängd, inga förändringar med tiderna heller. Han dricker bra mer en 10 liter om dagen ibland lite mindre, men inga konstigheter.
Men han gillar att käka snö faktiskt.

Jag ringde veterinären igår, och hon tyckte i för sig att jag borde inte oroa mig så länge han bajsar överhuvudtaget. Plus att han mår bra har inget feber, äter och dricker som vanligt, rör sig som vanligt, men skulle så klart hålla ett öga på honom.

Hon sade att det kunde vara i och med att han käkar lite väl mycket snö, men det är svårt att avgöra vad det kan vara.

Det är samma hö, samma mängd, inga förändringar med tiderna heller. Han dricker bra mer en 10 liter om dagen ibland lite mindre, men inga konstigheter.
Men han gillar att käka snö faktiskt.

Dricker han bara 10 liter totalt? Det är väldigt lite skulle jag vilja påstå.

Kl

Är det 10 liter i boxen under natten eller 10 liter totalt? Lite vätska innehåller ju foder och även snö, men inte några mängder.

Hur är avföringens koncistens? Torrare än vanligt?

Han dricker ca 10 - 15 liter om dagen, och hans avföring ser helt normal ut.
Inte hårt på ngt sätt. Jag räknade hans högar nu i hagen, han har gått ute ifrån kl 7: 30 till 18:00 och där var det 8 högar. Nu när jag kollade i boxen var det ingenting. Men han fes när jag var där.

Sedan kände jag lite på magen han reagerade inte, men när jag tröck på magen blev han sur, provade på båda sidorna och han blev lika sur på båda markerade med hoven. Men jag kan borsta honom utan att han markerarar. Nu har jag aldrig tryckt så där förut så jag vet inte om han är bara typ kittlig eler så.

Nu Har jag haft i 1 dl Parafin olja i maten, bara lite betfor enligt råd ifrån veterinär. Kollade temp också men inget feber, verkar vara pigg.

Han dricker ca 10 - 15 liter om dagen, och hans avföring ser helt normal ut.
Inte hårt på ngt sätt. Jag räknade hans högar nu i hagen, han har gått ute ifrån kl 7: 30 till 18:00 och där var det 8 högar. Nu när jag kollade i boxen var det ingenting. Men han fes när jag var där.

Sedan kände jag lite på magen han reagerade inte, men när jag tröck på magen blev han sur, provade på båda sidorna och han blev lika sur på båda markerade med hoven. Men jag kan borsta honom utan att han markerarar. Nu har jag aldrig tryckt så där förut så jag vet inte om han är bara typ kittlig eler så.

Nu Har jag haft i 1 dl Parafin olja i maten, bara lite betfor enligt råd ifrån veterinär. Kollade temp också men inget feber, verkar vara pigg.

10-15 liter är lite...försök få i honom mer vatten.

Prova att "lura" i hästen mer vatten genom att lägga äpplen/morotsbitar i vattenhinken eller gör betforsoppa.

Så där är det med båda våra hästar oxå. Så länge dom har bra tarmljud oroar jag mig inte. Är det tex kallare ute förbränner dom ju mer för att hålla värmen uppe. (våra får inget foder ute o är ute mellan ca 8-15):idea:

Det har aldrig varit några som helst problem angående vatten, det kan inte beror på det heller. Vissa dagar dricker han mer och vissa dagar mindre, dessutom får man inte glömma bort att han käkar ganska mycket snö också.

Min shettis dricker för tillfälle inte så mycket heller, i alla fall inte vad som är synligt, han mår toppen. Ingen av de verkar vara uttorkat, jag tror de dricker nog det de behöver.

nu i morse låg det i alla fall 2 högar i boxen, så får se vad som händer i natt.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 068
Senast: super
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 952
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka