Normalstort ponnyföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare juni_cool
  • Startdatum Startdatum
J

juni_cool

hej jag undrar vad ett ponnyföls normala mkh är om mamman är maxad c på 139,9 cm och pappan d-ponny på 147,6 cm. bara undrar för mitt föl tkr MÅNGA är jättehög än dem brukar vara.

Sv: Normalstort ponnyföl?

110 cm för ett ponnyföl vid födseln låter väldigt stort! Halvblodsfölen brukar väl vara mellan 100-110cm.

Ja låter stort ja... Vad är det för ras/stam på föräldrarna då? Finns de tnågot stort bakom som har slått igenom?

Det värsta är väl att det inte finns så mycket att göra åt det :p

När är fölet fött? Har ju en viss betydelse om det är höjden som nyfödd eller som ett par månader gammal.

Ja låter stort ja... Vad är det för ras/stam på föräldrarna då? Finns de tnågot stort bakom som har slått igenom?

Det värsta är väl att det inte finns så mycket att göra åt det :p

ras: stoet arabkorsning hingsten imre el thair arab

Då kan du nog räkna med att det inte blir någon ponny av henne som vuxen.

Jag har med ett ponnyföl är 5 veckor gammal och hon ligger oxå
mellan 107-110 cm. Hennes mamma är maxad c ponny och pappan liten d ponny, ligger bara mindre bakom så jag börjar oxå undra lite hur stor min lilla donna ska bli?

blir nog som min fast mindre för pappan är nästan maxad d:)

Ja jag tippar på att hon blir maxad d ponny men det blir hur bra som helst för min del. Man vill ju inte ha en liten storhäst.

Vårt hingstföl som nu är 2 mån gammal är 1.10. Hans föräldrar är 1,35 resp 1,48.

Vi räknar med att han blir en medelstor D ponny.

Bakåt så ligger de på 1,40-1,50

Då kan du nog räkna med att det inte blir någon ponny av henne som vuxen.

Såg nu att jag läste fel innan:o tyckte att det stod att hon nu var 120 cm.
Så jag tar tillbaka att hon nog blir stor häst. Nu är det mer troligt att det blir en D-ponny.
Ett tips är att titta på benen och se hur långa de är i kotor och skenor. Jämför sedan med stoet hur hon ser ut. Är de längre på fölet så blir det större än stoet.

fölis har längre kotor & skenor än mamsen.jag tror hon blir lika hög som imre ungefär.men hur mkt växer dem under sommaren? vore roligt att veta:) jag blir glad om hon blir d-ponny och jätteglad om hon går över dponymåttet.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 232
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 040
Senast: Mia_R
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka