normal värdigt hö?

T

Tjalfe

Vad har det för värden? Har inte analyserat mitt men vill prova och göra en foderstat. Man måste ju ha dom siffrorna, men jag vet inte vad ett "normalt" hö ligger på ungefär eftersom jag aldrig gjort en analys..:angel:

Sv: normal värdigt hö?

Ett bra sätt att lära sig göra foderstat, tycker jag, är att kolla på freefarm.se.
Där ligger redan "normalhövärden" + en del kraftfodervärden. Man kan även lägga in egna värden på hö och kraftfoder. Prova dig fram så ser du hur stor skillnad det kan bli på bra och dåliga värden. Kvoten får du fram genom att dividera Smrp med MJ. Ex MJ 7 och Smrp 48. Kvoten blir 6.

Eller som mitt hö MJ 7,6 och Smrp 27, kvoten blir 3,55. :mad: Den var inte rolig att jobba på, men det gick. Man eftersträvar ju en kvot på 6 eller strax över.

Var hittar du de normalvärdena på hö?
Jag kollar på freefarms hemsida och den sidan där man gör foderstatsberäkningen men jag kan inte hitta värdena!

Om du INTE kör Optignägg utan det andra, har de ett förinlagt grovfoder (hö) med värden 36/8,2 per kg.

Vill man se hur viktig grovfoderanalysen är, räknar man ut balans på det höet de har inlagt, och tar sedan ett hö med värdena 95/5,9 och ser hur bra samma foderstat fungerar med detta hö...

Det fungerar inte alls, den foderstaten som var suverän med ett hö blir helt galet fel med ett annat hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025